I
tio_Pepe skrev:
Men i det här fallet så är ju TS både upphittare och ägare.
Ja, och då måste han väl ha laglig rätt till hela värdet. Det fallet jag har ett svagt minne av, tror jag de hittade något värdefullt vid vindsröjningen av sitt nyinköpta hus. Det var förmodligen inte tillräckligt dolt, men man tycker att som upphittare borde de haft rätt till hälften. Jag minns det för att de inte ens fick hittelön.
Något litet fragment, kan ha varit en check, kanske de t o m försökt lösa in den. I så fall blev det nog rätt som det blev. Mitt minne är inte det bästa ingen annan som minns hur det var?
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Likväl minns jag ett par som hittade något värdefullt på vinden som den tidigare ägaren inte hade någon aning om fanns, att de fick lämna allt, tror inte ens de fick hittelön.
Och exakt hur gick det till? Frågade de bara de tidigare ägarna som sa "nej, den ska vi ha, och ni får ingen hittelön", eller gick de till polisen med föremålet, eller gick det till någon form av rättegång? Blev saken bedömd av någon utomstående, någon myndighetsperson?
 
I
tio_Pepe skrev:
Och exakt hur gick det till? Frågade de bara de tidigare ägarna som sa "nej, den ska vi ha, och ni får ingen hittelön", eller gick de till polisen med föremålet, eller gick det till någon form av rättegång? Blev saken bedömd av någon utomstående, någon myndighetsperson?
Det skulle jag också vilja veta, men kommer inte ihåg, måste vara 5-6 år sen.
 
I
Lika bra att glömma de där som hittade nåt på vinden, jag har för lite fakta. Vad jag ville var att peka på att det tydligen har betydelse om ett fynd ligger öppet på vindsgolvet eller om det är inmurat i en vägg. I TS fall tycker jag det verkar solklart vad som gäller.
 
Ända skillnaden är att TS INTE behöver dela.

Tryck felsnisse hade varit framme.. ;)
 
Redigerat:
xdigger skrev:
Ända skillnaden är att TS behöver dela.
Nej, TS behöver inte dela sitt fynd med någon.
 
Tidigare ägarens hustru?
 
  • Gilla
pekk@13
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Nej, TS behöver inte dela sitt fynd med någon.
Tryckfelsnisse var framme. ;)
 
Aha det är Sveriges första armeringsjärn som murades in i en vägg.
 
Om man glömmer något hos någon och denne någon hittar det så tillhör det fortfarande den ursprunglige ägaren som har rätt att få tillbaka det utan hittelön.

Huruvida TS hemliga mojäng är att betrakta som något kvarglömt eller något intimrat är näppeligen något vi i tråden med bestämdhet kan avgöra baserat på tillgänglig information.
 
Har raderat ett fåtal inlägg som inte leder till något intressant eller sakligt.

Tror det knappt är lönt att spekulera mer men låter tråden ligga öppen ett tag till. Rena spekulationsgissningar och offtopic kan göras i andra avdelningar. Fortsätt gärna diskutera den juridiska definitionen och problematiken här.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Förstår inte vad som dumt med mitt inlägg, skulle gärna fått svar på det, en gissning lika god som någon annans. Jag ser gärna att tråden ligger kvar då nyfikenheten är enorm.
 
Jag tror inte det finns nåt svart och vitt svar i en sån här fråga, färgen är nog mer grå.

Om det är nåt värdefullt och det blir bråk kan nog en domstol döma olika beroende på ägare/kontrakt/typ av föremål.

Jag är skeptisk till de som hittar en ny picasso i fyndlådan på en loppis också.
även fast ingen blir "lurad" så överenstämmer det inte med min rättvisekänsla.

/ATW
 
Fattar fortfarande inte varför man ens tänker tanken att nämna det man hittat till förra ägaren.
 
När jag flyttade in i mitt hus hade föregående ägare lämnat efter sig en massa damm och dessutom en Japp bakom en kökslåda. Jag hade inte mage (!) att äta upp den men var inte moralisk nog att återlämna den heller.
Hoppas jag stillat någons nyfikenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.