Har du automatiskt avluftning? I så fall om du har luft i systemet så går luften ur och du måste fylla på med nytt vatten. Det kan finnas många luftbubblor i 350 ny slang.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
tttomten TomasJor skrev:
Har du automatiskt avluftning? I så fall om du har luft i systemet så går luften ur och du måste fylla på med nytt vatten. Det kan finnas många luftbubblor i 350 ny slang.
japp, det finns men den är stängd just pga av det. jag ska avlufta o tömma på vatten hela systemet imorgon. asap
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Det kan finnas många luftbubblor i 350 ny slang.
Risken är att @TomasJor har rätt om det inte läcker någonstans.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K kest skrev:
Risken är att @TomasJor har rätt om det inte läcker någonstans.
törs kollas imorgon! :)
 
Dumt att tömma systemet. Då får du in en massa syrerikt vatten igen som måste luftas flera veckor.

Skruva loss kärlet lite snabbt och be någon hålla för hålet under tiden du kollar trycket.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Säkerhetsventilen verkar läcka, och vad gör buntbanden där?

Byt den och automatluftaren. Täta om alla skarvar där det har läckt. Ser ut som nån har försökt täta med blå tejp.
Kolla förtrycket i expansionskärlet.
 
Redigerat:
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
Dumt att tömma systemet. Då får du in en massa syrerikt vatten igen som måste luftas flera veckor.

Skruva loss kärlet lite snabbt och be någon hålla för hålet under tiden du kollar trycket.

Varför ska det ta flera veckor? Du kan ju fylla på systemet genom o vara 2 o lufta samtigt ? Tar halvtimme kanske, hade jag inte gjort detta kan jag förstå, annars får du nog ge mig ett tips på o lossa kärlet för det sitter som bomben, o är lite rädd o rukka på dom andra kopplingarna som sitter iom detta..
 
kristofer12345
L lordi skrev:
Säkerhetsventilen verkar läcka, och vad gör buntbanden där?

Byt den och automatluftaren. Täta om alla skarvar där det har läckt. Ser ut som nån har försökt täta med blå tejp.
Kolla förtrycket i expansionskärlet.

Bytade säkerhetsventilen som du sa o autol. Buntband o blå tejp var sen innan för o hålla en burk , inget fel ska kolla kärlet idag..
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
annars får du nog ge mig ett tips på o lossa kärlet för det sitter som bomben, o är lite rädd o rukka på dom andra kopplingarna som sitter iom detta..
Är trycket 0 bar kan du klämma i lite luft så du får ungefär rätt förtryck utan att lossa kärlet.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det är väl bäst att lägga till att du får 0,1 bar i vattenpelare för varje meter stighöjd ovan mätaren. men det har du säkert redan räknat ut.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
M
Med så mycket golvvärmeslang så skulle nog jag också vara försiktig med att tömma systemet. Inte för att det tar skada men för att det är ett helvete att lufta ur det.

Antingen så är det dina automatiska avluftare som släpper ut luft eller så kan det vara så att du har för lågt tryck i blåsan på expansionskärlet. Jag har själv haft det och det innebär att du fyller upp till 1-1,2 bar, sedan blir vattnet väldigt varmt och trycket överstiger säkerhetsventilens tryck.

Har du kollat om det kommer vatten ur säkerhetsventilen då och då? Detta är en av anledningarna till att det är dumt att låta säkerhetsventilen bara löpa rakt ut i avloppet, det blir svårt att hitta sådana här problem.
 
  • Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Varför ska det ta flera veckor?
För att färskt vatten innehåller löst syre som frigörs med tiden. Så även om du luftar direkt när du fyller på kommer du att behöva lufta igen några gånger efteråt.
Ju mer man värmer vattnet desto mer syre frigörs, men med golvvärme och värmepump är det inte så höga temperaturer, så det tar ett tag att bli av med allt.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
Ok uppdatering, jag hör alla vad ni säger om avluftning o tömma system men nu ska ni få höra, jag vet ej hur mkt vatten ett system rymmer men som vi tömde vatten, känns som det var fyllt med vatten i pump, elkassett och inte nog men i expankärlet, vi tömde vatten på båda plan, tills kärl var på 0 sedan öppna vi avluftare igen på ovanvåning då steg manometern what?!? Sen fick vi i princip börja om o avlufta planen igen tills manometern inte steg , alltså så mkt vatten i systemet o luft , btw hur får allt vatten plats..????jag fyllde expanskärl med 0,6-0,8 bar luft med tomt system , sen fyllde jag vatten o kompisen avlufta samtidigt våningarna, nu står manometern på detta- (bild) idag kl 15.00 så nu får vi se hur manometern tar sig närmsta timmar o dagarna. Heja alla! Hoppas detta funkar
 
  • Manometer visar ca 1,5 bar på ett värmeväxlingssystem monterat över ett expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte läst igenom hela tråden men svarar ändå, om det kan vara till hjälp
Du bör ha ca 0,8 x ditt drifttryck som förtryck i kärlet . Tex Driftstryck 1 bar x 0,8 = 0,8 bar förtryck i blåsan. Det är inte så jättepetigt men det skall vara lägre än ditt drifts tryck. Är kärlet gammalt kan 2 saker ha hänt. Det har gått hål på gummiblåsan eller den kan klibba ihop så det inte går att pumpa i luft. Mest troligt är väl att ingen kontrollerat och fyllt på luft på några år. Är det inte luft i blåsan så blir systemet stumt, det går bara att fylla på lite vatten så sticker manometern o tvärtemot om det läcker lite eller om system tempen sjunker.
 
  • Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Vet inte vad du har elkasetten till är det tänkt som spetsvärme om VP inte räcker till ? Ett golvvärme system är väl ovanligt att man kör över 40 grader, en elkasset brukar ligga på 80 grader, vet inte om du kan få dess termostat att reglera runt 35-40 grader. det kan nog bli svårt. Har du en systemtemperatur på 35-40 grader o kör på kassetten på hög temperatur så kommer vattenvolymen i systemet att öka och har du en säkerhetsventil på tex 1,5 bar så kommer den att blåsa o du blir av med vatten.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.