94 485 läst · 157 svar
94k läst
157 svar
Hjälp! Elskåp blockerar vår infart – vad kan vi göra?
Arbetsledare HSB
· Märsta
· 14 inlägg
HejFFEAFE skrev:
Kolla om det finns servitut på skåpet, om inte får Vattenfall flytta skåpet till bättre ställe.
Hos oss sattes ett bautaskåp upp för en tid sedan. Då fick vi först gå med på detta.
Medlem
· Västra Götaland
· 626 inlägg
Vi hade samma fundering när vi flyttade till vårt hus för 5 år sedan.
Ringde Borås Elhandel som sa att "Allt går att lösa, men det är du som betalar för det".
Nu har vi inte genomfört detta pga livet men rimligen skulle en dylik flytt gå på runt 50k, om jag får gissa lite.
Så svaret till TS är: Ring de som är ansvariga i kommunen, så får du svar.
Ringde Borås Elhandel som sa att "Allt går att lösa, men det är du som betalar för det".
Nu har vi inte genomfört detta pga livet men rimligen skulle en dylik flytt gå på runt 50k, om jag får gissa lite.
Så svaret till TS är: Ring de som är ansvariga i kommunen, så får du svar.
Vad jag tycker det är tråkigt då en ts går under jorden, istället för att själv skriva i sin tråd, något vettigt avslut och avrunda ett tack för all hjälp.
Du ska vända dig till nätägaren, det är nätägaren som ansvarar för hela installationen fram till ditt fasad mätarskåp.
Du ska begära en offert utav nätägaren, dom talar om när det kan göras, hur det ska göras m.m.
Skåpet är ett fördelnings skåp, så fler fastigheter kan bli berörd av flytten, för att göra jobbet behöver man bryta inkommande matning, beroende på hur det är gjort så kan det påverka många fastigheter i området vid flytten på så sätt att det blir strömlöst ett antal timmar. Troligtvis kortar man utav några kablar och några kablar måste skarvas (beroende på hur många det finns i skåpet)
Det vad du kan göra själv eller anlita någon att göra är att gräva på din egen tomt för kabeln, för troligtvis behövs kabeln till din fastighet flyttas åtminstone lite grann när skåpet flyttas. Det kan du göra när nätägaren har projekterat vars skåpet skall stå.
Du ska begära en offert utav nätägaren, dom talar om när det kan göras, hur det ska göras m.m.
Skåpet är ett fördelnings skåp, så fler fastigheter kan bli berörd av flytten, för att göra jobbet behöver man bryta inkommande matning, beroende på hur det är gjort så kan det påverka många fastigheter i området vid flytten på så sätt att det blir strömlöst ett antal timmar. Troligtvis kortar man utav några kablar och några kablar måste skarvas (beroende på hur många det finns i skåpet)
Det vad du kan göra själv eller anlita någon att göra är att gräva på din egen tomt för kabeln, för troligtvis behövs kabeln till din fastighet flyttas åtminstone lite grann när skåpet flyttas. Det kan du göra när nätägaren har projekterat vars skåpet skall stå.
Hade ett stag till en elstolpe som jag frågade Vattenfall om de kunde ta bort, de skulle skicka en offert. Offerten på 20000 kr kom efter ca 5 månader och då hade jag slutat vänta. 3 år senare så bestämmer sig Vattenfall att byta ut elstolpen till eth skåp istället och staget togs bort. Jag är ju glad nu men jäklar vad sur jag hade vart om jag betalat de där 20000 kr...kostar en del när de skall greja 🤐
Vi fick ett elskåp flyttat av Eon för snart 10 år sen, vi planade av tomten till en gårdsplan och tidigare position på elskåp blev då helt tokig. Skåpet skulle flyttas cirka 8 m och för det fick vi ett pris på 22000:- cirka, fick samtidigt veta att det var ett enhetspris för flytt 0-10 m. Frun härsknade till och ringde handläggaren och bad om att få prata med en chef, menade att priset inte var rimligt och vi kunde lösa grävningen själv då vi hade grävmaskin på plats redan. Chefen erbjöd då att det kunde gå på löpande räkning istället men kunde inte lova att det skulle bli billigare. Sagt och gjort, men när det var dags hade ”vår” grävmaskin dragit vidare och de fick själv gräva. Det var höst och regnade mest hela tiden, lerjord osv. Lervälling mest överallt. Två dagar tog det, det visade sig att det blev snarare 20 m grävning. Spända väntade vi på en faktura som aldrig kom… Om man inte erkänner skulden som kund går myndigheter och kommuner tre år på sig att fakturera, sen förfaller skulden! Passade oss utmärkt.13th Marine skrev:
Jag råkade ut för exakt samma sak!
Köpte en kvasttomt, dvs en tomt på insidan av ett annat hus. En del av tomten går i ett smalt stråk, ca 3m, på sidan av den andra tomten och mynnar ut på en gata. Innan den mynnar ut på gatan stod ett elskåp.
Jag ringde ansvariga och sade att den måste flyttas för om 3 veckor kommer byggarna (som byggde grunden resten byggde jag själv). Jag stämde träff med ansvarig från kommunen på plats. Han sade att det kostar 50.000krr (för 42 år sedan) att flytta den.
Där fanns två tomtrör nyligen ditsatta längs med vägen. Jag tog fram ett snöre och fäste i dem och fick ett snett streck. Det blev snett därför att elskåpet stod i vägen, dvs, det stod ca 3cm inne på min nyinköpta tomt.
Vi tittade på varandra en stund och så sade han "Vi flyttar den nästa vecka". När den stå inne på en tomt måste den flyttas utan kostnad. Så, mät exakt, om den står inne på tomten det minsta kostar det inget att flytta den.
Köpte en kvasttomt, dvs en tomt på insidan av ett annat hus. En del av tomten går i ett smalt stråk, ca 3m, på sidan av den andra tomten och mynnar ut på en gata. Innan den mynnar ut på gatan stod ett elskåp.
Jag ringde ansvariga och sade att den måste flyttas för om 3 veckor kommer byggarna (som byggde grunden resten byggde jag själv). Jag stämde träff med ansvarig från kommunen på plats. Han sade att det kostar 50.000krr (för 42 år sedan) att flytta den.
Där fanns två tomtrör nyligen ditsatta längs med vägen. Jag tog fram ett snöre och fäste i dem och fick ett snett streck. Det blev snett därför att elskåpet stod i vägen, dvs, det stod ca 3cm inne på min nyinköpta tomt.
Vi tittade på varandra en stund och så sade han "Vi flyttar den nästa vecka". När den stå inne på en tomt måste den flyttas utan kostnad. Så, mät exakt, om den står inne på tomten det minsta kostar det inget att flytta den.
SåP paralun skrev:
Om man vill sabba fibern ska man ta dom omärkta skåpen?