Nästa gång så sätter du upp provisorisk stämpling på insidan innan du river väggen så slipper du jobbet med att rikta igen.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nästa gång så sätter du upp provisorisk stämpling på insidan innan du river väggen så slipper du jobbet med att rikta igen.
De flesta skulle gissa på att fasaden inte är bärande. Även proffs skulle nog göra samma misstag. Det är inte alltid det finns ritningar eller andra dokument som visar på problemet.

• Gilla
Tinker_cat och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De flesta skulle gissa på att fasaden inte är bärande. Även proffs skulle nog göra samma misstag. Det är inte alltid det finns ritningar eller andra dokument som visar på problemet.
Visst, men nu när TS vet om det så kan han använda det tipset för övriga väggar.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Ni gör väl likadant? Nu vet du ju hur man gör.

I övrigt kan jag bara säga: bra jobbat och värdefullt med återkoppling och bilder. Nu kan nästa glada rivare av bärande panel se hur man ska göra.
Tack, det blev nog bra tillslut.

Antingen det, eller som en annan här i tråden gjorde, bytte ut de gamla modulerna mot reglar. Det är dock inget jag skulle försöka mig på själv, isf tar jag in en firma

Matti_75 Matti_75 skrev:
Insidan vart? Det är takfotstassarna som ligger på panelen, de kommer man inte åt från insidan så som huset är byggt.

Räcker nog gott och väl att ta det i små sektioner och stötta utifrån.

S Strontus skrev:
Visst, men nu när TS vet om det så kan han använda det tipset för övriga väggar.
Nope. Det var takfotstassarna som låg på panelen, de kommer man inte åt från insidan om man inte ska blåsa ut större delen av övervåningen. Men det finns andra tips i tråden

Om du stöttar upp mot innertaket på insidan precis innanför ytterväggen så kan det inte sjunka när du river panelen

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo men detta svar kom efter att TS redan byggt upp väggen igen. Om du läser tidigare svar i tråden så ser du förslag på hjälp under resans gång.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du stöttar upp mot innertaket på insidan precis innanför ytterväggen så kan det inte sjunka när du river panele
Jag förstår att du försöker hjälpa, men ta till dig när jag säger att det inte går att göra så, så som huset är byggt.

Taktassarna och väggen har (hade) ingen kontakt alls, du kan stötta väggen eller innertaket hur mycket du vill, det kommer inte påverka taktassarna eller förhindra att detta händer.

För att komma åt taktassarna innifrån måste man riva större delen av övervåningen invändigt.

Som jag skrev, det går att stötta allt utifrån.

Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Jag förstår att du försöker hjälpa, men ta till dig när jag säger att det inte går att göra så, så som huset är byggt.

Taktassarna och väggen har (hade) ingen kontakt alls, du kan stötta väggen eller innertaket hur mycket du vill, det kommer inte påverka taktassarna eller förhindra att detta händer.

För att komma åt taktassarna innifrån måste man riva större delen av övervåningen invändigt.

Som jag skrev, det går att stötta allt utifrån.
Du måste förstå att det är underramen på takstolen du måste staga upp. Taktassarna sitter bara längst ut på takstolen och är den del du ser. Läs mitt första inlägg i tråden och Googla på takstol så ser du vad jag menar.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste förstå att det är underramen på takstolen du måste staga upp. Taktassarna sitter bara längst ut på takstolen och är den del du ser. Läs mitt första inlägg i tråden och Googla på takstol så ser du vad jag menar.
Ditt första inlägg säger "Takstolarna står på den översta regeln i väggen.". Och det är det jag säger, takstolarna har ingen kontakt med väggen.

Bjälklag till övervåningen ligger på väggen, och takstolarna går med stödben och snedstäva ner till bjälklagen. Som jag sagt, väggen har inte rört sig och inte bjälklagen heller. Sätter du stöd inne mot innertak, stödjer du bara bjälklagen som hela tiden haft stöd av väggen.

På ovanvåningen finns inget innertak så pass långt ut, det är en liten kattvind där under som är ett tomt hålrum där det enda stöd som funnits efter snedstävan har varit panelen. Det är här man behöver stötta upp, och det kommer du inte åt via något innertak.

Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Ditt första inlägg säger "Takstolarna står på den översta regeln i väggen.". Och det är det jag säger, takstolarna har ingen kontakt med väggen.

Bjälklag till övervåningen ligger på väggen, och takstolarna går med stödben och snedstäva ner till bjälklagen. Som jag sagt, väggen har inte rört sig och inte bjälklagen heller. Sätter du stöd inne mot innertak, stödjer du bara bjälklagen som hela tiden haft stöd av väggen.

På ovanvåningen finns inget innertak så pass långt ut, det är en liten kattvind där under som är ett tomt hålrum där det enda stöd som funnits efter snedstävan har varit panelen. Det är här man behöver stötta upp, och det kommer du inte åt via något innertak.
Ok jag lägger ner, ingen idé att förklara mer.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ok jag lägger ner, ingen idé att förklara mer.
Bild ifrån inlägg #30. Hur ska man komma åt att stötta upp nedre biten av taket in ifrån? Den bit som har sjunkit ner är ju utanför i kattvinden.

• Äldre teknisk ritning på gulnat papper med linjer, måttangivelser, och en tabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.