327 329 läst · 467 svar
327k läst
467 svar
Hjälp har en riktigt jobbig granne!
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Slarvat vet jag inte. Alla koordinater finns antecknade, och de har precisionen +- 25 mm.Martin_B skrev:
Men i och med att tomtgränserna mest går "mitt i" stengärdesgårdarna blir det aldrig någon egentlig tvist.
Gärdesgårdarna får man inte röra, det är lite fornminnestatus över dem, och i och med att tomterna är stora är man inte heller noga på centimetern var gränsen går.
+ lite god grannsämja
Fast vi har en lite rolig grej.
En samfälld väg går längs en gärdesgård utmed vår tomt.
Och Lantmäteriet har satt gränsen, inte mitt i gärdesgården, som de brukar, utan alldeles vid vägkanten.
Förmodligen för att vägsamfälligheten inte skall behöva sköta gärsgård + växtlighet.
Så där har jag en helt egen gardesgård med ekar, björkar och en och annan ståtlig ask.
En granne blev lite förtörnad när han förstod att han inte var delägare i gärsgården
Gränsbestämning heter fastighetsbestämning och det låter som det är vad TS har beställt eftersom kostnaden anges till runt 20 000kr.-MH- skrev:Vilket mätföretag som helst eller du själv kan hjälpa till att leta fram *befintliga* gränsmarkeringar. Även LM, då kallas det gränsutvisning. Den som beställer, betalar.
Skall man *ersätta* eller sätta ut nya är det gränsbestämning, vilket är ungefär samma sak som fastighetsförrättning. Dvs man kollar igenom arkiven var gränsen borde gå, och bestämmer den på nytt. Detta kostar en del, och normalt delas det lika mellan gränsande fastigheter.
Antagligen är det en gränsbestämning LM tänker göra.
Jag är lite i samma situation då grannen byggt garage över vår tomtgräns så någon gränsrör finns inte, och det finns inga koordinater på kartan så någon billig gränsutvisning kan jag inte få. Oavsett om man hittar rör eller ej kan ju LM visa var gränsen går ifall koordinaterna finns inritade på kartan och på vissa ställen på tomtgränsen så finns koordinater på kartan och även på vissa ställen hittar jag rör, men där grannens garage står finns inga koordinater, (som för övrigt är intritad på min tomt på LM-kartan).
För att få dit en ny pinne, för att jag vill veta var gränsen går, så måste jag få till en fastighetsbestämning och det skulle gå på 30 000kr enl LM och kostnaden delas på mig och grannen. Sen kan man ju undra hur LM egentligen ska bestämma gränsen om det inte finns nåt att gå på? Kommer de vara snäll och rita gränsen utanför grannens garage för att han ska slippa riva det så har jag ju slängt pengarna i sjön. De lär ju knappast börja riva det för att leta rör i marken. Grannens garage är för övrigt ett svartbygge så man ska agera i tid för nu är det preskriberat.
http://www.lantmateriet.se/Fastighe...arheter-kring-fastighet/Fastighetsbestamning/
När fastigheterna bildades så upprättades antagligen både kartor och en skriven akt över fastighetsbildningen.oliva skrev:För att få dit en ny pinne, för att jag vill veta var gränsen går, så måste jag få till en fastighetsbestämning och det skulle gå på 30 000kr enl LM och kostnaden delas på mig och grannen. Sen kan man ju undra hur LM egentligen ska bestämma gränsen om det inte finns nåt att gå på? Kommer de vara snäll och rita gränsen utanför grannens garage för att han ska slippa riva det så har jag ju slängt pengarna i sjön. De lär ju knappast börja riva det för att leta rör i marken. Grannens garage är för övrigt ett svartbygge så man ska agera i tid för nu är det preskriberat.
Detta tillsammans brukar ge LM goda möjligheter att återskapa de forna gränserna genom att mäta mot de gränser och hörn som fortfarande går att lita på, genom att kolla på spår i naturen och ev beskrivning av dessa i handlingarna och att kontrollräkna på fastighetsarean.
Tack, det ska bli kul att se hur de gör. Jag slår vad om att de lägger en timme här och ritar gränsen lite godtyckligt så grannen slipper riva garaget och sen får man en faktura på minst 15000kr. Denna tomt ligger på landsbygden och inte mitt i stan och tomtgränsen har sett likadan ut sen 1830-talet har jag kollat upp på historiska kartor.Mikael_L skrev:När fastigheterna bildades så upprättades antagligen både kartor och en skriven akt över fastighetsbildningen.
Detta tillsammans brukar ge LM goda möjligheter att återskapa de forna gränserna genom att mäta mot de gränser och hörn som fortfarande går att lita på, genom att kolla på spår i naturen och ev beskrivning av dessa i handlingarna och att kontrollräkna på fastighetsarean.
Du kan ju börja med att se om du kan få utdrag (kopior, papper eller PDF) på de kartor och förrättningshandlingar som har upprättats vid fastighetens tillblivelse.
Med lite tur både har dom allt i behåll och kan ge dig den infon.
Jag har iaf fått kopior på 100år gamla kartor och handlingar från LM. Och det kostade inte ens mig något.
Här gällde det en fastighet som det saknades 3 av totalt 5st tomtmarkeringar.
Men jag lyckades faktiskt reda ut gränserna relativt väl på egen hand med denna info. Experterna på LM hade nog fixat det ännu bättre, får vi väl anta.
Med lite tur både har dom allt i behåll och kan ge dig den infon.
Jag har iaf fått kopior på 100år gamla kartor och handlingar från LM. Och det kostade inte ens mig något.
Här gällde det en fastighet som det saknades 3 av totalt 5st tomtmarkeringar.
Men jag lyckades faktiskt reda ut gränserna relativt väl på egen hand med denna info. Experterna på LM hade nog fixat det ännu bättre, får vi väl anta.
Nja jag tror att ett svartbygge ligger på 10år. Men att bygga på någon annans mark finns det ingen preskriptionstid på? vet hur du känner så sura pengar för att få en liten pinne på plats men tror inte lm har rätt på något sätt att "gynna " din granne då dom måste sätta den på rätt ställe för att den ska vara lagligt rätt placerad.
Jag har redan kartor och handlingar från alla möjliga år för det ligger på historiska kartor samt under "min fastighet" på LM, men det hjälper inte att veta att LM la ut en stenar som ser ut si och så 1920 runt fastigheten och att det kostade min fastighet 400kr, eftersom stenarna är borta. Dessa stenar finns inte kvar för grannen har ett garage där nu. På nyaste fastighetskartan som finns från 2004 så är gränserna utritade, utan att några stolpar finns just där, och då är ju garaget över tomtgränsen.Mikael_L skrev:
Undrar hur man sätter den på rätt ställe när det är ett garage i vägen? Låt säga att jag har rätt och LM säger att den ska sitta i hans garage, då kommer de åka härifrån utan att ha satt ut nån pinne. Ja, han byggde garaget på 90-talet, innan jag bodde här.jobbigt skrev:Nja jag tror att ett svartbygge ligger på 10år. Men att bygga på någon annans mark finns det ingen preskriptionstid på? vet hur du känner så sura pengar för att få en liten pinne på plats men tror inte lm har rätt på något sätt att "gynna " din granne då dom måste sätta den på rätt ställe för att den ska vara lagligt rätt placerad.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 53 086 inlägg
Om garaget hat byggts över tomtgränsen så är det konstigt nog inte säkert att markägaren kan "få tillbaka" sin mark. En förutsättning är att garagebyggaren uppsåtligt har placerat garaget på grannens mark, men att bevisa uppsåt?
Nä precis. Jag tror också han får göra som han vill. Enl honom fick han bygga där för förra fastighetsägaren av min gård, iaf är det vad han skrev till kommunen när jag anmälde svartbygget.hempularen skrev:
OK, och vad är det för fastighetskarta då?oliva skrev:
Har LM gjort en fastighetsbestämning 2004 och ritat en ny karta då?
För annars tror jag att du går på en karta utan rättsverkan och troligen med felaktiga gränser.
För om avstyckningen gjordes för mer än typ 30-40 år sedan så finns det typiskt inga giltiga koordinater (giltiga = rättsverkan) ty på den tiden fanns inte GPS och någon fantastisk arbetsuppgift i form av triangulering ifrån kända punkter gjordes knappast heller får vi nog förmoda.
Utan gällande gränser på äldre fastigheter är de tecken i naturen och markeringar som lantmätarna gjorde. Och de gränserna går liksom inte bara att förändra genom att "hitta på" koordinater för dom, då måste en ny inmätning ske.
Men ändå har det legat i LM's intresse att digitalisera sitt material och inlemma det i databaser, och då gör man så gott det går, försöker passa in gamla kartor och flygbilder osv för att sen sätta koordinater osv. Men dessa har ju alltså ingen rättsverkan då.
Och att det blir fel är ett som är säkert.
Kolla t.ex. den bilden jag bifogar. Det är ett utdrag från de databaserade kartorna som LM har idag.
Men givetvis går inte vägen på kanten av en fastighet som det ser ut där, och en annan fastighet har en lång, helt omotiverad tarm in bredvid vägen. Utan där har de databaserade gränserna hamnat ca 5 meter fel och det ser ut sådär.
Och att det är så vet jag 100%, då jag både har studerat terrängen, hittat en del LM-rösen och dessutom studerat avstyckningskartan från 1922, där det tydligt syns att gränserna egentligen ligger lite annorlunda.
Så jag tycker du ska vara lite försiktig med att vara så säker på att grannens garage ligger på din mark innan sånt här är utrett, av dig eller LM.
Den här kan ni läsa:
https://www.lantmateriet.se/Global/...astighetskartan/Digitala fastighetskartan.pdf
https://www.lantmateriet.se/Global/...astighetskartan/Digitala fastighetskartan.pdf
Ja, min tomt är en femhörning och gränsar mot denna granne på tre sidor. På ena långsidan så gjordes en fastighetsbestämning 2003-04. Garaget är dock i ett hörn där varken rör eller koordinater finns utmätta och på denna karta är garaget över tomtgränsen.Mikael_L skrev:OK, och vad är det för fastighetskarta då?
Har LM gjort en fastighetsbestämning 2004 och ritat en ny karta då?
För annars tror jag att du går på en karta utan rättsverkan och troligen med felaktiga gränser.
Så jag tycker du ska vara lite försiktig med att vara så säker på att grannens garage ligger på din mark innan sånt här är utrett, av dig eller LM.
Men hur gör man då? Hitanför garaget på min tomt har han byggt en väg som han åker på varje dag från sin tomt, in på min tomt, och in på hans tomt, så där ligger inga stenar. Eftersom de har tillgång till samma kartor som jag har förstår jag inte hur de med samma information som mig ska kunna bestämma gränsen korrekt. Det finns inget i naturen att gå på, alltså kommer de bara dra en linje, som gynnar grannen antar jag. För var gränsen gick förr i tiden kommer man aldrig kunna ta reda på. Det kanske är så att min tomt lika gärna är större än vad kartan visar.