Såldes det som ett dödsbo eller av resterande syskon? Finns ju ingen att processa mot ifall det såldes som ett dödsbo, den gubben är ju redan död.
 
Chansen att det är doldfel är väldigt stor. Svaga punkten är ersättningen.. Att spekulanterna skulle önska sig ett nytt elsystem är en sak. Jag tror inte att en domstol skulle räkna in såna önskemål utan utgå från vad skulle det kosta att åtgärda felet. Som det framgår av tråden, det finns bud från 2000kr upp till 120000kr. TS behöver undersöka ersättningsfrågan närmare innan tar beslutet att stämma säljaren. Dödsbo frågan är viktig att bli undersökt. Personligen tror jag att ansvaret för doldafel bärs av säljaren. Ver ej hur det påverkas av dödsbo ?
Edit: om dödbo har inte skrivt friskrivningsklausul då är säljare/ säljarna ansvariga för doldafel. Därmed kan köparen ställa skadeståndskrav mot säljaren. Dödsbo är inget hinder.
 
Redigerat:
M
När jag har pratat med försäkringsbolag om dolda fel så har dem sagt att något måste vara trasigt eller att en skada måste ha skett pga felet, annars är det inte ett dolt fel.

Att något är klantigt gjort eller rent av felaktigt gjort men ej lett till problem är då inget dolt fel.
 
El från 1958 behöver inte nödvändigtvis bytas ut. Även om något uppnått sin tekniska livslängd kan det vara fullt användbart eller felfritt. Om isoleringen på ledarna fortfarande är mjuk och smidig så behöver man inte byta ledarna. Min el från 1957 ser fin ut och kommer att få vara kvar.

Jag tror att det finns en chans att få en helt ny el, och det är om det finns massor med fel i anläggningen. Det finns en tråd här på byggahus om någon som fick ett nytt avlopp trots att det gamla hade uppnått hög ålder. Domstolen resonerade så att det gamla avloppet var fullt funktionsdugligt trots hög ålder, och de fel som uppstått var dolda. Så TS - ut och leta fler fel i anläggningen. Om du hittar många fel kan det vara lönt att dra igång en diskussion om dolda fel - om inte så är anläggningen nog OK och du kan nöja dig med att fixa detta fusk som du upptäckt.
 
Hurmycket kostar att dra om alla kablar i huset?
Räkne ex: 10 dagars heltis jobb, 80 timmar, 500kr/tim plus material kostnad säg 10000kr då blir det 50000. Nu har jag räknat på överkanten. Skulle 50 tusen påverkat marknadsvärdet ? Nja.
 
Redigerat:
Marcussjogren skrev:
När jag har pratat med försäkringsbolag om dolda fel så har dem sagt att något måste vara trasigt eller att en skada måste ha skett pga felet, annars är det inte ett dolt fel.

Att något är klantigt gjort eller rent av felaktigt gjort men ej lett till problem är då inget dolt fel.
Gäller det dolda brister som kan orsaka bränder och risk för elshock?? I det här fallet kan det räcka med att någon ansluter en vattenkokare / elgrill istället för några prydnadslampor till vägguttaget för att få en brand i huset.
Åtgärden ökar strömmen från 0,5 a till 10 a i ledningen
 
M
Tobbe_3 skrev:
Gäller det dolda brister som kan orsaka bränder och risk för elshock?? I det här fallet kan det räcka med att någon ansluter en vattenkokare / elgrill istället för några prydnadslampor till vägguttaget för att få en brand i huset.
Åtgärden ökar strömmen från 0,5 a till 10 a i ledningen
Enligt det dem sa till mig så gäller det inte förän skadan har inträffat, men kan ju ha vart ett riktigt stolpskott jag pratade med också.
Var Anticimex
 
O
Med tanke på hur det var draget i rören så misstänker jag att det fanns tecken på andra ställen att saker inte stod rätt till.
Så enkelt är det. Men om det är ett dödsbo, som säkerligen snart är skiftat så blir det än väldigt lång lång lång uppförsbacke. Som troligtvis inte ens är värt att fundera på...
 
Excel
Grattis till huset, trist att höra att du hittat detta.

Definition av dålt fel.

"Ett dolt fel (enligt Jordabalken kapitel 4:19), är ett fel som inte gick att upptäcka vid en noggrann undersökning, och som man inte heller kan förvänta sig utifrån husets ålder, skick, pris och andra omständigheter."

Huset är från 1958, jag skulle vilja påsta att du kan glömma dolf fel över huvud taget, såvida säljaren inte gjort särskillda ufästelser.

Byt all el, svälj kostnaden utan att käbbla med säljaren, du kommer ingen vart. :(

Lycka till, ps det behöver inte vara så dyrt med elen. Då utgår jag från att elfirman inte behöver anlita en grävmaskinist. (y)
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Det här har inte med husetsålder att göra överhuvudtaget. Det är livsfarlig fusk, undangömt i väggen. Doldfusk ska man kalla det för vilket är värre än doldfel. Men tyvärr är det tveksamt om säljaren kan bli skadestånds skyldig. Jag skulle polisanmäla det.
 
Excel
Matstj skrev:
Jag skulle polisanmäla det.
Jaha, vad uppnås? Brott kan ej styrkas... Kom in i matchen, polisen har annat för sig än utreda hemmapul.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Det här har inte med husetsålder att göra överhuvudtaget. Det är livsfarlig fusk, undangömt i väggen. Doldfusk ska man kalla det för vilket är värre än doldfel. Men tyvärr är det tveksamt om säljaren kan bli skadestånds skyldig. Jag skulle polisanmäla det.
Du skulle alltså till Sveriges poliskår, ökänd för att lägga ner utredningar innan dom ens landat i inkorgen, anmäla ett brott som mig veterligen aldrig någon någonsin i Sverige blivit dömd för, som utförts för ca 57 år sedan, antagligen begånget av en död man?

Varför i hela fridens namn?
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Castwebb skrev:
Nu är det ju så att det inte är en ploblemfri värld vi lever i, sen har jag 3st centraler till 3 olika byggnader och vilka inga är uppmärkta..
Om ingen av de tre centralerna är uppmärkta borde du nog kunnat misstänka att allt inte stod rätt till, när du skulle köpa fastigheten. Vilket kan leda till en utökad undersökningsplikt.
 
Redigerat:
O
Tja... När jag köpte mitt hus så var det en hel del lampsladdar som matade vägguttagen. Så när jag hittade att de använt G/G som tändtråd till badrumsfläkten blev jag inte förvånad. Det fanns som sagt flera varningstecken.
Problemet är även om felet är dolt så kan de ändå funnits tecken som gör att ens undersökningsplikt skärps
 
brunnbytarn skrev:
Du skulle alltså till Sveriges poliskår, ökänd för att lägga ner utredningar innan dom ens landat i inkorgen, anmäla ett brott som mig veterligen aldrig någon någonsin i Sverige blivit dömd för, som utförts för ca 57 år sedan, antagligen begånget av en död man?

Varför i hela fridens namn?
För att ställa till svar den som har gjort det. De kanske hittar nåt fingeravtryck på tejpet eller nåt sånt. Det här är viktigare än att bötfälla folk som kör 60 istället för 50! Varför har de gott om tid för det ?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.