Mikael_L
Personligen tror jag att man ska vara restriktiv med att låta saken bero om någon breder ut sig på ens mark.
För jag har en svag känsla att det kan vara krångligare att få bort ett intrång senare. Att det börjar likna "hävd" osv.

Jag är definitivt inte säker på detta, men det kan ju vara bra att kolla upp lite innan man tillåter ett fortsatt intrång.

Vill man få bort andras anläggningar från sin egen mark måste det rimligtvis vara lättast när:
* Det anlagda är nyligen anbragt.
* Det anlagda är fortfarande litet och billigt
* Det sker skyndsamt efter att man har upptäckt det.


Ty jag tror att det finns juridiska knepigheter i sånt här.
Även om det är ens egen mark så är det som är byggt en annans egendom, det är inte alltid helt självklart att man kan/får låta riva det.
(Även om en otillåtet uppförd uppfart antagligen inte har särskilt starkt "skydd", åtminstone inte så länge man hela tiden har motsatt sig den.)
 
  • Gilla
jobbigt och 1 till
  • Laddar…
Är det en otrevlig och hotfull granne så är det än viktigare att dokumentera allt, vara korrekt, hela tiden framhålla att man strävar efter en god grannsämja och förklara hur vägen dit ser ut, och att det är ett samspel.

- Vi håller oss på våra respektive tomter, gör inte inte åverkan på varandras
- Du underviker att spela vrålhög musik utom sent på natten, och då låter vi bli att ringa polisen som kommer och förstör festen
- Du ser till att hundarna inte springer löst och in på vår tomt och skiter, och då låter vi bli att polisanmäla dig för det.

Jag tycker också att ni ska stämma i bäcken och se till att er tomt blir fredad från grannens intrång.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Om ingen annan påpekat det (kan jag ha missat) så är det straffbart att ta bort en gränsmarkering. Men förutom den synliga trästolpen (som ju kan försvinna) finns troligen ett järnrör nedslaget i marken som Lantmäteriet kan mäta fram. Det är klart - har grannen asfalterat över och gjort markberedning så har nog röret avvecklats också. Om inte, är det lätt för Lantmäteriet även om röret inte syns.
 
  • Gilla
jobbigt
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Jodå det ska vara rör i mark den markeringen som saknas. Har hittat resterande markeringar och dom är i ganska bra skick och lätta att se med tanke på hur länge dom suttit. Funderar på att banka ner reglar i marken och dra en tamp mellan dom tills jag får staketet monterat. Någon som vet om han har något att säga till om det? Ska man sätta dom någon cm in från tomtgränsen för att vara säker?
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Det är ju enkelt att sätta en smal träpinne i tomtröret och dra markeringslinor emellan så ser du ju exakt vart du ska vara med reglarna.

Vad gäller var du ska sätta staketet så går det att ha det direkt innanför din tomtgräns, men du kan inte kräva att få gå på hans tomt för att underhålla det, dvs behöver det målas och så i framtiden bör du ha det en halvmeter in så att du kan röra dig på utsidan av ditt staket, och köra gräsklipparen på remsan. Ytterligare gränsmarkering i form av tex en stenkant rakt på tomtgränsen är att rekommendera i så fall, annars kommer han att "ta" den halvmetern ifrån dig.

Gunnebostängsel är ju i princip underhållsfritt så det kan du sätta på gränsen.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
jobbigt skrev:
då blir han sur å säger att han inte vill ha en tomtpinne på sin uppfart?
Hahaha, vilka stjärnor det finns!

Tacka för uppfarten och ställ din egen bil där?

:D
 
  • Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Om du har tomtkarta så finns det utsatta mått hur din tomt är.
Om det då fattas tex 1 av 4 pinnar så kan du mäta ut från dom befintliga pinnarna var den pinne som fattas borde finnas.
Det behöver du väl inte ta ut Lantmäteriet (dyrt :(!!) för att räkna ut ??
 
  • Gilla
jobbigt
  • Laddar…
Jo det är busenkelt har en rak linje å pinnen i mitten är borta men har alla mått från de resterande pinnarna på tomtkartan som jag fått från lantmäteriet men grannen säger att det är fel å hans tomt är betydligt större. Å bygger jag staket efter en pinne som jag sjärv satt dit så kan jag ju bli tvungen att riva staket igen tyvärr som jag förstått det hela?
 
jobbigt skrev:
Jo det är busenkelt har en rak linje å pinnen i mitten är borta men har alla mått från de resterande pinnarna på tomtkartan som jag fått från lantmäteriet men grannen säger att det är fel å hans tomt är betydligt större. Å bygger jag staket efter en pinne som jag sjärv satt dit så kan jag ju bli tvungen att riva staket igen tyvärr som jag förstått det hela?
Då får väl han bevisa med sin tomtkarta att du har fel. Annars borde han väl åka på Lantmäterikostnaden.
Om du berättar för honom att han riskerar att stå för kostnaden så blir det kanske annat ljud i skällan. :cool:

Jag hoppas du har kostnaden klart för dig. Lantmäteriförättningar och utsättning av nya tomtrör brukar gå på åtskilliga tusenlappar kanske uppåt 10´.
 
Redigerat:
  • Gilla
jobbigt
  • Laddar…
Problemet är nog snarare att han inte vill ha ut lantmäteriet för att han vet att han har fel å försöker lura i mig att han vet bättre Och att det är bortkastade pengar
 
Har fått ett ca pris på 20 lappar så sura pengar för att han tagit bort pinnen
 
jobbigt skrev:
Har fått ett ca pris på 20 lappar så sura pengar för att han tagit bort pinnen
Har du någon uppfattning om vem som åker på denna kostnad.

Ponera att du har beställt förrättningen och grannen har fel ?
 
Det blir tyvärr jag som kommer att få ta den kostnaden då grannen "inte" är intresserad av vart gränsen går :/
 
Om du är helt säker på var tomtpinnen ska vara (på parkeringen) kan du väl gräva lite (såvida det inte är asfalterat?).
Det behöver inte alltid vara så att "pinnen" (är möjligen ett rör) är vid ytan utan den kan sättas i gjutning och vara ner en bit i marken.
I gammal bebyggelse kan det vara så att den genom tid "sjunker" ner genom gatuarbete/ "uppfyllnad" /asfaltering mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.