Excel
Matstj skrev:
För att ställa till svar den som har gjort det. De kanske hittar nåt fingeravtryck på tejpet eller nåt sånt. Det här är viktigare än att bötfälla folk som kör 60 istället för 50! Varför har de gott om tid för det ?!
Det kanske rent av hittar dna och kan börja topsa säljaren och dess familj, kanske rent av kan kalla in cold case gruppen och Leif GW.

Haha
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Ta upp problemet med säljarna och se var dom tänker om problemet .
 
O
Matstj skrev:
För att ställa till svar den som har gjort det. De kanske hittar nåt fingeravtryck på tejpet eller nåt sånt. Det här är viktigare än att bötfälla folk som kör 60 istället för 50! Varför har de gott om tid för det ?!
Tja.... Tänk om polisen kunde utreda alla brott... Både haffa de som kör för fort och de som kopplar farligt.
Jag måste erkänna att jag uppskattar deras prioriteringar. Det är viktigare att stoppa fortkörare än att försöka leta rätt på skyldiga felkopplare.... Men det är inte samma poliser som stoppar fortkörare som utreder felkopplingar.....
De som utreder felkopplingar är så hemska så de prioriterar mördare och våldtäktsmän.... ;)
 
M
Matstj skrev:
För att ställa till svar den som har gjort det. De kanske hittar nåt fingeravtryck på tejpet eller nåt sånt. Det här är viktigare än att bötfälla folk som kör 60 istället för 50! Varför har de gott om tid för det ?!
Det är nog fler som dör av fortkörning än av hemmapulad el ;-)
Men det skulle ju vart otroligt roligt om dem gjorde om TS vardagsrum till rena CSI-scenen :D
 
Enligt statistik, 200 dör av fortkörning/ år och 10 av el olyckor.
Så att säga om 20 poliser jobbar med att reda ut fortkörning då kan 1 polis jobba med felaktig hempulande av el. Om rätt ska vara rätt. Men låt gissa, fördelningen kanske är 500 mot noll !
Hur får man perioritera ett liv lägre än annans liv !
 
Matstj skrev:
Enligt statistik, 200 dör av fortkörning/ år och 10 av el olyckor.
Så att säga om 20 poliser jobbar med att reda ut fortkörning då kan 1 polis jobba med felaktig hempulande av el. Om rätt ska vara rätt. Men låt gissa, fördelningen kanske är 500 mot noll !
Hur får man perioritera ett liv lägre än annans liv !
De 10 (som egentligen är runt 5 i snitt) elolyckorna är alla antingen yrkesmän eller ungdomar som klättrar upp på tågtak. Har för mig vi har haft det uppe i en annan tråd och det är svårt att hitta ett enda dokumenterat dödsfall som kan relateras till hemmapulad el i modern tid.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Jag har undersökt elolyckor och elbränder, det finns i någon tråd här. Och kontentan är att hemmapul varken orsakar elolyckor eller bränder.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ok, ni verkar ha koll på det.
 
Kan du delge oss ett relevant underlag? Jag känner bara till någon enstaka brand som orsakats av felaktiga elinstallationer, en av dessa berodde på att husägaren (hobbysmed) svarvat säkringar för att avsäkra sin "verkstad" vilket i sin tyr medförde att ledningen från bostadshusets central blev så varm att kabeln fattade eld och boningshuset stod i ljusan låga när lyset slocknade i verkstaden.
Jag var händelsevis där för att ordna provisoriskt boende och deltog i viss mån i utredningen när polisen fastställde brandorsaken. En andra gång säkrade husägaren upp motorvärmaruttaget (EKK3g1,5) med 20 A så att bägge bilarna skulle kunna köra både kupe och motorvärmare. Där tog uttaget eld och brände ner garaget. Ingen polis eller försäkringsbolag kopplades in.
Så jag vidhåller min tidigare åsikt att risken att hempulare vållar bränder är många ggr så stor som att en yrkesman gör tabbar som startar bränder.
 
R
Matstj skrev:
Enligt statistik, 200 dör av fortkörning/ år och 10 av el olyckor.
Så att säga om 20 poliser jobbar med att reda ut fortkörning då kan 1 polis jobba med felaktig hempulande av el. Om rätt ska vara rätt. Men låt gissa, fördelningen kanske är 500 mot noll !
Hur får man perioritera ett liv lägre än annans liv !
Du har lyckats klämma in förvånansvärt många tankevurpor på ett så kort inlägg...
Att "reda ut" fortkörning kan givetvis inte jämföras med att "reda ut" elolyckor, varken resursmässigt eller på nåt annat vis. Att titta på antalet dödsfall och sen fördela antalet poliser utifrån det är ju minst sagt märkligt. Vi skulle få ett väldigt konstigt samhälle om resurser fördelades på det viset.

De få elolyckor som sker är ju dessutom som sagt ungdomar som klättrar upp i tågens elledningar och liknande. Ska vi ha poliser som vaktar varenda lok i hela landet bara därför? Eller ska en ensam polis klara det på egen hand? För att rädda ett enda liv skulle det förmodligen krävas ungefär 500 vaktande poliser runtom i hela landet dygnet runt, medan en enda polis som stoppar 10 rattfyllon under ett enda pass är en ganska bra investering. För varje polis som skulle jobba med exempelvis elsäkerhet och jaga hemmapulare som kopplat fel kanske det är 5, 10 eller 500 poliser som inte kan jobba med nåt annat som skulle göra betyldigt mer nytta. Hur lätt är det att jämföra då?

Tänk också på något annat som är farligt men att det dör noll personer av det varje år.
Då är frågan, är det ett tecken på att man inte behöver lägga några resurser på det området? Eller är det snarare ett tecken på att de resurser man lägger på det faktiskt gör nytta?

Den här diskussionen uppstår ofta när det gäller Elsäkerhetsverket. Ena lägret säger "det dör ju ingen av elolyckor, alltså bör vi lägga ner Elsäkerhetsverket". Andra lägret säger "de gör ju uppenbarligen nytta, för utan dem skulle folk dö". (Huruvida just Elsäkerhetsverket gör nytta eller ej vet jag inte, det var bara ett exempel.) Det går givetvis inte att generalisera men man får vara ödmjuk inför att allt inte är så enkelt.
 
Motorvärmaruttaget var intressant eftersom det var ganska lite överlast. Ett schuckouttag skall klara en 16 a säkring men orsakar en brand med 20 a. Det hade varit skillnad om det var godkänt för 10 a.
 
Redigerat:
Inget schuckouttag klarar 16 A över tid utan bara kortare tider. Det är väl lika med alla apparater som med säkringar, kablar mm att man inte ska maxbelasta dom över tid. Måste man maxbelasta har man begått stora misstag i projekteringen. Det torde vara någon orsak till att man har ett CEE uttag för enfas och 16 A med betydligt bättre egenskaper än vanliga schuckouttag.
Och det här med att maxbelasta gäller inte bara el utan allt, det medför nästan alltid en begränsad livslängd.
 
elmont skrev:
Kan du delge oss ett relevant underlag? Jag känner bara till någon enstaka brand som orsakats av felaktiga elinstallationer, en av dessa berodde på att husägaren (hobbysmed) svarvat säkringar för att avsäkra sin "verkstad" vilket i sin tyr medförde att ledningen från bostadshusets central blev så varm att kabeln fattade eld och boningshuset stod i ljusan låga när lyset slocknade i verkstaden.
Jag var händelsevis där för att ordna provisoriskt boende och deltog i viss mån i utredningen när polisen fastställde brandorsaken. En andra gång säkrade husägaren upp motorvärmaruttaget (EKK3g1,5) med 20 A så att bägge bilarna skulle kunna köra både kupe och motorvärmare. Där tog uttaget eld och brände ner garaget. Ingen polis eller försäkringsbolag kopplades in.
Så jag vidhåller min tidigare åsikt att risken att hempulare vållar bränder är många ggr så stor som att en yrkesman gör tabbar som startar bränder.
Se den här forumposten. Statistiken är från elsäkerhetsverket. Enligt deras rapport handlar ca 12% av elbränderna (1-2 dödsfall per år) om fel i anläggningen, och det är endast denna del av elbränderna som över huvud taget kan ha med hemmapul att göra.

När man ser sådana idiotgrejor som du beskriver ovan förstår jag att du tycker så, och det finns ju en rimlighet i det. Det jag menar är att hemmapul inte är ett samhällsproblem.
 
bossebyggarn skrev:
Du har lyckats klämma in förvånansvärt många tankevurpor på ett så kort inlägg...
Att "reda ut" fortkörning kan givetvis inte jämföras med att "reda ut" elolyckor, varken resursmässigt eller på nåt annat vis. Att titta på antalet dödsfall och sen fördela antalet poliser utifrån det är ju minst sagt märkligt. Vi skulle få ett väldigt konstigt samhälle om resurser fördelades på det viset.

De få elolyckor som sker är ju dessutom som sagt ungdomar som klättrar upp i tågens elledningar och liknande. Ska vi ha poliser som vaktar varenda lok i hela landet bara därför? Eller ska en ensam polis klara det på egen hand? För att rädda ett enda liv skulle det förmodligen krävas ungefär 500 vaktande poliser runtom i hela landet dygnet runt, medan en enda polis som stoppar 10 rattfyllon under ett enda pass är en ganska bra investering. För varje polis som skulle jobba med exempelvis elsäkerhet och jaga hemmapulare som kopplat fel kanske det är 5, 10 eller 500 poliser som inte kan jobba med nåt annat som skulle göra betyldigt mer nytta. Hur lätt är det att jämföra då?

Tänk också på något annat som är farligt men att det dör noll personer av det varje år.
Då är frågan, är det ett tecken på att man inte behöver lägga några resurser på det området? Eller är det snarare ett tecken på att de resurser man lägger på det faktiskt gör nytta?

Den här diskussionen uppstår ofta när det gäller Elsäkerhetsverket. Ena lägret säger "det dör ju ingen av elolyckor, alltså bör vi lägga ner Elsäkerhetsverket". Andra lägret säger "de gör ju uppenbarligen nytta, för utan dem skulle folk dö". (Huruvida just Elsäkerhetsverket gör nytta eller ej vet jag inte, det var bara ett exempel.) Det går givetvis inte att generalisera men man får vara ödmjuk inför att allt inte är så enkelt.
Jag tror ändå att om TS polisanmäler det då blir det en utredning. Den kanske inte leder till nåt men det är en annan fråga. Är hemmapul med el som TS beskriver straffbart då ska poliskåren ta det på lika allvar som alla andra brott. Att ingen dör av det är inget argument. Det finns många brott som ingen dör av. Hur ska ett samhälle se ut om polisen ska ner perioritera alla brott som inte är livsfarliga !!
Nu tycker jag att hemmapul med el på det viset som är beskriven av TS är livsfarlig men om ingen dör av det det gör inte saken mindre livsfarlig. Eller ska vi fråga Bo ?
 
O
Men har inte tråden spårat ur totalt nu? När vi börjar diskutera polisanmälningar och annat smått och gott?
Polisen är nog ingen större framgång, dessutom så är det nog omöjligt att hitta boven i dramat... Framförallt när boven verkar ha trillat av pinn.... Så vitt jag vet så går det inte att åtala döda människor :)

Men oavsett detta hjälper inte TS, i det problem som han har gällande eventuellt dolt fel...
Jag upprepar mig som en gammal papegoja... :) För att fel ska räknas som dolt ska det inte kunna hittas vid en normal undersökning. Så långt allting rätt. Felet är helt klart dolt. Det krävs inte att man ska behöva dra ur alla kablar u rören. Men! nu kommer problemet. Det kan ha funnits signaler som gör att ens undersökningsplikt ökar. Lampsladdar som matar eluttag är ett exempel. Dessa omständigheter vet vi ingenting om. Vilket gör det svårt att svara på om felet är dolt. Men, min misstanke är att om det görs sådana allvarliga fel, i kabeldragningen så är det stor chans att det har dykt upp konstiga lösningar på andra ställen som syns. Så länge vi inte få veta mer om hur saker ser annars i huset så kan vi inte komma med några ordentliga råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.