2 009 läst · 40 svar
2k läst
40 svar
Hjälp! Byta strömbrytare. Vart ska kablarna in?
Jag skulle föreslå du skaffar en multimeter så kan du mäta vilken som är fas, nolla och även mäta hur nuvarande strömbrytar fungerar.
Endel gamla hus har man inte använt färgerna som de borde vara använda, plus att färgkodningen ändrats över åren.
När det är tex trappkopplingar så är det heller inte helt lätt att lista ut om man inte redan vet att det är just det. Är det fyra trådar måste du, som du nog redan förtstått, veta även vad de andra strömbrytarna sitter. I vissa fall kan det vara tre eller fler brytare som styr en lampa.
Bäst att läsa på hur det funkar innan du kopplar. Det finns de som bara chansar och allt verkar funka men sen upptäcker de att det är helt felkopplat...
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Endel gamla hus har man inte använt färgerna som de borde vara använda, plus att färgkodningen ändrats över åren.
När det är tex trappkopplingar så är det heller inte helt lätt att lista ut om man inte redan vet att det är just det. Är det fyra trådar måste du, som du nog redan förtstått, veta även vad de andra strömbrytarna sitter. I vissa fall kan det vara tre eller fler brytare som styr en lampa.
Bäst att läsa på hur det funkar innan du kopplar. Det finns de som bara chansar och allt verkar funka men sen upptäcker de att det är helt felkopplat...
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hur ska TS mäta fram vad som är nolla och fas i dubbeltrappströmbrytaren i inlägg 3?J JohanLun skrev:
Hur ska TS mäta fram funktionen i nuvarande strömbrytare?
Generellt: hur mäter man fram vad som är fas/nolla i en strömbrytare?
Nollan kan ju vara skarvad i strömbrytaren.
Man kan mäta hur den gamla strömbrytaren funkar genom ohm/kontinuitetsmätning.
Man kan mäta när man slår av och på brytaren, vad som händer.
Men jag håller med. Trappbrytare är svåra att mäta upp. Därför måste man läsa på.
Men generellt tycker jag att om man ska koppla med el ska man ha en multimeter för att säkerställa att det inte är spänning innan man börjar koppla, gärna en beröringsfri spänningsdetektor och isolerade skruvmejslar. Jag försöker alltid att mäta innan jag börjar koppla.
https://www.clasohlson.com/se/Spanningsdetektor-med-LED-lampa/p/36-5736
https://www.clasohlson.com/se/Testmejsel/p/20-4247
(dessutom behövs ofta både fas och nolla när man sätter in moderna styrningar på lampor)
Man kan mäta hur den gamla strömbrytaren funkar genom ohm/kontinuitetsmätning.
Man kan mäta när man slår av och på brytaren, vad som händer.
Men jag håller med. Trappbrytare är svåra att mäta upp. Därför måste man läsa på.
Men generellt tycker jag att om man ska koppla med el ska man ha en multimeter för att säkerställa att det inte är spänning innan man börjar koppla, gärna en beröringsfri spänningsdetektor och isolerade skruvmejslar. Jag försöker alltid att mäta innan jag börjar koppla.
https://www.clasohlson.com/se/Spanningsdetektor-med-LED-lampa/p/36-5736
https://www.clasohlson.com/se/Testmejsel/p/20-4247
(dessutom behövs ofta både fas och nolla när man sätter in moderna styrningar på lampor)
Nu gäller det först å främst TS trappströmbrytare, var finns nollan?J JohanLun skrev:
Hur vet TS om det är nollan och ingen annan funktion på aktuell tråd?
Förklara hur TS ska mäta.
NEJ, nej och åter nej!J JohanLun skrev:
En beröringsfri spänningsdetektor ska ALDRIG användas för att säkerställa att det är spänningslöst.
En beröringsfri spänningsdetektor kan vara ett bra hjälpmedel när man letar trasig säkring eller liknande.
För kontroll av spänningslöshet inför arbete så är det spänningsprovare som inte är beroende av batteri för att visa spänning, tex
https://elma.se/produkter/elma-1000a-spanningsprovare

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 121 inlägg
Hur vet du att det är en nolla?J JohanLun skrev:
Ja, det är ett bra råd till TS.J JohanLun skrev:
Mäta vad, spänning? Mäta mot vadå? Om instrumentet visar 230 V, vilken av mätledarna är det som har denna spänning?J JohanLun skrev:
De är egentligen inte svårare. Men behöver ju kunna en trappkoppling. Men man måste framför allt kunna mäta på rätt sätt. Normalt ska mätningen bekräfta en hypotes och det man kommit fram till genom inspektion.J JohanLun skrev:
Det är alla exempel på olämpliga instrument inom el. Här behövs en spänningsprovare. Dessa har en liten belastning inbyggd vilket tar bort "spökspänningar" som vi har många trådar om på forumet.J JohanLun skrev:
Grunden för att mäta spänning i syfte att ta reda på vad som är vad är att ha en känd referens. Det är skyddsjord, som man litar på. Man behöver alltså fiska fram skyddsjord för att kunna göra några meningsfulla mätningar. Det gör man enkelt via en skarvsladd om jord inte finns inom räckhåll.
För det andra behöver man ha granskat kretsen tillräckligt för att kunna dra rätt slutsats av att en ledare har spänning eller inte spänning. Det går inte att mäta sig fram till. Det kan finnas tändtrådar, mellantrådar, neutralledare...
Försök aldrig mäta på måfå mellan sladdar i en strömbrytare, det ger ingenting annat är frågor, om man inte vet vad man gör.
Jag börjar alltid med den beröringsfria, i vissa fall har jag mätt för att bekräfta vad som är vad.Demmpa skrev:
Nu gäller det först å främst TS trappströmbrytare, var finns nollan?
Hur vet TS om det är nollan och ingen annan funktion på aktuell tråd?
Förklara hur TS ska mäta.
NEJ, nej och åter nej!
En beröringsfri spänningsdetektor ska ALDRIG användas för att säkerställa att det är spänningslöst.
En beröringsfri spänningsdetektor kan vara ett bra hjälpmedel när man letar trasig säkring eller liknande.
För kontroll av spänningslöshet inför arbete så är det spänningsprovare som inte är beroende av batteri för att visa spänning, tex
[länk]
[bild]
Trapp går väl visst. Man mäter och slår sen om den andra brytaren. Då byter ju lasten plats.
Nå. Jag skulle inte kunna leva ett liv utan multimeter, men alla gör som de vill.
Återigen, en beröringsfri mätare använder man aldrig för att säkerställa att det är spänningslöst.J JohanLun skrev:
Ja, en beröringsfri mätare har sina fördelar i vissa lägen, jag har en själv, men används inte så ofta.
Vad menar du med "Trapp går väl visst"?J JohanLun skrev:
Jag har inte skrivit att det inte går att mäta en trappbrytare/trappkoppling, däremot måste man veta vad & hur man mäter och man måste även veta hur man tolkar mätvärdet.
Du skrev tidigare att man kunde ohm-/kontinuitetsmäta trappbrytaren.
Men vilka förberedelser behöver man göra?
Mellan vilka punkter mäter man?
Jag har aldrig skrivit att en multimeter inte är användbar.J JohanLun skrev:
Jag har själv tre multimetrar, Fluke 117 (med beröringsfri spänningsdetektion), Fluke 289, Fluke 337, sen har jag även en systemkalibrator Honeywell 2020.
Jag bara vet de som i princip kopplar på slump utan att vare sig veta teorin eller kunna kolla om det finns spänning.
Vilka verktyg som är minimum för att koppla kan man säkert diskutera men de jag nämner tycker iallafall jag är värda att köpa, kostar inte ens en elektrikertimme. Men visst måste man förstå hu man använder dem, dock svår att skriva på telefon, bättre googla.
Vilka verktyg som är minimum för att koppla kan man säkert diskutera men de jag nämner tycker iallafall jag är värda att köpa, kostar inte ens en elektrikertimme. Men visst måste man förstå hu man använder dem, dock svår att skriva på telefon, bättre googla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 121 inlägg
Och du tycker att det vore bättre om dessa person använde en testmejsel??J JohanLun skrev:
Är det verkligen bättre än en spänningsprovare för 500 :-??J JohanLun skrev:
Jag har förklarat för dig varför en sådan är bättre än testmejslar och multimetrar.
Vi väntar fortfarande på hur du tänkte instruera TS att använda de instrument du nämner för att han ska koppla sina strömbrytare rätt. Berätta hur du mäter!
Spänningsprovaren funkar väl inte utan nolla/jord?Bo.Siltberg skrev:
Och du tycker att det vore bättre om dessa person använde en testmejsel??
Är det verkligen bättre än en spänningsprovare för 500 :-??
Jag har förklarat för dig varför en sådan är bättre än testmejslar och multimetrar.
Vi väntar fortfarande på hur du tänkte instruera TS att använda de instrument du nämner för att han ska koppla sina strömbrytare rätt. Berätta hur du mäter!
Testsmejseln med glimlampa kan i vart fall indikera fas ( och tändtråd om brytaren är påslagen) utan att dra fram en förlängningssladd från ett jordat uttag i annat rum.
Men, man måste ju förstå vad man mäter...
Jag ska inte säga emot dig då du är betydligt mer erfaren än mig. Det är säkert bättre med spännigsprovare, framförallt kanske säkrare?Bo.Siltberg skrev:
Och du tycker att det vore bättre om dessa person använde en testmejsel??
Är det verkligen bättre än en spänningsprovare för 500 :-??
Om det bara är två kablar i dosan så behöver man ju inte mäta nåt alls, bara säkerställa att det inte är el på när man kopplar.
Om det är både jord, nolla och fas i dosan så känns det väl rimligt att kunna mäta upp det? Är det lättare att göra det med en spänningsprovare än med en multimeter? I mitt hus är det mesta elen omdragen med "rätt" färger, så jag brukar helt enkelt bara bekräfta att det jag trott stämmer. De fall där det var gammal kabel där alla var samma färg så har jag själv öppnat även de andra dosorna (och jag eller en elektriker som gjorde stora delar bytt kabel till de med rätt färg). Oftast checkar jag först vilken som troligen är fas med den beröringsfria (men den är ju inte helt pålitlig) Sen slår jag av. När jag kollat att det är strömlöst med beröringsfria så mäter jag med multimeter enl logiken att ta reda på vad som går vart, oftast kan man ju dra i en kabel och säkerställa vilken dosa den hamnar i. Jag har alltid kunnat lista ut hur det är kopplat, jag har aldrig gått bet.
Jag har tyckt att detta är bra nog. Jag kanske ska överväga att köpa en spänningsprovare också, dock gör jag ganska lite elarbete hemma då det mesta faktiskt är utbytt.
Men kanske har elektriker bättre och effektivare sätt att göra detta. Och jag förstår att en elektriker har en dedicerad spänningsprovare.
Nu är det inte bara två trådar utan det är fem trådar till/från aktuella dosan samt en bygel.J JohanLun skrev:
Hur vet du (man/TS) vilken tråd som är vad?J JohanLun skrev:
Säg inte att man ser det på färgerna på trådarna, för man ska aldrig lita på färgerna inte ens gulgrön.
Sen har vi äldre färgstandarder där tex röd tråd kan vara fas, tändtråd, mellantråd, skyddsjord, mm.
Det är just därför den aldrig ska användas som spänningsprovare för spänningslöshetskontroll.J JohanLun skrev:
Det bör även varje hempulare också ha, kostar inte många hundralappar, tex,J JohanLun skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/matv...e/spanningsprovare-12---690-v-acdc-2000023353
https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/testpennor/spanningsprovare-013739/
(Får bara användas för enfas, ej flerfas)
Lite dyrare spänningsprovare med bl.a. kontinutetstest
https://www.clasohlson.com/se/Spänningsprovare-UNI-T,-UT18C/p/36-8125
Ja, den har batteri i sig men inte för själva spänningsprovardelen.
Om du kan förklara hur spänningsprovaren kan mäta detta och varför jag isåfall inte kan det med de verktyg jag använder ska jag köpa en direkt (det kanske jag gör ändå) - men jag förstår den är säkrare än en vanlig multimeter, speciellt om man inte riktigt vet vad man mäter.Demmpa skrev:
Nu är det inte bara två trådar utan det är fem trådar till/från aktuella dosan samt en bygel.
Hur vet du (man/TS) vilken tråd som är vad?
Säg inte att man ser det på färgerna på trådarna, för man ska aldrig lita på färgerna inte ens gulgrön.
Sen har vi äldre färgstandarder där tex röd tråd kan vara fas, tändtråd, mellantråd, skyddsjord, mm.
Det är just därför den aldrig ska användas som spänningsprovare för spänningslöshetskontroll.
Det bör även varje hempulare också ha, kostar inte många hundralappar, tex,
[länk]
[länk]
(Får bara användas för enfas, ej flerfas)
Lite dyrare spänningsprovare med bl.a. kontinutetstest
[länk]
Ja, den har batteri i sig men inte för själva spänningsprovardelen.