30 000 läst · 102 svar
30k läst
102 svar
Hjälp! Hammarbandet hänger löst, kommer taket rasa in???
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
De flesta skulle gissa på att fasaden inte är bärande. Även proffs skulle nog göra samma misstag. Det är inte alltid det finns ritningar eller andra dokument som visar på problemet.Matti_75 skrev:
Tack, det blev nog bra tillslut.Henningelvis skrev:
Antingen det, eller som en annan här i tråden gjorde, bytte ut de gamla modulerna mot reglar. Det är dock inget jag skulle försöka mig på själv, isf tar jag in en firma
Insidan vart? Det är takfotstassarna som ligger på panelen, de kommer man inte åt från insidan så som huset är byggt.Matti_75 skrev:
Räcker nog gott och väl att ta det i små sektioner och stötta utifrån.
Jo men detta svar kom efter att TS redan byggt upp väggen igen. Om du läser tidigare svar i tråden så ser du förslag på hjälp under resans gång.Bananskalare skrev:
Jag förstår att du försöker hjälpa, men ta till dig när jag säger att det inte går att göra så, så som huset är byggt.Matti_75 skrev:
Taktassarna och väggen har (hade) ingen kontakt alls, du kan stötta väggen eller innertaket hur mycket du vill, det kommer inte påverka taktassarna eller förhindra att detta händer.
För att komma åt taktassarna innifrån måste man riva större delen av övervåningen invändigt.
Som jag skrev, det går att stötta allt utifrån.
Du måste förstå att det är underramen på takstolen du måste staga upp. Taktassarna sitter bara längst ut på takstolen och är den del du ser. Läs mitt första inlägg i tråden och Googla på takstol så ser du vad jag menar.Tinker_cat skrev:Jag förstår att du försöker hjälpa, men ta till dig när jag säger att det inte går att göra så, så som huset är byggt.
Taktassarna och väggen har (hade) ingen kontakt alls, du kan stötta väggen eller innertaket hur mycket du vill, det kommer inte påverka taktassarna eller förhindra att detta händer.
För att komma åt taktassarna innifrån måste man riva större delen av övervåningen invändigt.
Som jag skrev, det går att stötta allt utifrån.
Ditt första inlägg säger "Takstolarna står på den översta regeln i väggen.". Och det är det jag säger, takstolarna har ingen kontakt med väggen.Matti_75 skrev:
Bjälklag till övervåningen ligger på väggen, och takstolarna går med stödben och snedstäva ner till bjälklagen. Som jag sagt, väggen har inte rört sig och inte bjälklagen heller. Sätter du stöd inne mot innertak, stödjer du bara bjälklagen som hela tiden haft stöd av väggen.
På ovanvåningen finns inget innertak så pass långt ut, det är en liten kattvind där under som är ett tomt hålrum där det enda stöd som funnits efter snedstävan har varit panelen. Det är här man behöver stötta upp, och det kommer du inte åt via något innertak.
Ok jag lägger ner, ingen idé att förklara mer.Tinker_cat skrev:Ditt första inlägg säger "Takstolarna står på den översta regeln i väggen.". Och det är det jag säger, takstolarna har ingen kontakt med väggen.
Bjälklag till övervåningen ligger på väggen, och takstolarna går med stödben och snedstäva ner till bjälklagen. Som jag sagt, väggen har inte rört sig och inte bjälklagen heller. Sätter du stöd inne mot innertak, stödjer du bara bjälklagen som hela tiden haft stöd av väggen.
På ovanvåningen finns inget innertak så pass långt ut, det är en liten kattvind där under som är ett tomt hålrum där det enda stöd som funnits efter snedstävan har varit panelen. Det är här man behöver stötta upp, och det kommer du inte åt via något innertak.