327 197 läst · 467 svar
327k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Ta en rimlig timkostnad istället så spelar det väl mindre roll om alla vill ha mätningar hej vilt. Lantmäteriets uppgift är väl att hålla koll på fastigheter och som myndighet serva skattebetalarna. Låter som om det finns utrymme för att släppa in privata aktörer om det ska kosta minst 20 000:- för att mäta in en gränspinne.:eek:MaxPax skrev:
Varför inte liva upp grannjäveln med ett litet pojkstreck?, typ: en papperspåse full med hundskit (från hans egna hundar kanske?), tändvätska på, lägg på grannens uppfart där det är stenmaterial helst, tänd eld, ring på och spring hem. Instinktivt kommer han stampa på det som brinner.
Kanske inte så smidigt med tanke på situationen som råder, men kul!
Inget jag skulle rekommendera och grannen verkar veta hur man djävlas och sakna normala spärrar så risken är överhängande att det bara blir mycket mycket värre. Ta hellre kostnaden för att fastställa gränserna och agera korrekt så det inte utvecklar sig till någon bisarr grannfejd där TS uppför sig lika illa som grannen och inte kan räkna med något stöd från någon myndighet.MaxPax skrev:Varför inte liva upp grannjäveln med ett litet pojkstreck?, typ: en papperspåse full med hundskit (från hans egna hundar kanske?), tändvätska på, lägg på grannens uppfart där det är stenmaterial helst, tänd eld, ring på och spring hem. Instinktivt kommer han stampa på det som brinner.
Practical jokes är alltid kul men risken är ju att TS får fogskum i avgasröret på bilen, en tunna bensinblandad hönsskit antänd på gräsmattan, hakkorsflagga hissad i flaggstången under semestern eller liknande.MaxPax skrev:Varför inte liva upp grannjäveln med ett litet pojkstreck?, typ: en papperspåse full med hundskit (från hans egna hundar kanske?), tändvätska på, lägg på grannens uppfart där det är stenmaterial helst, tänd eld, ring på och spring hem. Instinktivt kommer han stampa på det som brinner.
Människor fungerar så att de söker en orsak för att starta eller eskalera ett bråk. Det är en grundläggande psykologisk funktion. Det är därför folk som vill slåss på krogen går och puttar på folk dansgolvet i hopp om att offret ska knuffa tillbaks (och därmed ge en orsak till att slåss) istället för att bara klippa till helt oprovocerat.
Genom att hela tiden hålla sig vänlig, korrekt och lugn mot grannen och påminna om att man söker en bra grannrelation så blir det psykologiskt svårare för denne att eskalera konflikten. Visst kan det vara svårt att lägga sin berättigade ilska åt sidan och möta grannens svineri med ett leende, men det troligen mest konstruktivt i längden. Att vara vänlig innebär inte heller att man är undfallande på något sätt.
Precis det jag ska göra när jag lägger fram svart på vitt hela tiden att han har fel. Och om han inte följer det som sägs så gör han bara saken värre för sig själv och att han egentligen inte har rätt att ens vara arg när det är han själv som orsakat allt. Meeeen visst det hade ju varit lite kul att göra något hyss men får nog hålla hålla mig
Tyvärr så kan jag inte bevisa att han tagit bort den å han nekar till det men är rätt säker på att han gjort det för att kunna bygga större. Snor man lite av alla grannar så blir det ganska mycket tillslut....
Moderator
· Stockholm
· 53 034 inlägg
Det är ju inte säkert att han tagit bort den, han kanske bara har asfalterat över den.
jobbigt skrev:
Vilken lag stödjer du dig på när du påstår att det olagligt att dölja den?
Att ta bort den kan jag mycket väl tänka mig är olagligt (men har inget lagrum att hänvisa till),
men det finns säkert hundratusentals tomtmarkeringar i Sverige som är dolda, med eller utan mänsklig medverkan.
Beväxtning, asfaltering, mm, Kommuners åtgärder eller brist på åtgärder är en av källorna till att tomtmarkeringar "försvinner". Det är ju i regel inte frågan om stora stolpar utan en liten rörstump på några cm kanske satta i cement, men som lätt av misstag eller avsiktligt blir dolda
Exempelvis så går min tomtmark ut ca 0,5 m ut i gatan som är anlagd av kommunen.
Av naturliga skäl så sticker det inte upp tomtrör i gatan. Förmodligen finns dom där någonstans under asfalten
Och ja kommunnen har annekterat en bit av min tomt men det är gamla gränser och det hade sett onaturligt ut om jag skulle göra anspråk som den ende på gatan att sätta ut ett staket ut i gatan.
Men skulle vara intressant att veta om kommunen harolagligen dolt tomtmarkeringarna?.
Redigerat:
Det är sant i naturen så försvinner nästan tomtpinnarna av sig själva men tror att ett inlägg i början av denna diskussionen med länk till lantmäteriet står det att man inte får avsiktligt dölja eller skada tomtmarkeringar om något sådant ändå är oundvikligt tex man bygger en väg etc. Så ska man kontakta lantmäteriet så dom kan säkerhetställa positionen på pinnen. I mitt fall så har grannen bredare uppfart än vad vägen i området är bred. Och det är hans parkering som han byggt på min mark som är mitt dilemma. Då han nu har större parkering på sin tomt än vad många matbutiker har parkeringsmöjligheter till sina kunder.
Det är rätt vanligt att bli arg när man vet att man har fel, det blir mina barn hela tiden när jag tillrättavisar dem. Det är ett sätt att skyla över sitt dåliga samvete, man försöker skrika och bråka och skylla obehaget på den som påpekar felet istället för att åtgärda felet.
jag har faktiskt gömt min tomtpinne en gång, men bara med lite kompost, Orsaken var att förrförra grannen ilsket undrade om jag tänkte snygga till mitt rostiga staket nån gång. saken är den att staketet är jämnårigt med HANS hus och ligger på HANS tomt, och är 40 år äldre än MITT hus.
Jag tänkte då att om jag frågar HONOM var tomtgränsen går, lite så där oskyldigt, så kanske det skulle visa sig att några av tallarna jag vill ha bort enligt honom låg på min tomt. Tyvärr flyttade han innan jag hann göra något åt det, men nu bor där en italienare som gillar sol bättre än tall :-D
jag har faktiskt gömt min tomtpinne en gång, men bara med lite kompost, Orsaken var att förrförra grannen ilsket undrade om jag tänkte snygga till mitt rostiga staket nån gång. saken är den att staketet är jämnårigt med HANS hus och ligger på HANS tomt, och är 40 år äldre än MITT hus.
Jag tänkte då att om jag frågar HONOM var tomtgränsen går, lite så där oskyldigt, så kanske det skulle visa sig att några av tallarna jag vill ha bort enligt honom låg på min tomt. Tyvärr flyttade han innan jag hann göra något åt det, men nu bor där en italienare som gillar sol bättre än tall :-D
Redigerat: