Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Hittade denna, men hur accurate den är vet jag inte.

[bild]

Det 2 råd jag fått hittils är:
1. Sätt en till regel underifrån längst med över alla skarvar. Lyft (är ca 5cm det sjunkigt i mitten) och sen regla upp tvärgående ovan reglarna i väggen.
2. Sätt reglar cc 60 i hela väggen under takstolar/bjälkar. Men, de är inte i log så då blir det reglar överallt.
Där ser du funktionen på den regeln, den ska bara hålla panelen i överkant.
 
  • Gilla
Persson.75 och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Där ser du funktionen på den regeln, den ska bara hålla panelen i överkant.
Der var det vi trodde, men sen började taget sagga. Men det kanske är för att panelen höll stolen?
 
Ja panelen var en bärande del av väggen
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D
Passa på att få in en bärande konstruktion när du ändå är där och rotar, kommer bli bra det där men var försiktigt se till att stötta upp.

Hela väggen är en sandwich-konstruktion, alltså att flera tunna lager ger styrka och stabilitet. Väldigt vanligt i tex fordonsindustrin, trodde inte det fanns i vanliga villaväggar. Galet.
 
  • Gilla
Geatki och 4 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Der var det vi trodde, men sen började taget sagga. Men det kanske är för att panelen höll stolen?
Jag gissar utifrån vad man ser på bilderna att man först ställt dit modulerna, sedan lagt på takstolarna, sedan panelat för att öka stabiliteten och därefter lagt på takbeklädnaden. Panelen håller alltså inte takstolen, men hjälper till att bära upp takets vikt. När du tar bort panelen saggar taket, men den viktigaste bärande delen är fortfarande modulerna.
Jag tycker att du borde kunna ersätta panelen med längsgående reglar som du kanske måste sätta tätare än vad du tänkt dig.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag tolkar takstolsritningen som att det i princip är Mansardtakstolar, och att det sk "hammarbandet" "bara" har till uppgift att hålla uppe takstolstassarna, dvs den nedre delen av taket.

Det förefaller mig helt otroligt om den endast hållits uppe av ytterpanelen. Den arkitekt/ingenjör/konstruktör som använder en slitagedel (fasaden/träpanel) som bärande element måste anses som helt inkompetent för huskonstruktion. Om taksänkning verkligen har inträffat här, efter att panelen tagits bort, så tycks det vara så illa.

Den första lösningen som poppar upp är att lyfta upp det som sjunkit och sätta stående 45x70, cc 60 cm, som fästs rejält i syllen och alla andra reglar och vidare upp till taktassarnas "hammarband".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Passa på att få in en bärande konstruktion när du ändå är där och rotar, kommer bli bra det där men var försiktigt se till att stötta upp.

Hela väggen är en sandwich-konstruktion, alltså att flera tunna lager ger styrka och stabilitet. Väldigt vanligt i tex fordonsindustrin, trodde inte det fanns i vanliga villaväggar. Galet.
Absolut, det är planen. Man måste ju kunna byta träpanel utan att huset rasar samman.
Vi jobbar på en plan nu hur det ska åstadkommas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag gissar utifrån vad man ser på bilderna att man först ställt dit modulerna, sedan lagt på takstolarna, sedan panelat för att öka stabiliteten och därefter lagt på takbeklädnaden. Panelen håller alltså inte takstolen, men hjälper till att bära upp takets vikt. När du tar bort panelen saggar taket, men den viktigaste bärande delen är fortfarande modulerna.
Jag tycker att du borde kunna ersätta panelen med längsgående reglar som du kanske måste sätta tätare än vad du tänkt dig.
Det är så jag tolkar konstruktionen också. Så det får nog bli enligt tipset att sätta reglar i hela väggen med cc 60, kommer bli kortare på vissa ställen men det är fine bara det håller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag tolkar takstolsritningen som att det i princip är Mansardtakstolar, och att det sk "hammarbandet" "bara" har till uppgift att hålla uppe takstolstassarna, dvs den nedre delen av taket.

Det förefaller mig helt otroligt om den endast hållits uppe av ytterpanelen. Den arkitekt/ingenjör/konstruktör som använder en slitagedel (fasaden/träpanel) som bärande element måste anses som helt inkompetent för huskonstruktion. Om taksänkning verkligen har inträffat här, efter att panelen tagits bort, så tycks det vara så illa.

Den första lösningen som poppar upp är att lyfta upp det som sjunkit och sätta stående 45x70, cc 60 cm, som fästs rejält i syllen och alla andra reglar och vidare upp till taktassarnas "hammarband".
Precis, det verkar som om att det inte är ett hammarband ändå, utan en fästregel för panelen. Och att det sen är panelen som haft den bärande funktionen.

Menar du då att sätta dom (45x70) utanpå befintliga reglar?
Eftersom att det går horizontella reglar över hela huset kan vi inte sätta in hela reglar från tak till syll utan att antingen kapa de som är "i vägen" eller sätta in en massa småbitar av 45x70 ovan varandra i varje fack.
 
Jag avundas dig verkligen inte denna situation och arbetet du har framför dig, men...
...du kommer att vara extremt nöjd med dig själv när du är klar! Titta mot målet, inte på vägen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Precis, det verkar som om att det inte är ett hammarband ändå, utan en fästregel för panelen. Och att det sen är panelen som haft den bärande funktionen.

Menar du då att sätta dom (45x70) utanpå befintliga reglar?
Eftersom att det går horizontella reglar över hela huset kan vi inte sätta in hela reglar från tak till syll utan att antingen kapa de som är "i vägen" eller sätta in en massa småbitar av 45x70 ovan varandra i varje fack.
Du får under inga omständigheter kapa några delar i modulerna som man ser på dina bilder. Men du skulle väl tilläggsisolera? Då hade jag satt 45x70 i fullängd på utsidan av befintlig konstruktion och flyttat ut panelen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Har endast tagit bort panelen. Det är ett gammalt modulhus, så väggarna är i sektioner.
Var liknande i vårt hus. Modulerna är i sig bärande och så ligger "hammarbandet" uppepå den. När vi gjorde om isoleringen så bytte vid modulerna mot riktig regelstomme med stående reglar under varje takstolar. Modulerna behövde både spånskivor på insidan och panelen på utsidan för att ha full bärighet.

OBS grundstommen måste kunna ta punktvikten. Vi förstärkte pga detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tinker_cat Tinker_cat skrev:
Absolut, det är planen. Man måste ju kunna byta träpanel utan att huset rasar samman.
Vi jobbar på en plan nu hur det ska åstadkommas.

Fast om man istället för att göra som ni gjort ,riva bort all panel på hela väggen, skulle man väl kunna tänka sig att man byter små sektioner åt gången..?

Denna väggen är ju som den är, men om du ska fortsätta på dom andra väggarna borde väl de va en mindre riskabel metod…
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag avundas dig verkligen inte denna situation och arbetet du har framför dig, men...
...du kommer att vara extremt nöjd med dig själv när du är klar! Titta mot målet, inte på vägen!
Tack! Jag kan säga att ångesten varit överväldigande, ska aldrig mer "bara byta panel" :D
 
  • Älska
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du får under inga omständigheter kapa några delar i modulerna som man ser på dina bilder. Men du skulle väl tilläggsisolera? Då hade jag satt 45x70 i fullängd på utsidan av befintlig konstruktion och flyttat ut panelen.
Nej, självklart inte, det är det jag säger att vi inte kan göra så.
Så då förstod jag dig korrekt, att du menar utanpå och inte in i befintlig konstruktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.