6 856 läst · 46 svar
7k läst
46 svar
Hissen står och föreningen gömmer sig - vad göra ?
Sida 1 av 4
Hej, i min förening har vi en hiss upp till mitt våningsplan som stått stilla sedan oktober. Har felanmält både till hissfirman och även mejlat till styrelsen utan att någonting sker. Misstänker att det är en dyrare reparation och hissfirman säger bara att "det ligger hos föreningen". Till saken är att jag skall flytta i sommar och självklart måste hissen funka - vad har jag för möjligheter att få en reparation utförd och finns några påtryckningsmedel ? Det är en liten förening med ca 30 medlemmar. Ordförande svarar inte på mejl och håller sig undarn. Tack för alla tips.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 262 inlägg
Föreningens styrelse är den som måste beställa reparationen. Knacka på hos ordföranden? Erbjud dig att sköta det för att avlasta styrelsen i den lilla föreningen?
Hej, tack för input, känns ju tråkigt att behöva hota sig till något men visst det där med att informera om att tillgängligheten inte längre funkar är kanske en idé. Ordf är själv på väg ut och har annonserat sin lägenhet men inte sålt det är dock i andra byggnaden som saknar hiss. Riktig soppa - kan jag som medlem innehålla avgifter eller något annat tills det är löst ?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 262 inlägg
Där har du nog förklaringen, en styrelse som har havererat och tröttnat. Nu är ordföranden inställd på att flytta, inte på att upphandla eller beställa hissreparationer. Har ni inte stämman inom en månad? Där kan det i så fall lösas.
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 262 inlägg
Stämma online, oj då blir det svårt att lära känna varandra.O olof63 skrev:
Nej, du har inga rättigheter på det sättet att du kan vägra betala årsavgiften, tvärt om kan det leda till att du förlorar bostadsrätten genom tvångsförsäljning (i förlängningen). Det är styrelsen som har ansvaret för hissen, inte du så det måste gå via dem.
Föreningen har valt styrelsen för att hantera skötsel av fastigheten. Om det finns synpunkter kan man göra det du redan gjort, kontakta ordförande och andra i styrelsen. Det är inte din sak att gå till hissbolaget om du inte fått det uppdraget av styrelsen. Nästa steg är att framföra missnöje på stämman, på plats eller digitalt . Prata gärna med andra boende som också kan ha synpunkter. Om man inte är nöjd med styrelsen kan man föreslå andra medlemmar vid årsmötet. Som redan skrivits så kan du inte låta bli att betala avgifter eller liknande.
Det kan vara många skäl till fördröjningen. Det kan vara tidskrävande med alla kontakter, så ett erbjudande att sköta detta kan vara välkommet. Det kan vara brist på reservdelar som är svåra att beställa. Det kan vara en dyr reparation som i värsta fall kräver avgiftshöjning som styrelsen tvekar inför. Det kan också vara lathet/ oförmåga hos styrelsen, som i så fall bör bytas ut.
Det kan vara många skäl till fördröjningen. Det kan vara tidskrävande med alla kontakter, så ett erbjudande att sköta detta kan vara välkommet. Det kan vara brist på reservdelar som är svåra att beställa. Det kan vara en dyr reparation som i värsta fall kräver avgiftshöjning som styrelsen tvekar inför. Det kan också vara lathet/ oförmåga hos styrelsen, som i så fall bör bytas ut.
Du måste anstränga dig mer. Plinga på dörren kvällstid när folk normalt är hemma. Om inte orföranden är hemma, gå till nästa styrelseledamot och plinga på. En stående hiss är definitivt inget som måste dras specifikt med ordförande.O olof63 skrev:
Sen, vad är det för (ursäkta uttrycket) j-vla "förening" med 30 lägenheter där en hiss kan stå i ett halvår utan att det ens kommer upp en lapp som förklarar orsaken? Skärpning, av alla medlemmar i föreningen! Detta är ju något ni valt att göra tillsammans.
du kan inte ta hjälp av några bekanta när du ska flytta då?O olof63 skrev:Hej, i min förening har vi en hiss upp till mitt våningsplan som stått stilla sedan oktober. Har felanmält både till hissfirman och även mejlat till styrelsen utan att någonting sker. Misstänker att det är en dyrare reparation och hissfirman säger bara att "det ligger hos föreningen". Till saken är att jag skall flytta i sommar och självklart måste hissen funka - vad har jag för möjligheter att få en reparation utförd och finns några påtryckningsmedel ? Det är en liten förening med ca 30 medlemmar. Ordförande svarar inte på mejl och håller sig undarn. Tack för alla tips.
Samla ihop 2-3 grannar och hota med extrastämma om de inte får tummarna loss. Då kanske det börjar hända saker?