Hej
Jag är igång och ska byta min fasad på garaget.
Den gamla fasaden satt med en typ dropplåt längst ner och jag har monterat en ny plåt.
Men jag funderar på om det är dumt att ha en plåt där ?
Stommen sitter ca 1.5cm utanför grunden.
Är det inte bättre att strunta i plåten helt istället ?
Tack för hjälpen!
MVH Eric
Jag är igång och ska byta min fasad på garaget.
Den gamla fasaden satt med en typ dropplåt längst ner och jag har monterat en ny plåt.
Men jag funderar på om det är dumt att ha en plåt där ?
Stommen sitter ca 1.5cm utanför grunden.
Är det inte bättre att strunta i plåten helt istället ?
Tack för hjälpen!
MVH Eric
Plåten ser till att vatten från fasaden kommer ut utanför väggen/sockeln. Det må tyckas overkill när fasaden är ny, men dels kan blåst driva vatten åt alla håll inkl uppåt (en liten bit på vertikala ytor), och dels kommer inte fasaden att vara ny så länge. När en fasad börjar bli dålig nertill är det sprickor och rent av bitar som lossat och då kan vatten nå in till syllen. Då är det bra att ha en plåt som skyddar.
Sedan är det bäst om det finns en liten springa mellan baksidan av panelbrädorna och plåten då plåten är helt tät och förhindrar upptorkning av fuktiga panelbrädor bakåt vilket gör att de ruttnar snabbare. Jag har noterat det på fasadbrädor utsatta för slagregn som slutar ovan fönster med dropplister i ovankant, och allra värst blir det såklart när brädorna står på plåten med ändträet.
Sedan är det bäst om det finns en liten springa mellan baksidan av panelbrädorna och plåten då plåten är helt tät och förhindrar upptorkning av fuktiga panelbrädor bakåt vilket gör att de ruttnar snabbare. Jag har noterat det på fasadbrädor utsatta för slagregn som slutar ovan fönster med dropplister i ovankant, och allra värst blir det såklart när brädorna står på plåten med ändträet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp identifiera handfatsblandare
Badrum -
Nån som kan hjälpa mig lista ut dessa missfärgningar vatten.
Vatten & Avlopp -
Måla om själv - vart börjar man? Hjälp en nybörjare
Färg, Måla & Tapetsera -
HJÄLP!! Stora brister fasadrenovering, vad göra?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kostnad för fasadrenovering! HJÄLP!
Fasad