252 605 läst · 150 svar
253k läst
150 svar
Hjälp ang gips på källarväggar!!!
Tack för svar! Jag såg ditt tips om att sätta cellplasten med fix på väggarna. Vore det en fördel att sätta cellplasten med fix även på golvet?
Sedan ska vi ju isolera väggarna också och funderar på cellplast även där enligt din lösning. Då tänker jag att cellplasterna helt enkelt stöter mot varandra vid golv-vägg-skarven?
Sedan ska vi ju isolera väggarna också och funderar på cellplast även där enligt din lösning. Då tänker jag att cellplasterna helt enkelt stöter mot varandra vid golv-vägg-skarven?
Ska du ha tex klinker på golvet så går det givetvis att fixa fast en styrolitskiva (inte frigolit) men är golvet ojämnt så är det väldigt svårt att få ett jämnt hugg på fixet. (Tänk enorma klinkersplattor) i så fall skulle rekommendera att styroliten sågas ner till mindre storlekar.
Men i ditt fall: krångla inte till det, lägg frigoliten lös då även klickgolvet ska ligga löst.
Men i ditt fall: krångla inte till det, lägg frigoliten lös då även klickgolvet ska ligga löst.
Jag ska regla ut väggar i en källare med fuktiga väggar. Det är gammalt hus och går inte att göra ngt åt fukten.
Jag vill göra en billig lösning. Tänkte dra fast läkt på väggarna med plast bitar mot vägg så dom inte ligger dikt an och sedan lite luft hål på vissa ställen så luften kan cirkulera.
Hur mycket bör luft spalten vara mot vägg?
Jag vill göra en billig lösning. Tänkte dra fast läkt på väggarna med plast bitar mot vägg så dom inte ligger dikt an och sedan lite luft hål på vissa ställen så luften kan cirkulera.
Hej
Ledsen, men det du tänker höra funkar inte i praktiken.
Du lär få fukt å mögelskador.
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
Ledsen, men det du tänker höra funkar inte i praktiken.
Du lär få fukt å mögelskador.
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
Smart! Påminner om distansklossarna för fasadisolering. Här finns ett mått på reglar för invändig isolering med en avancerad form av cellplast OCH plywood dock, summan av dem är 30mm 😋JohannesP skrev:Jag ska regla ut väggar i en källare med fuktiga väggar. Det är gammalt hus och går inte att göra ngt åt fukten.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej
Även om oorganiska mellanlägg mot källarväggen så komma fukt i ångfas gå åt dina reglar ialf,
Tips: glöm allt med organiska material mot väggen, du komma bara få problem! gör som tidigare inlägare rekommendera.
Limma cellplast på väggen, den kan du måla, putsa eller kakla som ytskikt.
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
Även om oorganiska mellanlägg mot källarväggen så komma fukt i ångfas gå åt dina reglar ialf,
Tips: glöm allt med organiska material mot väggen, du komma bara få problem! gör som tidigare inlägare rekommendera.
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
Cellplast är väl inte kapilärbrytande? Läst att just plattor med isolering ovanpå är dem som fått mest fuktskador. Så hoppas du fick till ngn luftspalt där inneluft kan cirkuleramikewse skrev:Intressant diskussion.
Vår källare har oisolerad platta så jag vill lägga 20-30 mm cellplast på den för att minska köldgenomslaget. Ovanpå har jag tänkt mig vinylklickgolv för att helt undvika organiska material.
Cellplasten är ju kapillärbrytande så undrar om jag kan lägga den direkt på plattan?
Eller rekommenderas platon eller byggplast först?
[plattan står på makadambädd och ytterväggarna har utvändig platon och markisolering]
Cellplasten kan ej få skador, det är det eventuella ytskiktet med organiskt material isåf som då kan få fuktskador,
Tips: enkelt förklarat,,,,
Gör rent plattan noga, lägg plastfolie med 30-50cm omlott, lägg sedan cellplast. Sen välj ett laminatgolv med hög acrylat mängd i. Det bästa vore om du även kunde komplettera med golvvärme i cellpladrskivorna.
Gör rent plattan noga, lägg plastfolie med 30-50cm omlott, lägg sedan cellplast. Sen välj ett laminatgolv med hög acrylat mängd i. Det bästa vore om du även kunde komplettera med golvvärme i cellpladrskivorna.
Det kan bli visst bli fuktskador vid sån isolering om grunden är äldre och om det finns trä ingjutet 😯 Eller förstår jag fel av vad som står härBesiktningsmannen skrev:Cellplasten kan ej få skador, det är det eventuella ytskiktet med organiskt material isåf som då kan få fuktskador,

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingjutna spikreglar du menar, och självklart skall det inte finnas kvar. De får man ta bort isåf,
Jag menade att cellplasten i dig inte kan få fuktskador, det är inte organiskt
Jag menade att cellplasten i dig inte kan få fuktskador, det är inte organiskt
Limma cellplast och sen på med armerad puts låter ju kanon, men funderade på hur det blir med att hänga upp saker på väggen då? Är sån armering likvärdig som fiberarmerat gips rentav?Besiktningsmannen skrev:Hej
Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Vilken lagningsmassa för laga skadad vägg av betonghålsten?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur byta balken i spisöppningen/skorstenen
Hur ska jag gera?
Panel monterad utan luftspalt
Vad var det jag borrade igenom?
Byggmaterial & Byggteknik