Om denna pryl någon gång är stulen så kan det ju finnas en rättmätig ägare!
Man kan inte vare sig behålla eller ge bort andras saker.
Om man inte är politiker och det gäller skattepengar............
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Karta som pekar ut atlantis?
 
Kinesisk ostmacka från 1200-talet då....(y)
 
Eller en luftgitarr?
 
  • Gilla
Mhisha och 9 till
  • Laddar…
M
Villa vista skrev:
Eller en luftgitarr?
haaahaha! :D
 
Ett väl fungerande doslock?
 
  • Gilla
G lunden och 5 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
En liten utvikning om denna slasktratt vore intressant!
Med reservation för att jag inte är jurist. Så har jag för mig att den nämnda §36 i avtalslagen är en generalklausul som säger att ett oskäligt avtal är ogiltigt.

I det här fallet så antar jag att om säljaren genom avtalet sålt sitt hus och ev. kvarglömt lösöre (i tron att det ev. bara kan handla om någon kvarglömd trädgårdsspade) och det sedan visar sig att han ovetande genom avtalsformuleringen sålt originalskisser på Leonardi da vincis samlade verk, som kan antas vara värda typ en miljard (har ingen aning). Om detta då är sålt för ex. 1 miljon, där huset anses värt en miljon.

Då kan man troligen ha en viss framgång i att hävda att avtalet är oskäligt, och därmed ogiltigt. Och jag gissar att det kan räcka med lite mindre värdefulla föremål för att kunna hävda oskälighet.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Fan jag blir också sjukt nyfiken på vad det är!!
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Jimmy Hoffas lik?
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Tror att han har funnit lite porslin, kanske från Kina. Hittar man gamla mynt eller liknande skall väl detta åter till staten.
 
D09
Hur var grejen förpackad? 😜
 
Nu är vi nyfikna :)
 
Hmmm den är värdefull och det är en sak och den hittades när det revs en vägg. Vad kan man tänkas bygga in i en vägg. En guldtacka.....
 
Nej, en guldtacka är knappast så unik att det föreligger svårigheter att tradera den utan att det kommer förre ägaren till kännedom. Det bör vara något unikt som väcker allnän uppståndelse om det kommer till publik försäljning...
 
Redigerat:
D09
Humulus skrev:
Nej, en guldtacka är knappast så unik att det föreligger svårigheter att tradera den utan att det kommer förre ägaren till kännedom. Det bör vara något unikt som väcker allnän uppståndelse om det kommer till publik försäljning...
Gissar på smycke alt ihoprullad tavla ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.