7 975 läst · 46 svar
8k läst
46 svar
Hissen står och föreningen gömmer sig - vad göra ?
Så borde det kanske vara. Man vet kanske om hissen, men inte att den behöver ersättas nu för X-miljon(er).S Sthlm_ skrev:Å andra sidan har ju alla köpt lägenhet med vetskap om att hiss finns i ett hus men inte ett annat. Det är vanligt att det finns hiss i gatuhuset men inte i gårdshuset. Självklart ingår hissen i föreningens underhållsplan och därmed är alla (även de som inte har användning av hissen) med och betalar till dess underhåll.
Samma sak som att föreningen åtgärdar ett läckande tak i gårdshuset. Borde endast boende i det huset betala för renoveringen?
När stora "oförutsedda" kostnader dyker upp är många sig själv närmst.
Någon hävdar säkert att man borde passa på att ordna hiss till alla hus, medan någon tredje tycker att trappgång är bra för hälsan. Ordförande som håller på att flytta tycker kanske att någon som ska bo kvar under resans gång får ro projektet i land.
Det är ju inte för honom dåligt om försäljningen går igenom medan avgiften inte höjts för att finansiera hissen.
Skulle det finnas en påse pengar redo att slanta för hissen så hade arbetet antagligen redan beställts. Hissfixargubben tycks ju stå redo så att säga.
Utifrån en släktings lägenhet så kan jag berätta att i många hus är det extremt svårt att byta hiss (den byggdes in i huset), så det blir renovering. Dessa renoveringar blir ofta både dyra och långvariga, det är svårt att få fram delar (de finns kanske inte ens som lagervara hos producenterna osv). Beroende på hissens utformning så kan tiden det tar att laga gå mot oändligheten...
Jo tack, hissarna hos en av mina kunder (kontorsbyggnad) stod i ett helt år pga att de väntade på reservdelar från Italien.pacman42 skrev:
Fast de totalrenoveringar av äldre hissar i bostadshus jag följt har gått rätt snabbt och smidigt och snarare hamnat i halvmiljonklassen än X antal miljoner. Då ersätts maskineri och manöverdelarna med nya generiska delar, så några specialdelar har inte varit inblandade.
Fråga styrelsen om varför hissen står? Det måste väl vara punkt ett att göra i det här fallet.
Det kostar inte miljoner att renovera eller att byta ut en hiss som är hyfsat standardmått på.
Har ni kanske företag X som servicepartner på hissen så kan ni ändå använda er utav företag Y om de har möjlighet att laga den. Detta oavsett vem ni har avtal med.
Det kostar inte miljoner att renovera eller att byta ut en hiss som är hyfsat standardmått på.
Har ni kanske företag X som servicepartner på hissen så kan ni ändå använda er utav företag Y om de har möjlighet att laga den. Detta oavsett vem ni har avtal med.
Nu är jag förvisso dålig på lagarna, gällande Brf. Men jag skulle iallafall inte betala min fulla hyra/avgift för de månaderna som hiss saknats.
Prata ihop dig med övriga boende, och se till att ni avkräver ersättning för tiden utan hiss. Se till att sätts press på styrelsen/ordförande.
Prata ihop dig med övriga boende, och se till att ni avkräver ersättning för tiden utan hiss. Se till att sätts press på styrelsen/ordförande.
Styrelsen granskas av revisor(erna), du borde omgående uppmärksamma dem om att ni har en icke fungerande styrelse. Har ni en valberedning kan det även vara läge att framföra din åsikt där. Det bästa och effektivaste är naturligtvis att själv gå med i styrelsen och verka för sin sak, det är så man får saker gjorda, speciellt i små föreningar.O olof63 skrev:
Att hålla inne betalning en BRF eller samfällighet är en dålig idé. Hur misskött föreningen än är så är man betalningsskyldig för det belopp som medlemmarna har beslutat uttaxera på stämman. Faktum är att medlemsavgift i en BRF eller samfällighet är så högt prioriterat att det har förtur framför skatteskulder vid personlig konkurs.A AG A skrev:
Hej - många intressanta svar i den här tråden - jag tänkte ändå informera om att det är ett relativt nybyggt hus med modern standard från 2016, hissen är också an anklare typ (skruv/spiralmodell) och det skulle förvåna mig om det var något större fel. Hursomhelst kommer jag att skicka in ett ärende till kommande stämma med frågor om varför hisse inte repareras samt att huset inte uppfyller de krav som gäller avseende handikappsanpassning. Att hålla inne avgiften som någon föreslog tror jag skapar nya problem för mig, så jag återkopplar efter stämman eller om hissen blir lagad.
Kolla som sagt vem ni har som servicepartner på hissen. Kan dom inte laga den så be någon annan etablerad aktör kolla på det.O olof63 skrev:Hej - många intressanta svar i den här tråden - jag tänkte ändå informera om att det är ett relativt nybyggt hus med modern standard från 2016, hissen är också an anklare typ (skruv/spiralmodell) och det skulle förvåna mig om det var något större fel. Hursomhelst kommer jag att skicka in ett ärende till kommande stämma med frågor om varför hisse inte repareras samt att huset inte uppfyller de krav som gäller avseende handikappsanpassning. Att hålla inne avgiften som någon föreslog tror jag skapar nya problem för mig, så jag återkopplar efter stämman eller om hissen blir lagad.
Tycker styrelsen det är för dyrt med reparationen så kolla också med någon annan även om ni säkert får betala för en till felsökning.
Reservdelarna till en så pass ny hiss kan de flesta firmor få tag i oavsett vem som installerat den och oavsett märke.
Problemet med att kräva ersättning för tiden utan hiss är att det är TS själv som betalar ersättningen. Det är ju en förening som består av TS och övriga boende, den har ingen vinst som betalas ut till utomstående ägare utan det enda en trasig hiss leder till är kostnader för TS och övriga medlemmar.A AG A skrev:
Det är absolut möjligt att sätta press på styrelsen. Det styrelsen då kan göra är att avgå och låta övriga medlemmar ta över det jobbet också, eller lägga ut styrelsearbete på utomstående och därmed skapa ännu högre kostnader som betalas av TS. Om de nu redan gör den insats de orkar med i förhållande till sin arvodering och tillgängliga tid.