CarlMagnus skrev:
Det har nog inte mer värde för dom än för någon annan. Hittade det i en källareväg när jag började hugga ner den för att dra ny värme i huset.
Det är nog denna text som lett till spekulation om inmurat.
 
injonil skrev:
Det är nog denna text som lett till spekulation om inmurat.
Ja den har jag läst, men den säger ju ingenting om grejens "tillgänglighet" egentligen. Jag skulle enkelt kunna gömma saker i väggarna i mitt hus som med stor sannolikhet inte skulle hittas innan det börjar rivas, även om det skulle vara enkelt att plocka fram dem om man bara vet var de ligger.

Bara så inte spekulation blir sanning här i tråden ;)
 
I
Hmm, nä lådan kanske stod i en hörna vid sidan om rivningsarbetet. eller hittade han den på vägen till arbetsplatsen. Men det troligaste är väl ändå att den var inmurad. Annars borde den hittats tidigare. Spekulationer om fyndet kan nog bli ganska vilda. Hade jag varit i TS kläder hade jag forskat i ämnet, så nyfiken är jag.;)

Ah, han skriver ju i en källarväg, då är saken klar.
 
Redigerat av moderator:
Nyfniken skrev:
Vad pratar du om? Det är klart det är ett brott. Personligen tycker jag bara det är bra att man inte plockar fram hundpatrull och helikopter i jakt på min cykel. De skattekronorna kan användas till bättre saker.
Visst är det ett brott, men polisiärt sker inte mycket mer än om du ringt dem om en vattenskada.
I verkligheten så gör polisen inget mer än tar emot anmälan.
- Tyvärr.

Eller som en polis sa till en känning som blev av med cykeln. "Ta en annan cykel då...".

Kolla gärna hur många cykelstölder som klarats upp. (Att cykeln hittar din ägare är inte att klara upp brottet. ).
Däremot är det en schysst service till medborgarna att polisen hjälper till med det.
 
Jag har blivit bestulen på min cykel två gånger och båda gångerna fått tillbaka den av polisen. Båda gångerna hade de iofs hittat en större mängd cyklar vid ett tillslag de gjort av annan anledning.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det är ju nästan så man måste göra en egen tråd. "Gömde sak i hus"
Sen kan alla på Byggahus försöka gissa vad det är.
 
  • Gilla
robsan och 2 till
  • Laddar…
Den var inmurad =) juristen ska ge besked senast nästa onsdag.
 
  • Gilla
twaldenryd och 1 till
  • Laddar…
D09
Gissar på att du hittat min gamla tyska Luger P08.

Skulle gärna vilja ha tillbaka den ;)
 
CarlMagnus skrev:
Den var inmurad =) juristen ska ge besked senast nästa onsdag.
Ja då är den ju mer än "gömd" IMHO :) Och ingenting som tidigare ägare kunde tagit med sig med mindre än åverkan på huset.
 
Jag tror inte den tidigare ägaren av huset har nån större rätt till fyndet än TS.

Det intressanta är ju att om det är ett värdefullt föremål så har det nog vid ett tidigare tillfälle haft en ägare.
När blev det herrelöst så att en upphittare blir den nya ägaren.
Preskriptionstid?

/ATW
 
CarlMagnus skrev:
Den var inmurad =) juristen ska ge besked senast nästa onsdag.
Berätta gärna hur juristen anser att det ligger till, för det är ett inte alltför utrett rättsområde. Jag har googlat och läst en rad fall om preskriptioner, men det är minst sagt luddigt vad som gäller.
 
ArneTW skrev:
Jag tror inte den tidigare ägaren av huset har nån större rätt till fyndet än TS.

Det intressanta är ju att om det är ett värdefullt föremål så har det nog vid ett tidigare tillfälle haft en ägare.
När blev det herrelöst så att en upphittare blir den nya ägaren.
Preskriptionstid?

/ATW
I och med att föremålet murades in i väggen så blev det väl en del av huset?
:)
 
Undrar om det har med Palme att göra?
 
bax skrev:
Undrar om det har med Palme att göra?
Ja det var säkert en av hans gamla släktingar från 1909. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tror inte ägandet av ett föremål ändras om det muras/spikas/byggs in i ett hus.

Klart bevisläget blir lite svårare med en stulen planka än en låda med guld med namn instämplat.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.