75 063 läst · 279 svar
75k läst
279 svar
Hjälp! E-on vill bygga transformatorstation
Jag håller med TS. Marknadsvärdet på huset sjunker åtskilliga hundra tusen om man hamnar granne med ett ställverk. Oavsett om det låter eller inte.
Det finns en anledning till att man brukar bygga såna anläggningar där dom inte syns.
Det finns en anledning till att man brukar bygga såna anläggningar där dom inte syns.
Nej visst, du kanske har rätt. Vi kan ju hoppas det i allfall. Och jag fattar också att det är något av ett N.I.M.B.Y inlägg. Men det sätter oss ändå i en jobbig situation och jag undrar om det finns någon som vet hur man kan gå tillväga för att överklaga, eller för att få E-on att gå med på att ersätta oss med en peng så vi kan komma vidare med bygget.Fotografen skrev:Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta...är det så farligt?
Tittar ut över gärdet bakom huset här och funderar på hur det skulle se ut här och tja, ingen större katastrof.
Det är tyst, det rör inte på sig, det drar inte till sig något annat elände, det sprider inget omkring sig.
Det är mycket, mycket, bättre än tex vindkraft.
Verkar dåligt placerat av eon. Överklaga
Har du någon fiende på EON?
Gräv ner någon fornlämning.Ser ju ut som någon sorts stenrös i top av bilden, kan vara en gammal begravningsplats?
Plantera ut någon sällsynt fredlyst art djur eller växt.
De kommer dra ut på tiden så för EON är de enklat att flytta färjan
Gräv ner någon fornlämning.Ser ju ut som någon sorts stenrös i top av bilden, kan vara en gammal begravningsplats?
Plantera ut någon sällsynt fredlyst art djur eller växt.
De kommer dra ut på tiden så för EON är de enklat att flytta färjan
Tyst vill jag inte hålla med om att en transformatorstation alltid är.
50Hz brum och en del corona-sprakande kommer att ligga som ett konstant lågt bakgrundsljud.
Sen är det olika hur man reagerar eller bryr sig om sådant.
50Hz brum och en del corona-sprakande kommer att ligga som ett konstant lågt bakgrundsljud.
Sen är det olika hur man reagerar eller bryr sig om sådant.
Dom där låter! Rejält! Har ni haft tyst innan kommer ni aldrig någonsin att få det i framtiden. Dygnet runt ett konstant brummande och på vintrarna sprakar det. Vansinne att lägga det så nära villaområden. Det är ju ingen liten anläggning heller!
I mina ögon absolut jämförbart med en återvinningscentral eller en fabrik. Kan dom inte bara flytta den ett par hundra meter längre ut på det där fältet? Slåss om detta. Kontakta en jurist direkt. Ju tidigare du börjar sätta emot desto mindre har deras gigantiska kvarn börjat mala!!
I mina ögon absolut jämförbart med en återvinningscentral eller en fabrik. Kan dom inte bara flytta den ett par hundra meter längre ut på det där fältet? Slåss om detta. Kontakta en jurist direkt. Ju tidigare du börjar sätta emot desto mindre har deras gigantiska kvarn börjat mala!!
I vårt område med en pinfärsk detaljplan blir det knappt 100 meter mellan ny "Returpark" (fint namn på en stor ÅVC) och nybyggda bostadshus. ÅVC'n låter bara dagtid. Om en transformatorstation låter dygnet runt är det nog ljudet TS ska sikta in sig på. Fulhet, skymd utsikt och förstörd "enslighetskänsla" väger alltför lätt.useless skrev:
Bostäder, skolor, förskolor och andra lokaler där barn stadigvarande vistas ska lokaliseras så att magnetfält från kraftledningar och transformatorstationer är mindre än 0,4 mikrotesla. Detta ska tillämpas vid lokalisering av ny bebyggelse och vid nya ledningsdragningar, i förekommande fall även vid förnyade koncessioner för ledningar. Bedömningen ska dock alltid utgå från aktuellt kunskapsunderlag.
Om avståndet mellan kraftledningar eller transformatorstationer och bostäder, skola eller förskola understiger 200 meter ska den elektromagnetiska fältstyrkan kartläggas.
Vid planläggning närmare än 200 meter från en stamnätsledning bör samråd hållas med Svenska Kraftnät, som tillämpar 0,4 mikrotesla som högsta magnetfältsnivå vid nyprojektering av kraftledningar för 220 kV och 400 kV vid byggnader där människor vistas varaktigt. Ny bebyggelse där människor vistas varaktigt ska placeras minst 80 meter från en 220 kV-ledning respektive 130 meter från en 400 kV-ledning.
Om avståndet mellan kraftledningar eller transformatorstationer och bostäder, skola eller förskola understiger 200 meter ska den elektromagnetiska fältstyrkan kartläggas.
Vid planläggning närmare än 200 meter från en stamnätsledning bör samråd hållas med Svenska Kraftnät, som tillämpar 0,4 mikrotesla som högsta magnetfältsnivå vid nyprojektering av kraftledningar för 220 kV och 400 kV vid byggnader där människor vistas varaktigt. Ny bebyggelse där människor vistas varaktigt ska placeras minst 80 meter från en 220 kV-ledning respektive 130 meter från en 400 kV-ledning.
Jag har själv ett hus i ett område sär man nu förlägger kablage i marken, bygger en del mindre trafo-stationer etc.
Det låter märkligt att ni inte har fått information om detta och möjlighet att överklaga, ni är väl grannar med bygget?
Vidare går de igenom och planerar med berörda markägare, jag antar att eon inte är markägare utan någon annan i närheten, Denna har uppenbarligen inte brytt sig om er. Tala med hen och se om det går att göra ngt. Jag har själv relativt nyligen gått igenom och pucklat på projekteringsfirman som håller på och planerar på min mark där jag vill ha dragningarna annorlunda, vilket de också kommer bli.
Det låter märkligt att ni inte har fått information om detta och möjlighet att överklaga, ni är väl grannar med bygget?
Vidare går de igenom och planerar med berörda markägare, jag antar att eon inte är markägare utan någon annan i närheten, Denna har uppenbarligen inte brytt sig om er. Tala med hen och se om det går att göra ngt. Jag har själv relativt nyligen gått igenom och pucklat på projekteringsfirman som håller på och planerar på min mark där jag vill ha dragningarna annorlunda, vilket de också kommer bli.