75 052 läst · 279 svar
75k läst
279 svar
Hjälp! E-on vill bygga transformatorstation
Åh Kul!J John2019 skrev:
Jag antar att de ändå klarar att hålla sig inom "riktvärden" så att ljudet också är något man får räkna med.
Kan inte se att transformatorstationen påverkar er fastighet över huvud taget. Brummande ljud skulle möjligtvis störa fastigheten som ligger nära transformatorstationen..Smelly skrev:Hej!
Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]
Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)
Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.
De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.
Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.
[bild]
Luftledningen däremot… men nu säger du att ni redan har en luftledning där sedan länge, så då är ju inte den något problem heller…
Så vad är problemet egentligen?
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Transformatorer kan brumma rätt ordentligt. Googla på "transformatorstation buller" och läs här:Fotografen skrev:
Microsoft Word - PM Buller Solnavägen_uppdaterad_20210917_tillgänglig
Jag rekommenderar att tala med E.on om inlösen, med lätt hot att överklaga bygglovet vilket skulle fördröja deras planer avsevärt. Läs på att ni är kunniga i bygglovsprocessen.
Ja vi hade funderingar på att gräva ner lite gamla färgburkar, hitta någon sällsynt groda och plantera in och kanske lite vikingamynt, borde väl gå att hitta på tradera tänker jagboihus123 skrev:
Ja det är lite det som är min plan, jag har sagt att jag vill att de ersätter mig för värdemiskningen som jag kommer att drabbas av. De menar då, i och för sig med viss rätt, att det är svårt att bedöma hur stor den faktiska värdeminskningen är och jag har föreslagit att låta en eller två oberoende mäklare göra den bedömningen åt oss. Så där ligger bollen nu. Jag har också sagt att det vore bra om vi kunde hitta en lösning innan de ansöker om bygglov för att det är klart att jag måste överklaga så det bör de ju inte tveka på.T Thomas_Blekinge skrev:Transformatorer kan brumma rätt ordentligt. Googla på "transformatorstation buller" och läs här:
Microsoft Word - PM Buller Solnavägen_uppdaterad_20210917_tillgänglig
Jag rekommenderar att tala med E.on om inlösen, med lätt hot att överklaga bygglovet vilket skulle fördröja deras planer avsevärt. Läs på att ni är kunniga i bygglovsprocessen.
Jag tänker att skillnaden mellan ett enskilt läge utan grannar och ett läge med en transformatorstation som närmaste granne riskerar att påverka värdet på huset negativt. Jag tror eventuella köpare är mer intresserade av att höra fågelkvitter från skogen än transformatorbrummande. Men jag kan absolut ha fel där.Nissens skrev:Kan inte se att transformatorstationen påverkar er fastighet över huvud taget. Brummande ljud skulle möjligtvis störa fastigheten som ligger nära transformatorstationen..
Luftledningen däremot… men nu säger du att ni redan har en luftledning där sedan länge, så då är ju inte den något problem heller…
Så vad är problemet egentligen?
5500kvm ställverksyta är stort! Och dessutom endast 35m från TS fastighet. Och (o)ljud. Och rejäl värdeminskning.
Jag tycker det skulle vara högst rimligt att Eon löser in fastigheten till åtminstone marknadsvärdet.
Jag skulle definitivt ta kontakt med jurist snarast för att utröna Eons skyldigheter.
Jag tycker det skulle vara högst rimligt att Eon löser in fastigheten till åtminstone marknadsvärdet.
Jag skulle definitivt ta kontakt med jurist snarast för att utröna Eons skyldigheter.
Ja jag har bett eon att lösa in fastigheten men eftersom de inte behöver min mark så kan de inte göra det säger de. Jag vet inte vad kommunen skulle ha med det att göra, annat än att de kan ha synpunkter när de behandlaruseless skrev:
bygglovet?
De som kan tänka sig att köpa ett hus som ligger kant i kant med en transformatorstation?Smelly skrev:Ja det är lite det som är min plan, jag har sagt att jag vill att de ersätter mig för värdemiskningen som jag kommer att drabbas av. De menar då, i och för sig med viss rätt, att det är svårt att bedöma hur stor den faktiska värdeminskningen är och jag har föreslagit att låta en eller två oberoende mäklare göra den bedömningen åt oss. Så där ligger bollen nu. Jag har också sagt att det vore bra om vi kunde hitta en lösning innan de ansöker om bygglov för att det är klart att jag måste överklaga så det bör de ju inte tveka på.
bara att flytta den 100m längre ner skulle gör mycket.
Ja, jag har kontaktat ett par olika jurister men de hakar upp sig på att de kan hjälpa mig att överklaga bygglovet. Jag vill ju hellre ha hjälp att få fastigheten inlöst men juristerna verkar inte riktigt fånga den bollen.Hemmakatten skrev:5500kvm ställverksyta är stort! Och dessutom endast 35m från TS fastighet. Och (o)ljud. Och rejäl värdeminskning.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 647 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 647 inlägg
Och lockar effektivt till sig åskan med tillhörande nedslag. Inte så trevligt (vet jag av egen erfarenhet genom vänner som bor nära ett ställverk).M MagHam skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
trist läge, jag skulle inte heller vara supernöjd med den grannen. Jag tror att det blir svårt att kräva/förhandla till sig skadestånd då alla eftergifter som nätägaren gör som inte är pga lagkrav kan skapa "prejudikat" dvs att då skall alla ha ersättning som upplever störningar etc.
Troligen är det enda sättet att stoppa projektet eller iaf försena det är att överklaga alla bygglov in absurdum.
Troligen är det enda sättet att stoppa projektet eller iaf försena det är att överklaga alla bygglov in absurdum.