2 009 läst · 40 svar
2k läst
40 svar
Hjälp! Byta strömbrytare. Vart ska kablarna in?
En multimeter (eller annan typ av spänningsmätare) använder internt batteri till att mäta och visa spänningen. En multimeter, beröringsfri mätare, etc kräver aktiva komponenter i sig för att fungera, många komponenter som kan fallera på olika sätt, däribland själva batteriet.J JohanLun skrev:
Men en spänningsprovare har bara ett motstånd och flera dioder, typ ingenting som kan fallera.
En spänningsprovare använder den externa spänningen i/på det objektet man mäter på.
En sån här verkar vara en glorifierad version av glimlampstestmejseln för typ 5 kkr?Demmpa skrev:
En multimeter (eller annan typ av spänningsmätare) använder internt batteri till att mäta och visa spänningen. En multimeter, beröringsfri mätare, etc kräver aktiva komponenter i sig för att fungera, många komponenter som kan fallera på olika sätt, däribland själva batteriet.
Men en spänningsprovare har bara ett motstånd och flera dioder, typ ingenting som kan fallera.
En spänningsprovare använder den externa spänningen i/på det objektet man mäter på.
https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/grundlaggande-testare/fluke-t6-1000
Funkar den utan batteri tro?
+ Spänningsmätning kräver kapacitiv kontakt till jord, i de flesta fallen tillhandahållen av användaren. Jordanslutning via testkabel kan vara nödvändig i vissa situationer.

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 390 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 390 inlägg
Ser inte att den uppfyller kraven för EN 61243, vilket bland annat innebär att kunna detektera spänning utan batteri.D Dilato skrev:
Jag kan ha slarvat i manualerna så här tidigt på morgonen men hittar det inte.
Om det inte finns så är Fluke t6 1000 inte godkänd för Spänningslöshetskontroll.
Nä den är inte byggd enligt den standarden. Det är riktigt.
Det är standarden SS-EN 50110-1, drift och skötsel av elanläggningar som ställer fodringen att spänningsprovare som används i arbetsmetoden arbete utan spänning och i steget där man ska kontrollera driftspänningen ska följa 61243-serien.
Man får betänka att standarden gäller inte för vanliga personer i hemmet men det är ju inget fel att ändå tillämpa den så gott det går.
För mätning eller provning kan övriga instrument användas som fluken ovan. Det är alltså bara i det viktigaste steget att, kontrollera avsaknad av driftspänning och kunna arbeta säkert man bör använda provare enligt 61243.
Som jag förstått ville de ovan göra funktionsprovning med spänning på så det är något annat. Men inget fel i att välja instrument enligt 61243. Det är ju en bra standard som ställer lite krav på utrustningen.
Det är standarden SS-EN 50110-1, drift och skötsel av elanläggningar som ställer fodringen att spänningsprovare som används i arbetsmetoden arbete utan spänning och i steget där man ska kontrollera driftspänningen ska följa 61243-serien.
Man får betänka att standarden gäller inte för vanliga personer i hemmet men det är ju inget fel att ändå tillämpa den så gott det går.
För mätning eller provning kan övriga instrument användas som fluken ovan. Det är alltså bara i det viktigaste steget att, kontrollera avsaknad av driftspänning och kunna arbeta säkert man bör använda provare enligt 61243.
Som jag förstått ville de ovan göra funktionsprovning med spänning på så det är något annat. Men inget fel i att välja instrument enligt 61243. Det är ju en bra standard som ställer lite krav på utrustningen.
Standarder är aldrig absoluta krav. Ett krav på att fungera utan batteri ser jag som fullständigt meningslöst. Det viktiga är att den inte indikerar ett felaktigt mätvärde om batteriet inte är okej. Att det slutar fungera är inget problem.

Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 390 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 390 inlägg
Det tråkiga är väl att om man tolkar resultatet av utebliven indikering som spänningslöshet men allt kan väl hända antar jag. Men jag är nog lite partisk och skadad utav arbetsmiljöansvarsbiten etc.
Om du tittar på framsidan på befintliga strömbrytaren så ser du "P" instansad i plåten, vid P:et finns det en skruv, den motsvarar övre/nedre mittenanslutningen.J Janne Lo skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden