24 082 läst · 183 svar
24k läst
183 svar
Hjälp att hitta RYMLIG! bil under 120k, alternativ till Skoda superb?
Skulle aldrig få för mig att rekommendera någon att vända på ett barn innan 4 års ålder.harry73 skrev:
Får dom inte plats byt till en större punkt.
Jobbat snart i 35 år som deltisbrandman och varit på rätt många fler trafikolyckor än snittet av befolkningen och har sett det mesta.
Finns inget försvar som kan rättfärdiga att man inte skyddar det dyraste man har med något så enkelt som att sitta bakåtvänt så länge det bara går och gärna lite till.
Jag ser inte detta som en diskussion för min del utan detta är fakta som alla som är involverade i trafikolyckor håller med om!!!!
Mina två första familjebilar som småbarnsförälder var Mondeo. Två olika generationer. Köpte dom för utrymmets skull. Imponerande att kunna transportera en 90 bred resårmadrass med stängd bagagelucka och förarstolen i perfekt position. Är 187cm lång. Rimliga i beg inköp och underhåll.
Leasing av en begagnad Tesla model x borde ju passa perfekt. Kanske lite dyrare månadskostnad men mycket roligare än allt annat som skrivs här. Håller bra i värde med.
https://blipp.se/teslaleasing/kopa-tesla/
https://blipp.se/teslaleasing/kopa-tesla/
Vi är som sagt 6 personer och det går utmärkt i Sharanen. Stor takbox ett måste på långtur eller bilsemester dock.harry73 skrev:Vi hade en Alhambra som i vår ägo bara såg en märkesverkstad en gång. Då rev de hela interiören för att inte hitta felet varför bilen inte startade.
När verkstan i byn fick testa, bytte han relä till bränslepumpen för en han hade liggande, och jag fick tillbaka bilen samma dag utan kostnad.
Märkesverkstaden ville ha flera tusenlappar för felsökning.
Alhambra och sharan är bra och rymliga bilar om man inte behöver fler än 5 platser, annars behöver man större pga obefintlig lastutrymme. Vi har en trafic passenger.
Håller med MasMats, en Mondeo, iaf generationen fram till 2014, är riktigt rymliga, troligen snäppet mer så än t.ex. en Passat. Ett fint exemplar årsmodell 2012-2014 skulle stå högt upp på min lista om jag var i TS sits.M MasMats skrev:
Körde själv en ny Previa under mina småbarns år och kan bara hålla med om minibuss var suveränt.
Finns ju en del små med 7 säten och har man inte behov så väck med dom bakersta och få 5 säten och stor koffert.
Opel, VW , Toyota, Ford osv har alla en liten mindre 7 sitsig som inte är jättestor på parkeringen men ändå rymmer mer och är flexibel på ett sätt som en vanlig bil inte är.
Finns ju en del små med 7 säten och har man inte behov så väck med dom bakersta och få 5 säten och stor koffert.
Opel, VW , Toyota, Ford osv har alla en liten mindre 7 sitsig som inte är jättestor på parkeringen men ändå rymmer mer och är flexibel på ett sätt som en vanlig bil inte är.
Intressant, ska utforskas. Den blev alltså mindre rymlig senare generationer? Eller menar du att den är utanför budget så att sägaK Kallens skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 296 inlägg
Tyvärr har jag liknande erfarenheter av VW-produkter. Jag brukar ta mycket bra hand om mina bilar med tanken att då håller de och håller sig fina längre. Med Skodan vi hade tröttnade jag efter 2 år. Konstant något trasigt.elpaco skrev:Sharan är den överlägsna familjebussen ur storlek och funktion. Tyvärr är det en #%*! VW med 2 års garanti som går sönder hela tiden. Märkesservicen är skitdyr. Efter 4 år slängde vi ut skiten och köpte en KIA Sorento. Aningen mindre lastutrymme, inga skjutdörrar, men allt annat är bättre. Framför allt håller den, och annars täcks det av 7års garanti. Den har dessutom högre invändig standard.
När vi summerade äga det så hade bilen kostar mer i reparationer än vad vi köpte den för…
Oj, låter väldigt dyrt fattar inte riktigt upplägget, låter som att man kan köpa en tesla privat men få lån via blipp på något sätt? Hur som känns det lite fantasi att börja kolla på en bil för 700k när vi pratat om oöm bil för ca 120k att ha under småbarnsåren.AXS skrev:
Vi är också 6 personer och gillar tältsemester. Det var rena mardrömmen där man fick utnyttja varje ledigt utrymme i bilen, inkl takbox. Nu har vi en renault trafic passenger L2H1 och semesterresor är roliga igenKretikos skrev:
Kollade blocket på bilar och sökte på 7 sits
Max 13000 mil. 20-14000 kr och fick nästan 300 träff så kolla och se om något är intressant ut.
Max 13000 mil. 20-14000 kr och fick nästan 300 träff så kolla och se om något är intressant ut.
Mercedes E-klass , BMW X5 är två stora bilar , jag äger en av varje och skulle varmt rekommendera båda som familjebil.
Jag måste dock säga att jag gillar Mercedes bättre , då den är smidigare att packa in grejerna i eftersom den är lägre än BMW-n. Dessutom är luftfjädring fantastiskt!
Jag måste dock säga att jag gillar Mercedes bättre , då den är smidigare att packa in grejerna i eftersom den är lägre än BMW-n. Dessutom är luftfjädring fantastiskt!
Allvetare
· Östergötland
· 4 296 inlägg
Ny är vi 5st i familjen men jag tycker det är lite charmigt att packa vår Mazda 6 kombi (+takbox) när vi ska på tältsemester. Det är lite sport för mig att rationalisera bort det man inte behöver samt att hitta ett bra ”packsystem” så allt går smidigt vid upp/ipackning.harry73 skrev:
Du gillar även sm?S Styrman_jansson skrev:
Edit: ser nu att det inte var du som hade sharan och 6 i familjen, men man kan inte jämföra hur mycket plats man har i en monter bakom baksätet och hur lite plats man har i en sharan när man använder 6 stolar. Det funkade kanske med småbarn, men då behöver man även lägga en väska under deras fötter. Det funkar inte med större barn.
Stämmer verkligen detta? Vår barnstol Britax nånting sitter med 3 fästen som hindrar stolen från att åka framåt och två som hindrar från att åka bakåt. Man kan därför välja var man vill ställa den mellan ryggstödet och främre stolen. Så den behöver inte alls stå längst bak, det ser bara konstigt ut att ställa den så. Då är ju fötterna uppe på kudden?engs skrev:
Sen sägs det att barn inte har samma "problem" med att sitta ihopkrupet så man ska inte vara orolig över det. Bättre att se sitter säkert. Men det har jag ingen källa på.