roland53 skrev:
Ja, vet vi det med säkerhet? Det verkar inte som TS med säkerhet vet detta.

Det kan ju vara så att tomtmarkeringen endast är övertäckt med jord/sten massor.

Det är knappast olagligt. Förekommer mycket vanligt här och där.
Jo, det är olagligt att gömma dem också!

• Gilla
jobbigt
  • Laddar…
Martin_B
Mikael_L skrev:
Mmmm, men ...

Grannen har ju redan tidigare tagit bort en juridisk bindande gränsmarkering.
Så vad hindrar denne från att göra det igen då?

Ska TS betala 20 tusen varannan månad i hela livet bara för att få äga sin mark i ett par dagar åt gången?
(extremt långt draget alltså då :surprised:)

Jag menar bara att iom det inte hindrat grannen tidigare så kan det väl ske igen.
Jo det är ju sant. Men det är lite att dra det till sin gräns. Skulle liksom grannen ta bort en nyutsatt gränsmarkering så skulle han ju lättare kunna straffas också. Vem annars skulle vilja plocka upp den pinnen, mer än grannen liksom? Om inte annat får man väl i samband med utmärkningen även montera upp en övervakningskamera, så ifall han plockar bort den så finns det på film, och då är det väl fängelse bye bye granne (i värsta fall för grannen då alltså) :D

Som det är nu så kanske det inte ens fanns en gränsutmärkning när grannen gjorde sin uppfart och han kan bara mena att han har handlat i "god tro" även om han kanske inte kommer så långt på "god tro" i detta fall.

• Gilla
jobbigt
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood skrev:
Jag förstår fullkomligt att du inte vill hålla på och strula utan få saken utredd och ur världen en gång för alla "kosta vad det kosta vill".

Ett litet tips: Skaffa en sprayburk med "signalfärg", röd eller gul, och gör några streck där gränserna går när hörnet är utmätt.
Så markeringsröret inte får för sig att vilja "flytta på sig" lite... :)
Det skall ganska mycket till för att flytta LM's rör. Det är inte bara ett litet rör som är nerbankat 10 cm i marken om man säger så. (Förutsatt att det är riktig gränsmarkering och inte bara en träpinne som visar vad originalröret finns. Men i det fallet finns ju originalröret och det är ganska svårt att flytta det också.)

Skall grannen flytta markeringen, och dessutom få den att se orörd ut, så får man nog jobba några timmar med det. Men visst skulle han kanske kunna hinna med det om TS är på jobbet eller något.

Så det är ju inte fel att markera upp som du skriver, för säkerhets skull.

Precis å då har jag även kvitto på att den är utsatt på sin plats ;) Nä det ska bli mycket spännande att få se hur han tar det då när dom är här och säger det till honom och inte bara jag som gnäller på honom om att han har fel ;)

Mikael_L
Martin_B skrev:
Det skall ganska mycket till för att flytta LM's rör. Det är inte bara ett litet rör som är nerbankat 10 cm i marken om man säger så. (Förutsatt att det är riktig gränsmarkering och inte bara en träpinne som visar vad originalröret finns. Men i det fallet finns ju originalröret och det är ganska svårt att flytta det också.)
Tomtrören som markerar vår tomt och alla andra tomter på detta område sitter bara nerstuckna någon dm i jord eller grus och är jättelösa och vickar och har sig.
Barnen på området (typ 5-8 åringar) har ryckt upp ett flertal rör på olika ställen och haft som leksaker.
(edit: rören rödmålade i ena änden)

Så nja, rören är definitivt inte alltid speciellt väl förankrade.

Jag kan också säga att han som var här och satt ut vårt hus var måttligt imponerad, ja rent av lite upprörd.
Han gick runt och tog mätpunkter på ganska många rör inom synhåll från totalstationen som han sen medelvärdesbildade gentemot de absoluta koordinaterna (nytt område, därför finns det sådant) för att erhålla en någorlunda säkerhet nedåt cm när för husets utsättning.

Redigerat:
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Martin_B skrev:
...
Skall grannen flytta markeringen, och dessutom få den att se orörd ut, så får man nog jobba några timmar med det. Men visst skulle han kanske kunna hinna med det om TS är på jobbet eller något...
Det är nog lite olika från fall till fall.
På mina tomter (har två stycken) är de flesta "hörnen" helt omarkerade, för de är mitt i stengärdesgårdar där det är svårt/omöjligt att slår ner några rör. Dessa "gränsmarkeringar" är antecknade som "Omarkerad, ny".
Så har jag en som anges som "Rör i mark, ny" som bara är ett 20 cm rör, rödmålat i ena ändan, som ligger löst i en stengärdesgård.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Ja fast här är det dubb i berg och rör i berg på alla punkter förrutom 1 som är rör i mark men den sitter där den ska om man mäter från dom fasta punkterna som finns kvar :) å LM säger att den punkten som är borta är en sådan som ej kan tas bort om man inte har en typ grävskopa så dom ville egentligen inte ens komma å sätta ut en ny utan peka vart den gamla är...

jobbigt skrev:
Ja fast här är det dubb i berg och rör i berg på alla punkter förrutom 1 som är rör i mark men den sitter där den ska om man mäter från dom fasta punkterna som finns kvar :) å LM säger att den punkten som är borta är en sådan som ej kan tas bort om man inte har en typ grävskopa så dom ville egentligen inte ens komma å sätta ut en ny utan peka vart den gamla är...
Ja, hittar de den gamla (och vem skulle klara av det om inte LM, som vet exakt var den skall finnas),
så behöver de ju inte sätt dit en ny :)

Så sant är dock många år sen dom gjorde mätningarna men dom kan då inte lova en markering med mer än max 5cm felmarginal meeen det funkar alldeles utmärkt för mig :)

Anna_H skrev:
Jo, det är olagligt att gömma dem också!
Vem på kommunen kan man då stämma när dom breddade väg och asfalterade över mina tomtpinnar tro ?:confused:

Möjligen det är olagligt att med avsikt dölja pinnarna, men naturen ordnar ofta det själv genom beväxtning mm så det behöver inte vara en mänsklig hand som gör det. Svårbevisat vad eller vem som orsakat att tomtpinnar försvinner. Kan ju dröja både år och årtionde innan sådant undersökes.

Ja jo det har du rätt i men bygger man en parkeringsför på sin och grannen tomt så har han nog inte tagit bort den eller av misstag dolt den :/ om kommunen tagit bort den eller flyttat den så gäller väll samma regler som för en annan att det skall anmälas till Lm misstänker jag? Har läst att kommunen tagit ner träd på någons tomt I samband med att dom byggde en väg och blev stämda för det.?

Hade kunnat hjälpa dig med mätningen gratis mot en sån granne .. Men du bor lite långt bort:/

• Gilla
Andny och 4 till
  • Laddar…
peternicklas
Träd ska man inte fälla om det inte är sina egna. Var en som fick böta runt 500000:- för nedsågade träd, han ville ha bättre utsikt. Jag fick kommunen till att leta upp mina i samband med att de skulle sätta ut för garaget. Kostade inget extra De hittade alla utom 1. Den är jag nog själv skyldig till men den stod mellan två andra på en raksträcka så det gjorde inte så mycket. Kommunen hittade de övriga rätt snabbt. GPS och en metalldetektor.

Martin_B
Mikael_L skrev:
Tomtrören som markerar vår tomt och alla andra tomter på detta område sitter bara nerstuckna någon dm i jord eller grus och är jättelösa och vickar och har sig.
Barnen på området (typ 5-8 åringar) har ryckt upp ett flertal rör på olika ställen och haft som leksaker.
(edit: rören rödmålade i ena änden)

Så nja, rören är definitivt inte alltid speciellt väl förankrade.

Jag kan också säga att han som var här och satt ut vårt hus var måttligt imponerad, ja rent av lite upprörd.
Han gick runt och tog mätpunkter på ganska många rör inom synhåll från totalstationen som han sen medelvärdesbildade gentemot de absoluta koordinaterna (nytt område, därför finns det sådant) för att erhålla en någorlunda säkerhet nedåt cm när för husets utsättning.

Hmm, sätter de så klent förankrade rör numera? Brukade ju vara rör försedda med inbyggd förankning. Så efter man först slagit ner röret, så för de in en stång som de bankar ner rätt in i röret, vilket får förankningen att skjuta ut i marken, ut åt sidorna. De pinnarna får man inte upp i första taget kan jag säga. Speciellt om där är grus och sten osv, så får man nog gräva en del för att få upp de.

Men visst, bankar de bara ner ett stackars rör i backen utan förankring, så är den ju lätt att flytta.

Martin_B
KnockOnWood skrev:
Det är nog lite olika från fall till fall.
På mina tomter (har två stycken) är de flesta "hörnen" helt omarkerade, för de är mitt i stengärdesgårdar där det är svårt/omöjligt att slår ner några rör. Dessa "gränsmarkeringar" är antecknade som "Omarkerad, ny".
Så har jag en som anges som "Rör i mark, ny" som bara är ett 20 cm rör, rödmålat i ena ändan, som ligger löst i en stengärdesgård.
Jaha, det var ju dåligt också. I de fall det inte går att märka ut gränsen p.g.a hinder, eller att man inte vill skada marken av någon anledning (stensättning osv.), så brukar man väl sätta ut markering så nära det bara går fast längs den ena gränslinjen. Sedan mäter man upp hur långt ifrån den riktiga punkten den här "extra punkten" hamnat, och den anger man i förrättningen. Så alltid, när man behöver ha reda på var gränsen går, så utgår man från den här extra punkten och mäter såpass långt "ut" som det är angivet i papperna.

Men då har de väl "slarvat" där med kanske? De kanske vill göra det lätt för sig? En gränsmarkering skall ju sitta något så när fast alltså. Annars är det ju inte mycket mening med markeringen, som ju kostar skjortan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.