Silver.
T. ex. några kilo matsilver som en förfader/-moder gömt undan när fjärsman var på ingående.
 
Detta är ju helt sjukt!
Hur kan man vara sä nyfiken på något man inte vet vad det är som har hittats av någon man inte vet vem han är i en vägg i ett hus man inte vet var det finns...

Jag hittade en gammal leksaksbil och ett skal till en silverklocka. Gissar på att detta är helt annan kaliber!
 
Joens skrev:
Detta är ju helt sjukt!
Hur kan man vara sä nyfiken på något man inte vet vad det är som har hittats av någon man inte vet vem han är i en vägg i ett hus man inte vet var det finns... ...
Har du aldrig varit nyfiken på vad som är i paketen under granen på julaftons morgon?

Det är inte sjukt alls.
Det är helt normal naturlig mänsklig nyfikenhet.

Hur tänker du själv? Gäsp, vi tittar på Let's dance i kväll va? Trött på överraskningar. Mera chips älskling?
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Jag har hittat kilovis med plastleksaker bakom radiatorer och i rabatter, några fotografier bakom ett köksskåp och en flera år gammal halväten smörgås bakom radiatorn i hallen... Jag har kastat alltihop. Är jag en brottsling?
 
Tänk, du kanske slängde den där ostmackan från 1200-talets Kina 😄
 
Varför skulle man vilja tala om för förra ägaren att man hittat något i huset efter de sålt det. De får väl skylla sig själva.
Vad är det för någon fjantig grej då?
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Det är nog klokt att konsultera en advokat i ärendet. Skulle det som återfunnits i huset visa sig vara stöldgods så finns det fortfarande en ägare, eller ättlingar till en ägare, och det oavsett avtalet mellan nuvarande och tidigare ägare av fastigheten. Det kan bli mycket komplicerat, och det är inte orimligt att man behöver tidigare ägares hjälp för att reda ut proviniensen för det som hittats. Det finns t.ex. många konstverk som försvunnit under krig i Europa de senaste 100 åren.

Vidare behöver man troligen också göra en del undersökningar för att avgöra om det som hittats verkligen är äkta. Även för 50 år sedan fanns det billig förfalskad konst att köpa, och är det ett sådant verk som gömts undan är värdet troligen mycket ringa.
 
Eld skrev:
Jag har hittat kilovis med plastleksaker bakom radiatorer och i rabatter, några fotografier bakom ett köksskåp och en flera år gammal halväten smörgås bakom radiatorn i hallen... Jag har kastat alltihop. Är jag en brottsling?
Skäligen misstänkt, kanske :)

Kvarglömda fotografier hade jag uppskattat om en köpare hört av sig med!
 
Workingclasshero skrev:
Om denna pryl någon gång är stulen så kan det ju finnas en rättmätig ägare!
Man kan inte vare sig behålla eller ge bort andras saker.
...
Exakt!
Om det är stöldgods så blir det svårare att ge bort det ...
 
KnockOnWood skrev:
Har du aldrig varit nyfiken på vad som är i paketen under granen på julaftons morgon?

Det är inte sjukt alls.
Det är helt normal naturlig mänsklig nyfikenhet.

Hur tänker du själv? Gäsp, vi tittar på Let's dance i kväll va? Trött på överraskningar. Mera chips älskling?
Haha, du missförstod nog mig lite.
Jag syftade inte på att det var fel på er andra utan på min sjukliga nyfikenhet!

Det är ju garanterat en av de mest intressanta trådarna på forumet just nu!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hysteriskt spännande!

Kan det vara ett besiktningsprotokoll på fastigheten?
 
I
Var det en sån här du hittade?
http://www.gp.se/kulturnoje/1.1692122-stalmannen-vard-tio-ganger-huset


http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/sa-sager-lagen-om-hittegods-4987867-default.aspx
Ett föremål som hittas inmurat eller intimrat i ett hus, nedgrävt i marken eller dolt på ett liknande sätt tillkommer upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera. Det gäller inte om fyndet är att anse som ett fornfynd.

Likväl minns jag ett par som hittade något värdefullt på vinden som den tidigare ägaren inte hade någon aning om fanns, att de fick lämna allt, tror inte ens de fick hittelön.
 
Joens skrev:
Haha, du missförstod nog mig lite.
Jag syftade inte på att det var fel på er andra utan på min sjukliga nyfikenhet!

Det är ju garanterat en av de mest intressanta trådarna på forumet just nu!
Nu fattar jag!

Ber om ursäkt.

//Nisse Nyfiken

:D
 
I
Så vad jag kan se, är du enligt lagen den nye ägaren. Grattis.
 
ion skrev:
Ett föremål som hittas inmurat eller intimrat i ett hus, nedgrävt i marken eller dolt på ett liknande sätt tillkommer upphittaren och husets eller markens ägare till hälften vardera.
Men i det här fallet så är ju TS både upphittare och ägare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.