Fotografen skrev:
En liten utvikning om denna slasktratt vore intressant!
Jag är mer nyfiken på vad TS hittat.
 
Det är jag också, men om det är något sällsynt kan det vara lätt att identifiera vilken fastighet och vilka personer der rör sig om.
 
Jag kan inte delge er vad det är. Inte innan jag pratat med jurist. Nej jag är inte intresserad av att göra det moraliskt korrekta då säljaren inte har någon moral och han lär inte sakna det som hittats då det förmodligen gömdes någon generation bakåt i tiden.
 
Om det upphittade gömts av tidigare ägare är det ju inte ens säkert att det tillhör säljaren (moraliskt eller juridiskt) oavsett om denne fått fastigheten i arv.
 
  • Gilla
G lunden
  • Laddar…
Behåll! Säljaren måste kunna bevisa att tingesten är dennes vilket torde vara svårt.
 
  • Gilla
G lunden
  • Laddar…
Uppenbarligen en så pass unik och värdefull tingest att det blir rabalder bara man nämner vad det är för något. Inte "bara" en juvel, tavla eller bunt med pengar alltså.

Bara för att det finns något avtal eller paragraf som säger en sak innebär inte det att det inte kan finnas andra paragrafer i lagen som kan vända upp och ner på det. Om detta sedan är en så unik och värdefull sak så kan man lugnt räkna med att "motparten" kommer rota fram dessa paragrafer.

Att den fanns kvar innebär inte heller att de inte saknar den. De kan ha fått veta att den finns och är gömd men inte hittat den eller till och med gömt den själva för att sedan ha glömt var. Det har hänt andra jag känner. Bra ställen är ibland lite för bra....

Jag har förstått att du av olika anledningar struntar i moral och etik i detta fall. Om juristen säger -Nej, den är inte din. Då lämnar du tillbaka den utan omsvep?
Om juristen säger -Det är en tolkningsfråga som bara kan redas ut av en domstol. Vad gör du då?
 
Nu vet jag själv en gång för alla att jag aldrig ska ha en paragraf där mitt kvarglömda lösöre tillfaller en köpare. Lätt hänt att missa någon gammal grej med stort affektionsvärde.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker nog att om det är något som har ett mervärde för den familjen som ägde det från början, t ex ett familjeporträtt målat av nån känd konstnär för typ 150 år sen, så hade hade jag nog övervägt att åtminstone talat om det för säljaren.

Är det istället något med som antagligen är värt lika för både parter hade jag kanske behållit det, lite beroende av värdet.
 
Jag gissar på Palme-vapnet...
 
  • Gilla
G lunden och 2 till
  • Laddar…
Nu blev man ju grymt nyfiken. Kan man inte få en liten hint om vad det kan vara. :)
 
D09
Låg den fågel, fisk eller mittimellan? 😄
 
  • Gilla
dosken och 1 till
  • Laddar…
Vilka summor rör det sig om?
 
Det har nog inte mer värde för dom än för någon annan. Hittade det i en källareväg när jag började hugga ner den för att dra ny värme i huset.
 
D09
CarlMagnus skrev:
Det har nog inte mer värde för dom än för någon annan. Hittade det i en källareväg när jag började hugga ner den för att dra ny värme i huset.
Spännande :)

Mittimellan då ;)

Vikt?

Fluga - katt - oxe ?
 
Jag har inte valt mitt nick av en slump. Jag är sjukligt nyfiken och vill veta allt om allt.
En sån här hemlis kan fullständigt förgöra mig! :D

TS, om du törs får du gärna skicka ett PM till mig innan jag försmäktar.
 
  • Gilla
Crebel och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.