harry73 harry73 skrev:
Det viktigaste är att de sitter i en godkänd stol som är ordentligt fastspänd.

Sedan undrar jag varför man ska tvinga barnen i en obekväm barnstol, när man själv aldrig skulle acceptera på samma sätt.

Kör med lite mindre tung fot, då blir resan säkrare
Problemet är att huvudet inte är fastspänt och eftersom barn har tungt huvud i förhållande till nackstyrka blir det probelmatiskt
 
elpaco elpaco skrev:
Sharan är den överlägsna familjebussen ur storlek och funktion. Tyvärr är det en #%*! VW med 2 års garanti som går sönder hela tiden. Märkesservicen är skitdyr. Efter 4 år slängde vi ut skiten och köpte en KIA Sorento. Aningen mindre lastutrymme, inga skjutdörrar, men allt annat är bättre. Framför allt håller den, och annars täcks det av 7års garanti. Den har dessutom högre invändig standard.
Vi kanske haft tur med våra och aldrig behövt laga något. Dyr märkesservice dock.
 
harry73
H hapazard skrev:
Problemet är att huvudet inte är fastspänt och eftersom barn har tungt huvud i förhållande till nackstyrka blir det probelmatiskt
Om det skulle vara sant, skulle man se många fler barn i den storleken bland t ex trafikdata i t ex Holland.
Sverige (eller kanske Norden) är rätt så ensam om bakåtvända stolar för barn i den storleken.
Den viktigaste faktorn är att man monterar stolen rätt och spänner barnet fast som man ska. Gör man det, är även framåtvänd stolar tillräckligt säkert.
Den andra viktigaste faktorn är att man kör säkert och inte för fort. Känns lite hypokrit att kräva att barnet ska trängas i en bakåtvänd stol, medan man själv gasar på.

Nu säger jag inte att ts kör för fort, men någon annan sa att han körde för fort mellan Stockholm och Gävle
 
harry73 harry73 skrev:
Det viktigaste är att de sitter i en godkänd stol som är ordentligt fastspänd.

Sedan undrar jag varför man ska tvinga barnen i en obekväm barnstol, när man själv aldrig skulle acceptera på samma sätt.

Kör med lite mindre tung fot, då blir resan säkrare
Njae, att åka bakåtvänt är väldigt viktigt för små barns säkerhet av anledningen som hapazard skriver ovan, men naturligtvis finns en gräns när det inte går längre. Exakt var den gränsen ligger beror ju på kombinationen barn/stol/bil men före 4 års ålder bör man inte sitta framåt. Går inte det borde man nog fundera på att byta stol.
 
  • Gilla
erik_qwerty och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om det skulle vara sant, skulle man se många fler barn i den storleken bland t ex trafikdata i t ex Holland.
Sverige (eller kanske Norden) är rätt så ensam om bakåtvända stolar för barn i den storleken.
Den viktigaste faktorn är att man monterar stolen rätt och spänner barnet fast som man ska. Gör man det, är även framåtvänd stolar tillräckligt säkert.
Den andra viktigaste faktorn är att man kör säkert och inte för fort. Känns lite hypokrit att kräva att barnet ska trängas i en bakåtvänd stol, medan man själv gasar på.

Nu säger jag inte att ts kör för fort, men någon annan sa att han körde för fort mellan Stockholm och Gävle
Förstår din tanke, självklart ska man inte köra som en blådåre bara för att ungen sitter bakåtvänd. Dock väljer jag att lita på datan som är rätt tydlig:


https://www.transportstyrelsen.se/s...donet/sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/

"Bakåtvänt är bäst
Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar."
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om det skulle vara sant, skulle man se många fler barn i den storleken bland t ex trafikdata i t ex Holland.
Sverige (eller kanske Norden) är rätt så ensam om bakåtvända stolar för barn i den storleken.
Den viktigaste faktorn är att man monterar stolen rätt och spänner barnet fast som man ska. Gör man det, är även framåtvänd stolar tillräckligt säkert.
Den andra viktigaste faktorn är att man kör säkert och inte för fort. Känns lite hypokrit att kräva att barnet ska trängas i en bakåtvänd stol, medan man själv gasar på.

Nu säger jag inte att ts kör för fort, men någon annan sa att han körde för fort mellan Stockholm och Gävle
Har du datan att dela med dig av? Helt jämförbart blir det inte i vilket fall på grund av olika bilanvändning, bilmodeller och trafikförhållanden. Sen är det så klart alltid så att det är bra att köra försiktigt, bättre om man är bältad, ännu bättre om man är bakåtvänd.
 
  • Gilla
erik_qwerty och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kretikos Kretikos skrev:
kanske haft tur med våra och aldrig behövt laga något. Dyr märkesservice dock
Vi hade en Alhambra som i vår ägo bara såg en märkesverkstad en gång. Då rev de hela interiören för att inte hitta felet varför bilen inte startade.
När verkstan i byn fick testa, bytte han relä till bränslepumpen för en han hade liggande, och jag fick tillbaka bilen samma dag utan kostnad.
Märkesverkstaden ville ha flera tusenlappar för felsökning.

Alhambra och sharan är bra och rymliga bilar om man inte behöver fler än 5 platser, annars behöver man större pga obefintlig lastutrymme. Vi har en trafic passenger.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
harry73
H hapazard skrev:
Har du datan att dela med dig av? Helt jämförbart blir det inte i vilket fall på grund av olika bilanvändning, bilmodeller och trafikförhållanden.
Det finns helt enkelt inga bakåtvända stolar för barn upp till 18 eller 25 kg att köpa i Holland, eller de fanns inte när vi bodde där och hade det behovet.
Jag vet att jag läste rapporter om det när det var aktuellt för oss med dessa stolar, men skulle inte hitta tillbaka till dom rapporter.

Men om man inte spänner fast stol och barnet ordentligt, då kan det finnas en fördel med bakåtvända stolar
 
harry73 harry73 skrev:
Men om man inte spänner fast stol och barnet ordentligt, då kan det finnas en fördel med bakåtvända stolar
Här säger du indirekt att den fördelen inte finns om man spänner fast ordentligt.

Det måste betyda att du anser att texten nedan inte är korrekt.

"Bakåtvänt är bäst
Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar."

Ett ganska kraftfullt uttalande från dig kan jag tycka.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Här säger du indirekt att den fördelen inte finns om man spänner fast ordentligt.
Fördelen är i alla fall inte så stor att man ska tvinga en stor treåring i en stol med för lite benutrymme.

Det viktigaste är fortfarande att stolen och barnet sitter så fastspänd att de vid en krock håller barnet på sin plats, så att det utnyttjar hela bilens krockzon
 
Alfredo Alfredo skrev:
Här säger du indirekt att den fördelen inte finns om man spänner fast ordentligt.

Det måste betyda att du anser att texten nedan inte är korrekt.

"Bakåtvänt är bäst
Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar."

Ett ganska kraftfullt uttalande från dig kan jag tycka.
Bakvänt är mycket säkrare, punkt!

Att åka framvänt och använda stolens inbyggda bälte är en riktigt dålig idé, påfrestningarna på nacken är brutala vid en frontalkrock. Åker barnet framåt ska de använda bilens trepunktsbälte.

Att barn åker framåt runt om i världen är bara nån konstig kulturgrej, kanske ett resultat av mindre bilar som inte har plats för bakåtvänt... I Sverige har vi ofta stora bilar som rymmer en bakåtvänd stol och/eller vuxna som accepterar att sitta i baksätet...
 
  • Gilla
erik_qwerty och 5 till
  • Laddar…
harry73
P PurreP skrev:
Åker barnet framåt ska de använda bilens trepunktsbälte.
Nej, åker barnet framåt (eller bakåt) ska man följa tillverkarens anvisningar. Säger tillverkaren att man ska använda bilens bälte, ska man göra det, och säger tillverkaren att man ska använda stolens eget bälte, gör man det.
Punkt slut stjärna!
 
elpaco elpaco skrev:
Sharan är den överlägsna familjebussen ur storlek och funktion. Tyvärr är det en #%*! VW med 2 års garanti som går sönder hela tiden. Märkesservicen är skitdyr. Efter 4 år slängde vi ut skiten och köpte en KIA Sorento. Aningen mindre lastutrymme, inga skjutdörrar, men allt annat är bättre. Framför allt håller den, och annars täcks det av 7års garanti. Den har dessutom högre invändig standard.
Vilken generation sharan hade du?
Jag har fått för mig att den upp till ca 2010 ska vara betydligt sämre än 2010 och framåt. De senare görs alla på samma fabrik i Spanien som Alhambra och ska vara okej vad jag vet...
Har starkt funderat på en sån.
Manuell diesel för att slippa haverier i drivlinan
 
Sätt barnen på rad så funkar det även i mindre bilar, en bakåtvänd stol fram och den andra bakåtvända på samma sida i baksätet.
Känns lite trist att som vuxen sitta bak men klart värt det om olyckan skulle vara framme.
Men se till att ev. krockkuddar är urkoplade eller bortmonterade i instrumentpanelen.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Sätt barnen på rad så funkar det även i mindre bilar, en bakåtvänd stol fram och den andra bakåtvända på samma sida i baksätet.
Känns lite trist att som vuxen sitta bak men klart värt det om olyckan skulle vara framme.
Men se till att ev. krockkuddar är urkoplade eller bortmonterade i instrumentpanelen.
Hallå!

Vi har absolut inga problem med att en vuxen får sitta bak. Problemet är att det i vår opel astra sports tourer med nöd och näppe fick plats med det lilla babyskyddet framför den bakåtvända stolen. En till bakåtvänd funkar absolut aldrig där. Då är Astran ändå ingen liten bil, så att det skulle gå att ha dem på rad i en ännu mindre bil låter osannolikt men jag blir gärna överbevisad. Dock behöver jag utöver detta även ha stort bagage till hundbur och packning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.