Alfredo Alfredo skrev:
Har du tittat på en Passat?
Jag har läst myyycket om Passat, men slutade helt när min granne på 185cm sa att han inte sitter särskilt bra framför deras bakåtvända stol. Det går, men det är inte bekvämt enligt honom. Jag är 182cm och har inte testat själv. Finns en del här i stan så det är ju egentligen bara att åka och testa.

Fakta är dock att bilbarnstolarna blivit groteskt stora på senare år (enligt säljare av just sådana, som jobbat med det i 15+ år), får hoppas de matchar storleken säkerhetsmässigt bara...

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Någon familj i liknande situation som mig som kan berätta lite om Sorenton sett till upplevd rymlighet, plats för barnstolar, bagagestorlek jämfört med typ V70 etc.?

M MARTINOV skrev:
Tack för input. Låter mer som du fick ett måndags-ex? :crysmile:
Är väldigt nyfiken på Sorenton, gillar utseendet iaf. Ska enligt många vara väldigt rymlig.
Vad tror du om 2x bakåtvända ungar i baksätet där? Har ingen Sorento i närheten, så det är svårt att kolla fysiskt. Finns endast av nyare årsmodell och de verkar skilja en del i mått mot äldre.
Kanske. Eller inte. Jag var väldigt skeptisk till KIA. Innan jag fick Länsförsäkringars maskinskaderapport. Alltså ärenden som inte är olyckor och som inte täcks av garanti. Snittet låg kring 1,2% per år vill jag minnas. Sämst är Porsche, Rnage Rover, Chevrolet och Seat. Hela VAG-gruppen ligger illa till och VW kring 2,2% någonting. Asiaterna ensamma på nedre tredjedelen och KIA/Hyundai bäst av alla märken då. Jag kan ha blandat ihop siffrorna men VW har flera hundra procent fler fel än KIA.

Man sitter som vuxen helt ok längst bak om man inte är lång. Två bakåtvända tror jag blir ett logiskt problem in/ut. Men man fäller ju sätena på högersidan så varför inte bakåtvända stolar på vänstersidan?

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Jag är 182cm och har inte testat själv. Finns en del här i stan så det är ju egentligen bara att åka och testa.
Gör det tycker jag. Har absolut ingen erfarenhet av barnstol i bilen men tycker en "normallång" borde kunna sitta bra utan problem. Men mitt tyckande är ju rena gissningar men det borde vara värt att prova i alla fall.

Bagaget är ganska stort men hur mycket det blir kvar med en stor hundbur är väl också något du måste se själv.

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
tommib
M MARTINOV skrev:
Tack, tror jag behövde höra detta :D
Ska kolla upp detta, vid en första anblick på blocket verkar sharan och dess billigare kusin ha gått väldigt långt om man ska hålla sig inom vår budget. Men de kanske är relativt problemfria så det inte är något problem att köpa en med 18k mil på mätaren. Ska googla på detta!

Tack för input. Låter mer som du fick ett måndags-ex? :crysmile:
Är väldigt nyfiken på Sorenton, gillar utseendet iaf. Ska enligt många vara väldigt rymlig.
Vad tror du om 2x bakåtvända ungar i baksätet där? Har ingen Sorento i närheten, så det är svårt att kolla fysiskt. Finns endast av nyare årsmodell och de verkar skilja en del i mått mot äldre.
Problemet med Sharan/Alhambra är att de inte går som förmånsbilar. Det gör att utbudet är mycket mindre av sådana som gått 3 år/4500 mil. Detta då till skillnad från Passat/Octavia/Superb/V60/V90 osv.

Jag kan inte säga något om problem då vi haft den så kort.

Provkörde en Sorrento innan jag köpte den här och det är förstås ett mindre bagageutrymme och allmänt mindre plats invändigt.

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Tack så mycket! Känns inte så himla farligt. Har åkt i en XC90 av den äldre modellen ett par gånger och gillade den skarpt. Vi kör ju inte heller speciellt mycket, senaste 3 åren har det blivit 1100 mil per år i genomsnitt. Så att den drar lite mer är väl inte hela världen, blir dock lite jobbigt om det är dyr skatt, hög förbrukning och dyr försäkring :D
Om bränsleförbrukningen inte är ett problem är väl valet ganska enkelt: suburban.

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Jag har läst myyycket om Passat, men slutade helt när min granne på 185cm sa att han inte sitter särskilt bra framför deras bakåtvända stol. Det går, men det är inte bekvämt enligt honom. Jag är 182cm och har inte testat själv. Finns en del här i stan så det är ju egentligen bara att åka och testa.

Fakta är dock att bilbarnstolarna blivit groteskt stora på senare år (enligt säljare av just sådana, som jobbat med det i 15+ år), får hoppas de matchar storleken säkerhetsmässigt bara...
Spännande.
Jag som är 187cm hade som krav att jag skulle kunna sitta bakom mig själv när vi köpte ny familjebil.
Kör sedan 2.5år en Passat GTE -17.
I förra veckan bytte vi babyskyddet på minstingen till den lilla bilbarnstolen (hade den mitten bak i förra bilen, en SAAB 9-3ng).
Så nu har vi en Britax Hi-Way i passagerarsätet fram för det rejäla 8månadersbarnet, och höger bak har vi en Akta Graco (DuoFlex kanske den heter) till 4.5åringen.

En sak att tänka på är att det är stora problem med att producera bilar nu pga brist på delar.
Många har dessutom valt att åka bil istället för kollektivtrafik efter covid. (Enligt trafikverket är biltrafiken i Sthlm tillbaka på nivåerna före pesten medans kollektivtrafiken ligger på 60% av trafiken. Detta då många köpt pendlarbil...)

Dessa två faktorer gör att det är stor brist på begagnade bilar och priserna är rätt.... Extrema (min 5 år gamla V40 har knappt tappat 45% av värdet om jag lämnar in den som inbyte. 35% om jag säljer den på blocket)

Så OM det går skulle jag nog avvakta att köpa bil just nu. Man får helt enkelt betala för mycket mot för vad man får på begagnatmarknaden i ditt prisspann.

harry73
K Kallens skrev:
Man brukar väl säga att det är bättre att de sitter med knäna i hakan än framåt för tidigt ur säkerhetssynpunkt.
Det viktigaste är att de sitter i en godkänd stol som är ordentligt fastspänd.

Sedan undrar jag varför man ska tvinga barnen i en obekväm barnstol, när man själv aldrig skulle acceptera på samma sätt.

Kör med lite mindre tung fot, då blir resan säkrare

13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande.
Jag som är 187cm hade som krav att jag skulle kunna sitta bakom mig själv när vi köpte ny familjebil.
Kör sedan 2.5år en Passat GTE -17.
I förra veckan bytte vi babyskyddet på minstingen till den lilla bilbarnstolen (hade den mitten bak i förra bilen, en SAAB 9-3ng).
Så nu har vi en Britax Hi-Way i passagerarsätet fram för det rejäla 8månadersbarnet, och höger bak har vi en Akta Graco (DuoFlex kanske den heter) till 4.5åringen.
OK! Låter som att jag får åka och provlasta en passat helt enkelt. Finns ju till väldigt bra priser, begmarknaden är ju översvämmad av dem, därför jag blev lite besviken när grannen berättade om utrymmet. Kanske skiljer det en del i utrymme mellan olika generationer passat?

Appendix Appendix skrev:
En sak att tänka på är att det är stora problem med att producera bilar nu pga brist på delar.
Många har dessutom valt att åka bil istället för kollektivtrafik efter covid. (Enligt trafikverket är biltrafiken i Sthlm tillbaka på nivåerna före pesten medans kollektivtrafiken ligger på 60% av trafiken. Detta då många köpt pendlarbil...)

Dessa två faktorer gör att det är stor brist på begagnade bilar och priserna är rätt.... Extrema (min 5 år gamla V40 har knappt tappat 45% av värdet om jag lämnar in den som inbyte. 35% om jag säljer den på blocket)

Så OM det går skulle jag nog avvakta att köpa bil just nu. Man får helt enkelt betala för mycket mot för vad man får på begagnatmarknaden i ditt prisspann.

Intressant aspekt. Tyvärr är vi tvungna att byta bil inom högst 4 månader. En till bakåtvänd går helt enkelt inte in. Har även testat de minsta stolarna men jag kan inte sitta och köra framför den... Har noterat att begpriserna är rätt sjuka ja...

S Styrman_jansson skrev:
MAZDA CX-7?

Går att få med 4WD och ska enligt uppgift vara rymliga.

Dock slutade de väl säljas 2012 så det vill till att hitta en lågmilare, men de finns;
[länk]
Aldrig hört talas om, ska kolla upp genast! Trodde CX-5 var den största.

Ska tillägga att jag har ägt en Mazda 6 från 2008 som på många sätt är lik cx-7:an. Speciellt inredningen.
Det är den bästa bil jag någonsin ägt. Körde drygt 17 000 mil med den och typ bara service.
Dessutom rolig att köra och en helt underbar manuell växellåda.

Det man ska ha koll på är rosten. Jag kostade på min bil en extra rostskyddsbehandling direkt när jag fick den. Gick på runt 5000:- men så var bilen väldigt fin under när jag sålde den 7 år senare.

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
OK! Låter som att jag får åka och provlasta en passat helt enkelt. Finns ju till väldigt bra priser, begmarknaden är ju översvämmad av dem, därför jag blev lite besviken när grannen berättade om utrymmet. Kanske skiljer det en del i utrymme mellan olika generationer passat?
Jag ville ha en nyare modell (B8) så jag vet inte hur det ser ut i exempelvis en "B7".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.