Jag skulle ta upp frågan med kommunen direkt och höra hur dom ställer sig.
 
Det går även att överklaga en detaljplan i vissa fall, kolla det med byggnadskontoret i kommunen.
 
Det som flera andra säger. Det som idag är tyst för dig blir det inte någonsin mer.

Jag bor nära en av Sydvästlänkens "fartyg" till omriktarstation. Det som så fint utlovades att det skulle inte låta något alls det var en enda stor lögn. Att det inte skulle vara tyst fattade vi ju men Vi har riktigt stora problem med ljud dygnet runt.
Något att också tänka när att få till ljudmätning som inte är simulerade efter data. Här har det varit mycket liv i luckan eftersom vi verkligen har riktigt stora problem med ljuden men det kan vi ju inte ha för den simulerade datan säger något annat.

En fråga. Vem äger marken runtomkring och på platsen för kommande bygget? Detaljplan sedan innan? Har du dina grannar fått någon tidsplan? Kontakta kommunen pronto. Kontakta även Eon och ha koll på vem som är projektledare i detta be att få ut all info. Överklaga alla steg. För har du inte gjort det har du inget att komma med .

Jag skulle kunna skriva en halv bok till dig om vad du bör tänka på osv men det är en fight emot väderkvarnar detta .

En häck är något det ofta tas till som jämkning men vad fasen det är ingenting. Du vet vad du har nu det är borta för alltid.
Dessutom har du ett potentiellt terrorhotat område vilket jag påpekade här o blev skrattad rakt upp i ansiktet. Just nu skrattar väl ingen för nu är det definitivt sanning.

Här har det nu kommit till att det kallas miljöskada och en del fastighetsägare har fått ett rent löjeväckande förslag på ersättning. Likaså vem som ska ha rätt till ersättning är också rent lotto känns det som här hos oss.

Håller tummarna för dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Och vad grundar du det på?
Ändamålet helgar medlen.....
 
Hemmakatten
Den allra enklaste och smidigaste lösningen för både Eon och TS vore väl att få Eon att lösa in TS fastighet.

Att vänta och överklaga detaljplaner, bygglov mm är betydligt jobbigare.
 
Kempa_swe
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
De kommer inte bry sig om en överklagan då vårt elnät behöver byggas ut. Utan fler stationer mm så kommer företag inte kunna expandera, att bygga ut är prio 1 vad privatpersoner tycker är låååångt ner på listan. Att köpa ett hus är alltid ett spel, antingen ökar eller minskar det i värde. Att ta det till rätten kommer bara kosta dig en förmögenhet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild][/QUOTE
:surprised:

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

Stå på dig! De borde kunna bygga lite längre bort. Annars tycker jag du ska kräva kompensation. Det påverkar ju helt klart värdet på ditt hus. Ge dig inte. Myndigheter kan vara svåra att ha att höra med men stå på dig.
Önskar dig stort lycka till!
[bild][/QU
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
De kommer inte bry sig om en överklagan då vårt elnät behöver byggas ut. Utan fler stationer mm så kommer företag inte kunna expandera, att bygga ut är prio 1 vad privatpersoner tycker är låååångt ner på listan. Att köpa ett hus är alltid ett spel, antingen ökar eller minskar det i värde. Att ta det till rätten kommer bara kosta dig en förmögenhet.
Självklart lönar det sig att klaga. Ett ställverk funkar lika bra om man bygger det 100 meter bort i valfri riktning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S scooter skrev:
...Något att också tänka när att få till ljudmätning som inte är simulerade efter data...
Problemet med sådana här ljud är att dom oftast ligger under gränsvärden.
Men det blir precis som tinnitus när det pågår 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Man kommer aldrig ifrån det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Nej, ingen ska tjäna på att få fastigheter eller andra tillgångar inlösta till överpris. I sista hand kan det bli lantmäteriförrättning
Du vet väl att man får 25% mer än marknadsvärde vid expropriation?

Grunden är att den enskilde skall ersättas av det allmänna, inte tvärt om, när det allmänna behöver något som den enskilde har.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kan bara gå till mig själv, hade jag kollat på hus och såg en transformatorstation bredvid hade det varit ointressant direkt. Jag vet att de låter, jag vet att de är skitfula och med nyfikna barn så hade det även känts lite vanskligt även om de är väl inhägnande.

Att de ersätter värdeminskning är ju rimligt. Att de inte vill bygga en bit bort är väl för att det blir dyrare, då får de ställa de kostnaderna mot varandra. Jag tycker du ska ligga på och vara tydlig med att utan en överenskommelse på förhand kommer du dra detta till sin spets vad gäller överklagande.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
De kommer inte bry sig om en överklagan då vårt elnät behöver byggas ut. Utan fler stationer mm så kommer företag inte kunna expandera, att bygga ut är prio 1 vad privatpersoner tycker är låååångt ner på listan. Att köpa ett hus är alltid ett spel, antingen ökar eller minskar det i värde. Att ta det till rätten kommer bara kosta dig en förmögenhet.
Det betyder inte att placeringen är satt i sten, eller att intrång inte skall ersättas. Byggs det vägar eller järnvägar löses fastigheter både med och utan bostäder in om de påverkas för mycket.
 
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
Så trist att läsa om detta. Förstår precis hur du tänker med avskilt läge. Jag vet inte var i landet du bor, men jag tänker såhär.
Har er kommunen ett ”eget” elbolag, vissa kommuner har det. Ta direkt kontakt där.
Sen är det valår iår. Försök o få kontakt med ngn politiker i byggnadsnämnden. Lr miljö nämnden, miljönämnd styr över buller etc,
Tidningarna kanske är intresserade, deras arbete brukar stressa :rofl:
Presentera hela din historia, om längtan att komma ut på landet, enskilt, o hela resan.
Lycka till!
 
Smelly Smelly skrev:
Ja, jag har kontaktat ett par olika jurister men de hakar upp sig på att de kan hjälpa mig att överklaga bygglovet. Jag vill ju hellre ha hjälp att få fastigheten inlöst men juristerna verkar inte riktigt fånga den bollen.
Det är väl iofs inte så konstigt då det inte finns något legalt att hänga upp det på än ?

I detta läge känns det som att etablera en kontakt med EON och få dom att inse att det blir billigare att lösa in din fastighet, eller kompensera för oberoende värderad mellanskillnad, än att dra ut på tiden för projektet.

Förutsatt att det är så...EON kanske inte spenderar så mycket i nuläget, på planeringstadiet, det är först när dom börjar dra igånmg projektet som peronsl kommer tilldelas och börja ticka pengar (projektledare, arkitekt mfl)
 
Låter väldigt märkligt.
Har varit i nästan samma situation.
SVK ville bygga en transformatorstation bakom min dåvarande villa. En konsult skickade brev och kom sedan ut och informerade. De utredde flera placeringar och bedömde att vi inte skulle bli berörda efter bygget var klart. Men självklart skulle de ersätta ekonomiskt.

Själv var vi inte så glada, dels hur värderar man den ersättningen, värdet på huset lär ju inte öka direkt. Samt att vi trodde det skulle synas från huset isf vintertid Så vi sa att de fick köpa stugan istället. Absolut, sa konsulten. Men informerade om att de kommer att sälja huset vidare när bygget är klart.

Värdering gjordes, vi fick lite extra + att vi sålde nästan omgående fast vi fick bo kvar ca ett 1år som hyresgäster utan att betala hyra.

Kändes skit just då men i slutändan blev det bra då stugan var liten och hade behövts byggas ut mm.
Vi valde att bygga nytt istället, var ju väldigt tryggt när det gamla redan var sålt och de gamla lånen lösta.

Försök förhandla, ev överklaga och erbjud Eon att köpa villan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.