326 249 läst · 467 svar
326k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Ja jo bor utanför planlagt område å då är ju inte så viktigt med tomtgränserna å vad man gör är ett gammalt svar jag fått av honom. Men det har ju mer med om man ska bygga tex nytt hus så bedöms det från fall till fall. Har ingen jätte tomt precis och får känslan av att om jag inte sätter stopp för detta nu så står snart hans bilar på min parkering då parkeringarna är ihop byggda
Ja det finns inte så många kartor mer än en ekonomisk karta tror jag det heter och den man får av lantmäteriet med alla mått och vart å vilken typ som tomten är uppmärkt med. Hehe han kanske går efter en gammal målning han fått av sina barn?
Nu vet inte jag hur det ser ut, men med logiskt tänkande skulle man inte kunna se var gränsen skulle gå. Det brukar väl vara med relativt raka linjer och inte med en avstickare för en parkering...... lycka till!
Jo fast vad händer om grannen sedan gör exakt likadant? Och tar tillbaka "sin del" (som egentligen är TS mark) av tomten? Då är ju bollen åter hos TS att ta dit Lantmäteriet och sådär kan de ju hålla på tills de dör av ålderdom...Mikael_L skrev:Om du är väldigt säker på var tomtgränsen egentligen går skulle du kanske kunna köra en fuling.
Att du helt enkelt tar tillbaka din mark. Stängslar in, använder hans anlagda uppfart för egen parkering/långtidsförvaring av något lämpligt osv osv.
Sen sätter du stenhårt upp den attityden att du har rätt ang gränserna och att om han är av annan åsikt får han helt enkelt ta dit lantmäteriet. Och att du inte ändrar din åsikt i frågan förrän en gränsutvisning av myndigheten visar något annat.
Då är bollen hans.
Jo fast det är nog inte så enkelt. Vem skall tvinga honom till det? Grannen kan ju bara ta tillbaka den del av marken som han själv tror är hans, men som egentligen tillhör TS. Och då kan TS åter ta den marken, sedan tar grannen tillbaka den igen, osv osv. Så kan de ju hålla på i evigheter. Det ENDA som kan få stopp på det är ju en särskild gränsutmärkning där man återutsätter saknad gränsmarkering, vilket sedan också blir juridiskt bindande.pelpet skrev:
Utan gränsmarkering kan ju polisen stå precis brevid och bara titta på, utan att få göra ett skit, medan grannarna sliter fram och tillbaka i marken i fråga. Så länge inget olagligt begås av någon så kan inte ens polisen göra något mer än att som sagt bara stå och titta på "löjleriet".
Sitter det däremot en nyutsatt gränsmarkering till TS fördel, och grannen försöker återta sin kära infart, så får polisen självklart gripa in då grannen olovligen beträder TS mark. Men för att ens kunna komma till detta läge så måste där finnas en gränsmarkering, och den är inte "grannen" skyldig att sätta ut, ingen av parterna är.
Frågan är bara vem av de som är beredda att ta den smällen.
Så otroligt illa är nog verkligheten tyvärr. För att eftersom man ej kan bevisa att "grannen" själv tagit bort gränsmarkeringen, något som ju är brottsligt (vilket också framkommit tidigare i tråden), så kan han ju inte straffas för det och inte kunna bli skyldig att återutsätta gränsmarkering på sin egen bekostnad.
Jag tror, (vet inte, utan tror) att det enda som kan hjälpa TS att få tillbaka sin mark, om grannen vägrar oavsett medel att ge tillbaka marken, är att TS själv bekostar en särskild gränsutmärkning.
(Dock hjälper det föga om grannen vägrar gå med på detta, men jag undrar om det inte borde gå att gå runt detta på något hyfsat enkelt sätt? Annars hade man ju kunnat ta grannens mark hur som helst, när som helst, bara man tar bort gränsmarkering så grannarna blir osäkra.)
Redigerat:
Mmmm, men ...
Så vad hindrar denne från att göra det igen då?
Ska TS betala 20 tusen varannan månad i hela livet bara för att få äga sin mark i ett par dagar åt gången?
(extremt långt draget alltså då )
Jag menar bara att iom det inte hindrat grannen tidigare så kan det väl ske igen.
Grannen har ju redan tidigare tagit bort en juridisk bindande gränsmarkering.Martin_B skrev:Jo fast det är nog inte så enkelt. Vem skall tvinga honom till det? Grannen kan ju bara ta tillbaka den del av marken som han själv tror är hans, men som egentligen tillhör TS. Och då kan TS åter ta den marken, sedan tar grannen tillbaka den igen, osv osv. Så kan de ju hålla på i evigheter. Det ENDA som kan få stopp på det är ju en särskild gränsutmärkning där man återutsätter saknad gränsmarkering, vilket sedan också blir juridiskt bindande.
Så vad hindrar denne från att göra det igen då?
Ska TS betala 20 tusen varannan månad i hela livet bara för att få äga sin mark i ett par dagar åt gången?
(extremt långt draget alltså då )
Jag menar bara att iom det inte hindrat grannen tidigare så kan det väl ske igen.
Ja, vet vi det med säkerhet? Det verkar inte som TS med säkerhet vet detta.Mikael_L skrev:
Det kan ju vara så att tomtmarkeringen endast är övertäckt med jord/sten massor.
Det är knappast olagligt. Förekommer mycket vanligt här och där.
Haha ja jo men nästa vecka så kommer lm ut och sätter ut en ny pinne. Då jag har svårt att sätta den på den lilla marginalen som man vill och att den kommer hamna på ett väldigt olämpligt ställe så överlåter jag det till lm så den är bindande och tas pinnen bort denna gång så har jag bevis på att han tagit bort den så :-D
Hur kommer du ha bevis att grannen tagit bort den då?jobbigt skrev:
Ett tips, ta lite bilder när LM sätter ut pinnen, som någotsånär visar var den hamnar. Alltså gärna precis när det sker och LM personal syns på bilden.
Sen kan du gärna efteråt mäta upp mot fasta föremål dess position, t.ex. stora träd, elskåp osv. Ta gärna en bild även på detta, där t.ex. måttband/tumstock ligger med i bilden.
Dessa bilder blir (aningens svaga) bevis för att gränsen är där den är ifall pinnen "försvinner" igen. Då kan du helt enkelt återta din mark, och använda dina bilder som bevis - och upp till grannen att bekosta LM-förrättning om han inte håller med.
Vilket mätföretag som helst eller du själv kan hjälpa till att leta fram *befintliga* gränsmarkeringar. Även LM, då kallas det gränsutvisning. Den som beställer, betalar.
Skall man *ersätta* eller sätta ut nya är det gränsbestämning, vilket är ungefär samma sak som fastighetsförrättning. Dvs man kollar igenom arkiven var gränsen borde gå, och bestämmer den på nytt. Detta kostar en del, och normalt delas det lika mellan gränsande fastigheter.
Antagligen är det en gränsbestämning LM tänker göra.
Skall man *ersätta* eller sätta ut nya är det gränsbestämning, vilket är ungefär samma sak som fastighetsförrättning. Dvs man kollar igenom arkiven var gränsen borde gå, och bestämmer den på nytt. Detta kostar en del, och normalt delas det lika mellan gränsande fastigheter.
Antagligen är det en gränsbestämning LM tänker göra.
Jo jag vet men ska sätta upp staket å har inte så lång tid på mig att strula fram och tillbaka så därför tog jag beslutet att ta hit dom för då har jag lagen bakom min rygg. Är nästan helt säker på att det kommer bli problem så då kan jag ta till kronofogden för att få hjälp med att få bort honom från tomten sen
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag förstår fullkomligt att du inte vill hålla på och strula utan få saken utredd och ur världen en gång för alla "kosta vad det kosta vill".jobbigt skrev:
Ett litet tips: Skaffa en sprayburk med "signalfärg", röd eller gul, och gör några streck där gränserna går när hörnet är utmätt.
Så markeringsröret inte får för sig att vilja "flytta på sig" lite...