252 605 läst · 150 svar
253k läst
150 svar
Hjälp ang gips på källarväggar!!!
Söker och söker i denna spännande tråd men jag finner inte riktigt ett bra svar så istället bollar jag frågan till er alla.
Mitt hus är ett souterränghus från 1960 och jag håller på att inreda källaren.
Källarväggar under mark dräneras om och isoleras mha Isodrän. På innerväggen som ligger 100% under mark blir det stålreglar och gips med luftspalt samt spalt vid tak och sockel.
Den väggen som ligger helt ovan mark stålreglas och isoleras med 45+70 mm isolering (två lager för att bryta köldbryggor) och plast läggs mellan de två lagren (och riskerar därmed inte att skadas av exempelvis spikar).
Kvar finns sidoväggarna som delvis ligger under och delvis över mark. Hur gör jag där med isolering och plast? Till exempel så är marken på ett ställe ca 60 cm upp på väggen (och med Isodrän på utsidan). Ska jag isolera där och sätta plast på den delen som ligger ovan mark och inte sätta isolering och plast på de sista 60 cm? Jag tycker det låter lite konstigt så därför vill jag ha era åsikter. Hur ska jag gå tillväga? Hur ska jag tänka?
MVH
Joachim
Mitt hus är ett souterränghus från 1960 och jag håller på att inreda källaren.
Källarväggar under mark dräneras om och isoleras mha Isodrän. På innerväggen som ligger 100% under mark blir det stålreglar och gips med luftspalt samt spalt vid tak och sockel.
Den väggen som ligger helt ovan mark stålreglas och isoleras med 45+70 mm isolering (två lager för att bryta köldbryggor) och plast läggs mellan de två lagren (och riskerar därmed inte att skadas av exempelvis spikar).
Kvar finns sidoväggarna som delvis ligger under och delvis över mark. Hur gör jag där med isolering och plast? Till exempel så är marken på ett ställe ca 60 cm upp på väggen (och med Isodrän på utsidan). Ska jag isolera där och sätta plast på den delen som ligger ovan mark och inte sätta isolering och plast på de sista 60 cm? Jag tycker det låter lite konstigt så därför vill jag ha era åsikter. Hur ska jag gå tillväga? Hur ska jag tänka?
MVH
Joachim
Isolera bara det som inte ligger under mark! Alltså det som är över mark ska isoleras och plastas.
Däremot hur man ska göra med plasten, om den ska sluta kant i kant med isoleringen eller om den ska vikas in vet jag inte!
Någon annan som kanske vet? Hur gör man vid fönster och så med plasten?
Däremot hur man ska göra med plasten, om den ska sluta kant i kant med isoleringen eller om den ska vikas in vet jag inte!
Någon annan som kanske vet? Hur gör man vid fönster och så med plasten?
Tanken med plasten är ju att förhindra vattenågan i luften att nå isoleringen. och där skapa fuktproblem.
Med min reviderade isolering 45 mm + 95 mm så kommer daggpunkten att ligga någonstans i 95 mm:s isoleringen och riskerar därmed att skapa fuktproblem.
Om jag bara ska isolera den delen som ligger ovan mark så gissar jag att jag måste vika in plasten. Men samtidigt tänker jag mig att fukten då kan smyga in underifrån och upp på baksidan av isoleringen och därmed krypa in i isoleringen. Att tejpa folien mot väggen låter inte som ett hållbart sätt att angripa problemet med invikt plast.
Med min reviderade isolering 45 mm + 95 mm så kommer daggpunkten att ligga någonstans i 95 mm:s isoleringen och riskerar därmed att skapa fuktproblem.
Om jag bara ska isolera den delen som ligger ovan mark så gissar jag att jag måste vika in plasten. Men samtidigt tänker jag mig att fukten då kan smyga in underifrån och upp på baksidan av isoleringen och därmed krypa in i isoleringen. Att tejpa folien mot väggen låter inte som ett hållbart sätt att angripa problemet med invikt plast.
Eftersom de är ovan mark så plastade jag ända till i karmen.
http://forum.byggahus.se/isolering/60023-plast-och-foenster.html
http://forum.byggahus.se/isolering/60023-plast-och-foenster.html
vill bara skriva som svar på alko,s insändare om skumma limmer under heltäckningsmatta...
Vi har inget lim, utan det är ju en modern heltäckningsmatta som dessutom är vävd med hål i trossen... Inget lim utan bara flytande den med.
Vi har inget lim, utan det är ju en modern heltäckningsmatta som dessutom är vävd med hål i trossen... Inget lim utan bara flytande den med.
Hej
Efter att läst vad som skrivits om detta får jag inte ne entydlig bild om hur man gör för att isolera ett utrymme i källaren som ska bli en tvättstuga.
Kan det se ut som följande?
Isolering ytttervägg
Befintlig källarvägg betong
Stålregler som skapar 30 mm luftspalt skruvas vågrätt 3 varv (golv, mitten, tak) i betongen
Oljehärdad masonit skruvas i plåten
45 * 95 skruvas fast i plåten lodrätt med cc 60
Isoleras med 95 mm isolering
12 mm Gips monteras Alternativ våtrumsskiva
Primer styrks på Gips/våtrumsskivan
Kakel monteras med luftspat 0,5 cm mot taket
Luft in till luftspalten tas genom väggen från en ventil monterad i kaklet strax över golvet
Efter att läst vad som skrivits om detta får jag inte ne entydlig bild om hur man gör för att isolera ett utrymme i källaren som ska bli en tvättstuga.
Kan det se ut som följande?
Isolering ytttervägg
Befintlig källarvägg betong
Stålregler som skapar 30 mm luftspalt skruvas vågrätt 3 varv (golv, mitten, tak) i betongen
Oljehärdad masonit skruvas i plåten
45 * 95 skruvas fast i plåten lodrätt med cc 60
Isoleras med 95 mm isolering
12 mm Gips monteras Alternativ våtrumsskiva
Primer styrks på Gips/våtrumsskivan
Kakel monteras med luftspat 0,5 cm mot taket
Luft in till luftspalten tas genom väggen från en ventil monterad i kaklet strax över golvet
Hej!
Hur fäster man tyngre saker i en vägg med stålreglar och gipsskivor?
Hur fäster man tyngre saker i en vägg med stålreglar och gipsskivor?
Produkter som diskuteras: "träskruven"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Vad är det för fel med sandspackel i källaren?
Har bredspacklat en vägg och målat med putsfärg. Detta har hållit i två år nu på rejält blöta väggar och nu har jag fortsatt med ett till rum men blir lite orolig när detta inte verkar rekommenderas...
Har bredspacklat en vägg och målat med putsfärg. Detta har hållit i två år nu på rejält blöta väggar och nu har jag fortsatt med ett till rum men blir lite orolig när detta inte verkar rekommenderas...
på mina källarväggar tänker jag köra med stålreglar och masterboard. ingen isolering + ångspärr sånär som den bit som är ovan mark... källarväggen har ingen dränerande isolering på utsidan, men det ska till.....
denna konstruktion av två orsaker, den första för att jag vill isolera den bit som är ovan mark och den andra för att dölja det myller av rör som florerar i på dessa väggar. inkommande vatten, el, tele, alla vattenledningar....
vad jag inte bestämt mig än om är om jag ska ha ventiler in till detta utrymme eller inte...
denna konstruktion av två orsaker, den första för att jag vill isolera den bit som är ovan mark och den andra för att dölja det myller av rör som florerar i på dessa väggar. inkommande vatten, el, tele, alla vattenledningar....
vad jag inte bestämt mig än om är om jag ska ha ventiler in till detta utrymme eller inte...
För två år sedan började jag med att sätta stålreglar och dubbelgips i min källare (ingen isolering på insidan), under golvliggaren la jag blå platon. Jag byggde in elementrör i väggen för att få lite värme och luftcirkulation. Ventilerade väggarna i toppen med en 5mm luftspalt. Innerväggarna satte jag easycover med våtrumslim och sedan tapet. Vi skippade platon uppvik eftersom jag fått info om att det drog upp fukten mer på väggen. På golvet la jag 15mm parkett, det blev jättefint och kändes verligen bra. Huset dränerades -01 med Jackodren 70m, innan dess rev vi ut spånskivor och isolerade innerväggramen det hade torkat upp fint på de 4 år som hade gått. För ett år sedan fortsatte jag med grannrummet och när det hade varit klart i 2 veckor och det kändes riktigt bra började vi känna en otrevlig doft utmed golvlisten i det första rummer. Jag ringde Ocab och det kom en kille med fuktmätare, inga störrre fuktutslag men jag hade enligt mitt tycke mögeltendenser på golvlistensinsida. Han höll med om att det var en unken doft från golvkanten. Innerväggarna visade sig ha blivit helt täta med easycover och putsen haverera under easycover, undvik det i källare.
Enligt Ocab har nästan alla källare fukt,även nydränerade, betonggolv drar upp fukt.
Vad göra? Jag satte först igång med att sätta dit platon uppvik efteråt för att inte få någon fuktig luft mot trälisten, inte smidigt om man inte skall ta bort hela golvet, har dessutom en fast skärmvägg som låser ena golvet. Nu har doften minskat men jag känner den fortfarande då och då. Funderar nu på mekanisk ventilation under platonmattan som jag är inne på att fixa dit själv i stil med platons konstruktion. Eftersom jag har svårt att täppa till tillluften i de uppreglade väggarna så känns det inte som någon anledning att kontakta någon platonkonsult utan jag är mer inne på att fixa till något med en kanalfläkt och lite ljuddämpare samt strypa tillförseln där jag kan så att all tillluft har lika långt att gå från den uppreglade väggen till utsuget. Är det någon som fixat ventlierad platon själv och kan dela med sig av det?
Om jag skulle göra om det idag så hade jag lejt någon att såga upp golvet för att kärra ut det med några kompisar. Golvet hade jag sedan isolerat med 2dm lämplig cellplastisolering och på med golvvärme. På väggen hade det blivit putsning.med infrästa elrör. Men när jag gjorde detta rum hade jag just gjort ett sådant badrumsjobb och var rätt trött på bilmaskiner och att få ut betong, grus och sprängsten.
Enligt Ocab har nästan alla källare fukt,även nydränerade, betonggolv drar upp fukt.
Vad göra? Jag satte först igång med att sätta dit platon uppvik efteråt för att inte få någon fuktig luft mot trälisten, inte smidigt om man inte skall ta bort hela golvet, har dessutom en fast skärmvägg som låser ena golvet. Nu har doften minskat men jag känner den fortfarande då och då. Funderar nu på mekanisk ventilation under platonmattan som jag är inne på att fixa dit själv i stil med platons konstruktion. Eftersom jag har svårt att täppa till tillluften i de uppreglade väggarna så känns det inte som någon anledning att kontakta någon platonkonsult utan jag är mer inne på att fixa till något med en kanalfläkt och lite ljuddämpare samt strypa tillförseln där jag kan så att all tillluft har lika långt att gå från den uppreglade väggen till utsuget. Är det någon som fixat ventlierad platon själv och kan dela med sig av det?
Om jag skulle göra om det idag så hade jag lejt någon att såga upp golvet för att kärra ut det med några kompisar. Golvet hade jag sedan isolerat med 2dm lämplig cellplastisolering och på med golvvärme. På väggen hade det blivit putsning.med infrästa elrör. Men när jag gjorde detta rum hade jag just gjort ett sådant badrumsjobb och var rätt trött på bilmaskiner och att få ut betong, grus och sprängsten.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"

Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur byta balken i spisöppningen/skorstenen
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken lagningsmassa för laga skadad vägg av betonghålsten?
Hur ska jag gera?
Panel monterad utan luftspalt
Vad var det jag borrade igenom?
Byggmaterial & Byggteknik