N NoiseMaker skrev:
Elöverkänslighet är bara psykosomatiskt.
Jag känner en kille vars familj byggde ett nytt hus under en kraftledning. De hade 2 barn , nu har de ett. Tjejen blev 12 år, dog på 1 vecka i någon form av cancer. Nu har de flyttat. Ta inga risker.
 
K Karl Olssvan skrev:
Jag känner en kille vars familj byggde ett nytt hus under en kraftledning.
Får man bygglov för det?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kane skrev:
Får man bygglov för det?
Nej.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
De få transformatorstationer jag besökt så har de alla surrat, vid fuktigt väder låter de ännu mer.Störningen ligger säkert långt under störningsnivå men är mycket störande. Tänk på att vegetation inte skärmar ljud.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Får man bygglov för det?
Inte rakt under. Men på sidan av huset, kanske 100 meter. Och det är en mindre ledning. Men ändå kanske 15 meter hög.
 
K Karl Olssvan skrev:
Inte rakt under. Men på sidan av huset, kanske 100 meter. Och det är en mindre ledning. Men ändå kanske 15 meter hög.
Om det vore ett samband där så skulle många av mina barndomskompisar i så fall ha dött av cancer, en stor del av det villaområdet ligger inom 100m längs med en högspänningsledning till en närliggande industri (en av Sveriges större elförbrukare). Vad jag vet finns det inga cancerfall i det villaområdet. Ibland har man bara otur.

Det finns dock belägg för cancer på korta avstånd från elledningar, men 100m bort är mycket. Och är det dessutom en mindre ledning så finns det inte mycket till forskning som styrker tesen om cancer (då mindre ledningar oftast har lägre ström och spänning).
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
Hej! Tänker att det kan vara bra att fråga kommunens miljöavdelning ifall
det finns risk för magnetfält när ni bor så nära!
 
Nissens Nissens skrev:
Kan inte se att transformatorstationen påverkar er fastighet över huvud taget. Brummande ljud skulle möjligtvis störa fastigheten som ligger nära transformatorstationen.
Vad menar du egentligen? Det är väl alldeles självklart att ett kontinuerligt brummande ljud påverkar fastigheten negativt på samma sätt som ljud från trafik, järnväg eller vad det nu kan vara är negativt.

Om sen "ljudstörningen" ligger inom det man får acceptera eller ej vet jag inte men solklart är det väl en negativ påverkan?
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du egentligen? Det är väl alldeles självklart att ett kontinuerligt brummande ljud påverkar fastigheten negativt på samma sätt som ljud från trafik, järnväg eller vad det nu kan vara är negativt.

Om sen "ljudstörningen" ligger inom det man får acceptera eller ej vet jag inte men solklart är det väl en negativ påverkan?
Tänk er en sommardag med svagt silande vind som blåser från transformatorn. Jag tror man kan bli tokigare för mindre. Jämför ljud från en avlägsen motorväg, upplevs som mycket obehagligt och forskning säger att det är mycket hälsofarligt.(om transfomatorsurr är farligt veta jag inte) Överklaga både detaljplan och bygglov, har du tur så ligger bygget i en tidsplan som sätter dig i förhandlingsläge..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi har fri avtalsrätt i Sverige. Du vill flytta. Vi har en enorm bostadsbrist i landet. EON vill inte ha stök, men har pengar.
Föreslår följande.
Få förslag på ny tomt någorlunda i närheten via kommunen. Få EON att hjälpa dig mot bank med lån för att bygga nytt hus (Alternativt köpa ett annat hus). Hyr ut ditt gamla hus.
Om 10-15 år äger du ett hus utan lån och din balansräkning ligger 1-2 M plus. Vilket är första steget mot att bli ekonomiskt oberoende.

Nu kommer belackarna på detta forum naturligtvis börja oja sig, men tappa inte bort första meningen längst upp. Så länge det finns pengar i bakgrunden kan man avtala om precis vad som helst så länge det inte bryter mot lagen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du egentligen? Det är väl alldeles självklart att ett kontinuerligt brummande ljud påverkar fastigheten negativt på samma sätt som ljud från trafik, järnväg eller vad det nu kan vara är negativt.
@Nissens har ju redan pudlat och erkänt att vederbörande läste kartan fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
@Nissens har ju redan pudlat och erkänt att vederbörande läste kartan fel.
Missade helt det så även jag pudlar! Sorry @Nissens.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T Tostarp skrev:
Vi har fri avtalsrätt i Sverige. Du vill flytta. Vi har en enorm bostadsbrist i landet. EON vill inte ha stök, men har pengar.
Föreslår följande.
Få förslag på ny tomt någorlunda i närheten via kommunen. Få EON att hjälpa dig mot bank med lån för att bygga nytt hus (Alternativt köpa ett annat hus). Hyr ut ditt gamla hus.
Om 10-15 år äger du ett hus utan lån och din balansräkning ligger 1-2 M plus. Vilket är första steget mot att bli ekonomiskt oberoende.

Nu kommer belackarna på detta forum naturligtvis börja oja sig, men tappa inte bort första meningen längst upp. Så länge det finns pengar i bakgrunden kan man avtala om precis vad som helst så länge det inte bryter mot lagen.
varför tror jag att eon bara löser ut istället?
fri avtalsrätt innebär inte att man måste gå på vilken skit som helst.
 
På översikten i #1 ser det ju enkelt ut att välja alternativa placeringar för stationen utan några direkta problem.
 
Det ser ju ut som att högspänningsledningen ska gå rakt över huset på fastighet 1:84. Detta borde vara ett stort bekymmer för den som bor där, och kanske också för EON. Om man flyttar ställverket ca 40 m uppåt på kartan och 30 m åt höger så skulle 1:84 slippa ledningarna över huset och du skulle slippa störd utsikt, störande ljud och minskad marknadsvärde. Det ser ju inte ut som att detta skulle bli ett dyrare alternativ för EON, i a f om jag tolkar kartan rätt. Kan du inte ta upp den idén med EON? Då kan du ju inte samtidigt begära ersättning för värdeminskning eller tvångsinlösning men det kanske kunde tilltala EON att slippa allt strul och kostnader. Lycka till!
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.