23 670 läst · 183 svar
24k läst
183 svar
Hjälp att hitta RYMLIG! bil under 120k, alternativ till Skoda superb?
Problemet är att huvudet inte är fastspänt och eftersom barn har tungt huvud i förhållande till nackstyrka blir det probelmatisktharry73 skrev:
Vi kanske haft tur med våra och aldrig behövt laga något. Dyr märkesservice dock.elpaco skrev:Sharan är den överlägsna familjebussen ur storlek och funktion. Tyvärr är det en #%*! VW med 2 års garanti som går sönder hela tiden. Märkesservicen är skitdyr. Efter 4 år slängde vi ut skiten och köpte en KIA Sorento. Aningen mindre lastutrymme, inga skjutdörrar, men allt annat är bättre. Framför allt håller den, och annars täcks det av 7års garanti. Den har dessutom högre invändig standard.
Om det skulle vara sant, skulle man se många fler barn i den storleken bland t ex trafikdata i t ex Holland.H hapazard skrev:
Sverige (eller kanske Norden) är rätt så ensam om bakåtvända stolar för barn i den storleken.
Den viktigaste faktorn är att man monterar stolen rätt och spänner barnet fast som man ska. Gör man det, är även framåtvänd stolar tillräckligt säkert.
Den andra viktigaste faktorn är att man kör säkert och inte för fort. Känns lite hypokrit att kräva att barnet ska trängas i en bakåtvänd stol, medan man själv gasar på.
Nu säger jag inte att ts kör för fort, men någon annan sa att han körde för fort mellan Stockholm och Gävle
Njae, att åka bakåtvänt är väldigt viktigt för små barns säkerhet av anledningen som hapazard skriver ovan, men naturligtvis finns en gräns när det inte går längre. Exakt var den gränsen ligger beror ju på kombinationen barn/stol/bil men före 4 års ålder bör man inte sitta framåt. Går inte det borde man nog fundera på att byta stol.harry73 skrev:
Förstår din tanke, självklart ska man inte köra som en blådåre bara för att ungen sitter bakåtvänd. Dock väljer jag att lita på datan som är rätt tydlig:harry73 skrev:Om det skulle vara sant, skulle man se många fler barn i den storleken bland t ex trafikdata i t ex Holland.
Sverige (eller kanske Norden) är rätt så ensam om bakåtvända stolar för barn i den storleken.
Den viktigaste faktorn är att man monterar stolen rätt och spänner barnet fast som man ska. Gör man det, är även framåtvänd stolar tillräckligt säkert.
Den andra viktigaste faktorn är att man kör säkert och inte för fort. Känns lite hypokrit att kräva att barnet ska trängas i en bakåtvänd stol, medan man själv gasar på.
Nu säger jag inte att ts kör för fort, men någon annan sa att han körde för fort mellan Stockholm och Gävle
https://www.transportstyrelsen.se/s...donet/sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/
"Bakåtvänt är bäst
Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar."
Har du datan att dela med dig av? Helt jämförbart blir det inte i vilket fall på grund av olika bilanvändning, bilmodeller och trafikförhållanden. Sen är det så klart alltid så att det är bra att köra försiktigt, bättre om man är bältad, ännu bättre om man är bakåtvänd.harry73 skrev:Om det skulle vara sant, skulle man se många fler barn i den storleken bland t ex trafikdata i t ex Holland.
Vi hade en Alhambra som i vår ägo bara såg en märkesverkstad en gång. Då rev de hela interiören för att inte hitta felet varför bilen inte startade.Kretikos skrev:
När verkstan i byn fick testa, bytte han relä till bränslepumpen för en han hade liggande, och jag fick tillbaka bilen samma dag utan kostnad.
Märkesverkstaden ville ha flera tusenlappar för felsökning.
Alhambra och sharan är bra och rymliga bilar om man inte behöver fler än 5 platser, annars behöver man större pga obefintlig lastutrymme. Vi har en trafic passenger.
Det finns helt enkelt inga bakåtvända stolar för barn upp till 18 eller 25 kg att köpa i Holland, eller de fanns inte när vi bodde där och hade det behovet.H hapazard skrev:
Jag vet att jag läste rapporter om det när det var aktuellt för oss med dessa stolar, men skulle inte hitta tillbaka till dom rapporter.
Men om man inte spänner fast stol och barnet ordentligt, då kan det finnas en fördel med bakåtvända stolar
Här säger du indirekt att den fördelen inte finns om man spänner fast ordentligt.harry73 skrev:
Det måste betyda att du anser att texten nedan inte är korrekt.
"Bakåtvänt är bäst
Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar."
Ett ganska kraftfullt uttalande från dig kan jag tycka.
Fördelen är i alla fall inte så stor att man ska tvinga en stor treåring i en stol med för lite benutrymme.Alfredo skrev:
Det viktigaste är fortfarande att stolen och barnet sitter så fastspänd att de vid en krock håller barnet på sin plats, så att det utnyttjar hela bilens krockzon
Bakvänt är mycket säkrare, punkt!Alfredo skrev:Här säger du indirekt att den fördelen inte finns om man spänner fast ordentligt.
Det måste betyda att du anser att texten nedan inte är korrekt.
"Bakåtvänt är bäst
Ett ganska kraftfullt uttalande från dig kan jag tycka.
Att åka framvänt och använda stolens inbyggda bälte är en riktigt dålig idé, påfrestningarna på nacken är brutala vid en frontalkrock. Åker barnet framåt ska de använda bilens trepunktsbälte.
Att barn åker framåt runt om i världen är bara nån konstig kulturgrej, kanske ett resultat av mindre bilar som inte har plats för bakåtvänt... I Sverige har vi ofta stora bilar som rymmer en bakåtvänd stol och/eller vuxna som accepterar att sitta i baksätet...
Nej, åker barnet framåt (eller bakåt) ska man följa tillverkarens anvisningar. Säger tillverkaren att man ska använda bilens bälte, ska man göra det, och säger tillverkaren att man ska använda stolens eget bälte, gör man det.P PurreP skrev:
Punkt slut stjärna!
Vilken generation sharan hade du?elpaco skrev:Sharan är den överlägsna familjebussen ur storlek och funktion. Tyvärr är det en #%*! VW med 2 års garanti som går sönder hela tiden. Märkesservicen är skitdyr. Efter 4 år slängde vi ut skiten och köpte en KIA Sorento. Aningen mindre lastutrymme, inga skjutdörrar, men allt annat är bättre. Framför allt håller den, och annars täcks det av 7års garanti. Den har dessutom högre invändig standard.
Jag har fått för mig att den upp till ca 2010 ska vara betydligt sämre än 2010 och framåt. De senare görs alla på samma fabrik i Spanien som Alhambra och ska vara okej vad jag vet...
Har starkt funderat på en sån.
Manuell diesel för att slippa haverier i drivlinan
Sätt barnen på rad så funkar det även i mindre bilar, en bakåtvänd stol fram och den andra bakåtvända på samma sida i baksätet.
Känns lite trist att som vuxen sitta bak men klart värt det om olyckan skulle vara framme.
Men se till att ev. krockkuddar är urkoplade eller bortmonterade i instrumentpanelen.
Känns lite trist att som vuxen sitta bak men klart värt det om olyckan skulle vara framme.
Men se till att ev. krockkuddar är urkoplade eller bortmonterade i instrumentpanelen.
Hallå!K Kontoristen7 skrev:Sätt barnen på rad så funkar det även i mindre bilar, en bakåtvänd stol fram och den andra bakåtvända på samma sida i baksätet.
Vi har absolut inga problem med att en vuxen får sitta bak. Problemet är att det i vår opel astra sports tourer med nöd och näppe fick plats med det lilla babyskyddet framför den bakåtvända stolen. En till bakåtvänd funkar absolut aldrig där. Då är Astran ändå ingen liten bil, så att det skulle gå att ha dem på rad i en ännu mindre bil låter osannolikt men jag blir gärna överbevisad. Dock behöver jag utöver detta även ha stort bagage till hundbur och packning.