Nu har ju detta inte med färgen att göra utan framförallt skarvarna som är hoptvinnade och sen tejpade med eltejp som sen ligger inuti ett rör. Om ni ser bilden där det är tejpade kablar av samma färg som ligger i golvet så gick det vidare uppåt till en strömbrytare för tak belysningen . skarven låg alltså i sågspånet som om det inte var bra kontakt mellan ledarna så kan det bli gnistor som kan göra att det börjar brinna.
 
Om det går att få som dolt fel det är omöjligt att svara på!

Rekommenderar inte att dra det så långs som till en tingsrätt!

Utgången är inte säker.
(det håller inte att säga en massa saker, Riktiga bevis behövs, tex ett besiktningsprotokoll som visar att det var ok vid köp. bilder mm. Tänk på att en tingsrätt inte nödvändigtvis har el-kunskaper, du kan behöva ta fram bevis på att det är förbjudet att skarva FK- med tejp i rör mm)

Frågan är då har du fullgjort din udersökningsplikt?
Har du gjort en elbesiktning? eller har du andra dokument som kan styrka att du låtit kolla elen innan köp.
Om svaret är ja, och inget misstänkt uppdagades. då ökar din chans lite till att få rätt.
Om svaret är nej, hur kan du då visa att du fullgjort din skyldighet ang. undersökningsplikten.

Hade du ändå tänkt dra ny el så gör det och skit i en process som kan ta tid och kan kosta pengar om du förlorar.

Elistallationen i din fastiget har uppnått beräknad teknisk livslängd och kan anses vara uttjänt.Är ganska säker på att motparten/säljaren inte någonsin kommer att gå med på att bekosta en helt ny installation i ditt hus. Även om felet skulle bli klassat som dolt fel.
Hårddrar man det så behöver han bara bekosta nya trådar där det dehövs, Dvs han kan låta dra ur och inspektera kabeln är den felfri så kan han låta dra i samma kabel (om han vill vara elak),
Han behöver inte ens dra fram jord där det inte är jordat idag, sedan kan han låta återmontera alla gamla apparater, han behöver inte ta hänsyn till era ombyggnationer, efter som det är utförandet på elen vid försäljning som gäller.


Håller helt och hållet med dej att sådana saker är inte kul att hitta.
Och att allt bör bytas eller kontrolleras.
Tänk på att juridiska processer har en tendens att ta tid och kan kosta pengar, samt att försäkringsskydden inte räcker långt i en process.


Ps.
att din släkting är El-Ingengör är ingen garanti att han får utföra det typen av jobb.
Ska någon hjälpa dej på sin fritid med el så är det egen uttagen AB eller ABL behörighet han ska inneha. Inga undantag där inte.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Jag håller inte med riktigt eftersom man ofta knte känner till alla kopplingspunkter i ett gammalt hus. Dosor är ofta överspackade och övertapetserade.

Som jag tidigare skrev, så var ofta färgvalet lokalt betingat. Hade däremot huset varit byggt1975, då hade man reagerat på underliga kabelfärger.
Jag håller med om att det rent praktiskt inte finns en chans i helvetet att upptäcka ett sådant här fel innan ett köp av ett hus. Men för att få det till ett juridiskt ”dolt fel” så krävs det nog ännu mer än bara vad som är praktiskt möjligt.
 
Nej det hade jag inte gjort eftersom dessa kablar låg innuti rören i golvet och i taket. Detta är inte något som går att upptäcka eftersom jag rivit väggarna och tak plattor och inte ens då när elen låg fri kunde jag se det, utan när jag klippte av kablarna och drog ur dem ur rören så hittade jag detta. Det går inte att se. Jag förstår inte vad du menar med att jag hade upptäckt det. Kablarna låg ju i väggen i isoleringen, och bakom en råspont som var spikad på väggen, kan man hitta det via ett lock? Vill gärna veta hur man gör då isf :)
 
Anta att det är doldfel. Avgörande är om kostnaden för att åtgärda det skulle påverkat köpeskillingen markant ?
Vad kostar att åtgärda felet, alltså dra om de skarvade kablarna och hurmycket kostade huset ?
Om ena är en liten andel av den andra då kan glömma bort det hela med doldafel.
 
Huset kostade 2515000 och skall man bara räkna material så är det nog ca: 20000:- och med arbete ungefär 80-100000 då det andra som jag ej rivigt med måste kontrolleras och åtgärdas.
 
Dolt fel är inte bara definierat som fel som man inte kan se eller inte är möjligt att upptäcka vid besiktning. Det är också vad man kan förvänta sig med anledning av husets skick.

Om du plockat bort doslocken och kollat och sett råttboet på bild fyra hade du anat att elen inte var fackmässigt utförd. Så, nej, det är inte ett dolt fel.

Men om säljaren gjort några utfästelser eller nämnt nåt i frågelistan, i prospekt eller vid någon av era kontakter som inte stämmer ska du naturligtvis kontakta dom.
 
Om säljaren kan bevisa att felet kan åtgärdas med 60000kr då kan du lätt förlora fallet. Det är marginell kostnad jmf köpeskillingen.
Säljaren ska stå för de faktiska kostnader som berör felaktiga eldragningar, inte kostnader för felsökning, uppgradering, eller förnyelse av hela elsystemet. Gränsen går ungefär vid 2% av hus priset.
 
1448746508825883692148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälper detta mig i fråga?
 
Detta är säljarens frågelista. Kolla där säljaren svarat nej på frågan om wlen.
 
Nej. Dom har svarat sanningsenligt. Dom har inte upptäckt nåt fel, vilket kan vara sant. Problemet blir att visa vem som gjort eldragningen och om säljaren vet om det.

Har dom skrivit nåt om renoveringar?
 
Redigerat:
Det är säljarens bröder som gjort elen och detta var ett dödsbo då den ena brodern har dött, den andra bor kvar i huset brevid och systern bor i huset mitt emot. Och alla 3 har sålt huset tillsammans. ( 2 systrar och 2 bröder)
 
En tillbyggnad har gjorts 1980 och det är där jag har hittat detta el-fel.
 
Har du gjort en besiktning? Jag antar att det inte finns någon dolda-fel-försäkring.

Om du inte upplevt något fel; dvs krypströmmar, att lampor tänds och släcks på fel ställen eller att säkringar/jfb har löst ut, så är elen funktionell. Att sladdarna har fel färg och är skarvade på felaktigt sätt är självklart förkastligt och borde inte få förekomma. Men eftersom du ändå ska renovera, så kan det vara läge att även göra om elen. Det är trots allt ca 30 år sen tillbyggnaden gjordes.
 
Redigerat:
Jag skulle placera om elen, inte dra om allt, jag har 1,5 månad på mig innan vi måste flytta ifrån vårt nuvarande boende. Och så har vi en tillökning som kommer i slutet av mars. Det måste bara vara klart. Och nu har hela tidsplanen spruckit då all el är katastrofal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.