Nu är äntligen betongen beställd och kommer på fredag! :wow:

Förutsättningar:
Pannrum 11kvm
170mm Cellplast
Armeringsnät på 40mm distans
Uponor golvärme 17mm på Armeringsnät
Räknar med platta på min 100mm.
Armering hamnar på 45mm, slangen på 60mm från botten.

Beställt 1.3kbm betong som kommer med bil och ränna. Lite extra för kanalerna kring avlopp samt ev svinn kring kanter.

Men vad skall jag tänka på och se till att det finns på plats till fredag?
Sätter skumgummi list runt brunnen så den inte dränks (Lock med plast på).
Ytan skall flytspacklas efter gjutning.

Primer runt om syll?
Släta ut med planka på skaft?
Täcka med plast efteråt?
Säkra brunnen innan gjutning?
Säkra rören innan gjutning?


Lådan i hörnet är föl kulverten till badrum och måste lämnas öppen för fler rör - Gjuts igen med EPS när golvet i badrummet är ute och rören ligger. Tänkte täta och fästa denna låda med fogskum idag.

Alla tips mottages tacksamt då jag aldrig gjort något liknande förut! :(

thumb_IMG_1365_1024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

thumb_IMG_1366_1024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför går inte slingan ända till väggen?
Jag hade ju lagt en massa tomrör och flexslangar för el, t ex från dörr till tvättställ eller eluttag.
Lycka till!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Varför går inte slingan ända till väggen?
Jag hade ju lagt en massa tomrör och flexslangar för el, t ex från dörr till tvättställ eller eluttag.
Lycka till!
Slingan går inte hela vägen till väggen då det kommer bänkskåp samt tvätt och tork mot den väggen. Andrea väggen skall pannan stå och golvvärme under den anser jag onödigt.
Tomrör kommer i väggar och tak i senare skede, ser ingen anledning att dra det nu då taket skall sänkas och samtliga väggar skall reglas på för dold vattendragning.
Med tanke att det där rummet sedan 1946 enbart värmts av pannan och den värme den avger så kommer trots allt skillnaden bli enorm med golvvärme installerad.
 
Redigerat:
Rigga lasern, hyr vibrostav och bygg ett stativ att sätta mottagaren på så du kan få betongen i våg....
 
MathiasS skrev:
Rigga lasern, hyr vibrostav och bygg ett stativ att sätta mottagaren på så du kan få betongen i våg....
Behöver jag verkligen en di**do till det där? iofs kanske kring rören att det är lättare att få in i alla springor med en vibro.
Rigga lasern är redan planerat med en mätplatta till.
Bara att gnugga till med en raka?
 
Vad som verkligen behövs törs jag inte sia om. Jag har sett dom som kan göra det ett par gånger och sedan gjorde jag likadant själv och det var då med dildo och sedan sloda efter det. Med den betong jag hade tror jag sloda och kanske en raka direkt hade varit lite jobbigt.

Men, du kanske har någon självflytande betong? Det är väl det enklaste kanske.

Jag använde, utöver lasern, sloda, en asfaltsraka och en vibrostav för att få betongen på plats.
 
Gör fast det som kan flyta upp = rör och brunn.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Beställt någorlunda självnivellerande betong tror jag - Heter visst "C30/37 16 RED FSM 650 VCT 0.50"

C30/37 är hållfastheten - FSM 650 är flytmåttet och det är väl ganska så lös då om jag förstår det rätt. VCT är vatten-Cement-Tal. (Vatten/cement=VCT).

Åker och hyr en liten dildo bara för att, en asfaltraka har jag, sloda får jag fixa och lasern är biff. Nivåpåle på platta får jag snickra ihop helt enkelt. Har lite formplyfa i uthuset som jag kan ta av.

Mest orolig över att rören skall flyta upp samt att brunnen skall visa sig vara omöjlig att få i position...
 
MagHam skrev:
Gör fast det som kan flyta upp = rör och brunn.
Mm.. Stort orosmoment. Får nog naja brunnen i armeringen och se till att rören sitter i cellplasten på något sätt. Kan dra patentband i änden där det tittar ut. Redan inkopplat så den änden far ingenstans.
Blir nog en sväng till byggmarknaden för lite extra prylar trots allt.

Cellplasten ligger omlott med avsedda spjut igenom så den kan som inte röra på sig särskilt mycket.
 
Redigerat:
Du har ju tre dagar på dig...
Då skulle jag lägga en sten på brunnen tillfälligt och sedan blanda till en säck betong idag och gjuta fast (en tyngd på) brunnen vid inloppet.
Inte så högt att du kommer upp i fredagens nivå såklart.
Ser lite sladdrigt ut att naja mot den klena klippta armeringen.
gjuta_mark.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Personligen hade jag nog provtryckt golvvärmen med vätska och satt en klocka innan gjutningen. Då vet man att man ha hela slangar innan och även om man inte kan sluta gjuta för att det uppstår ett slangbrott under gjutningen kan man i alla fall sova gott efter om man fortfarande har tryck i systemet. Dessutom borde slangarna bli mindre benägna att flyta upp om de är fulla med vätska.
 
Redigerat:
MagHam skrev:
Du har ju tre dagar på dig...
Då skulle jag lägga en sten på brunnen tillfälligt och sedan blanda till en säck betong idag och gjuta fast (en tyngd på) brunnen vid inloppet.
Inte så högt att du kommer upp i fredagens nivå såklart.
Ser lite sladdrigt ut att naja mot den klena klippta armeringen.
[bild]
Kom precis tillbaka från brädgården och handlade 6 meter 8mm armering, tänker bocka dessa i U eller J och låsa fast brunn och avloppsrör i cellplasten. Komplettera med najtråd i armering om det passar bättre.
Nackdelen är att jag inte vet om det blir 10 eller 11,5 cm platta så jag måste ha lite möjlighet att höja brunnen vid behov. Handlade även avstängningslist så jag jag kan lägga två varv på brunnen för att säkerställa att den inte försvinner under!

Bilen är på verkstan och således är även lasern där, får t ett varv runt idag och se vilka höjden det ligger på. Avjämnade underlaget till cellplasten med vattenpass men tycker ändå att det verkar vara lite ojämnt - Så jag räknar med att komma när men tänker hälla i all betong för att slippa betala dumpningsavgift. Så får vi se helt enkelt. Höjdmässigt gör det inget om golvet blir lite högre då det ändå kommer att vara ca 5 cm under tidigare golv.
 
Redigerat:
_David_ skrev:
Personligen hade jag nog provtryckt golvvärmen med vätska och satt en klocka innan gjutningen. Då vet man att man ha hela slangar innan och även om man inte kan sluta gjuta för att det uppstår ett slangbrott under gjutningen kan man i alla fall sova gott efter om man fortfarande har tryck i systemet. Dessutom borde slangarna bli mindre benägna att flyta upp om de är fulla med vätska.
Den där slangen är jag inte orolig för då den är helt synlig och är direkt från kartongen till golvet utan massa spring.. Ligger en poäng i att även den kan flyta upp så jag kommer nog att säkra tassarna i cellplasten med något.
 
MathiasS skrev:
Vad som verkligen behövs törs jag inte sia om. Jag har sett dom som kan göra det ett par gånger och sedan gjorde jag likadant själv och det var då med dildo och sedan sloda efter det. Med den betong jag hade tror jag sloda och kanske en raka direkt hade varit lite jobbigt.

Men, du kanske har någon självflytande betong? Det är väl det enklaste kanske.

Jag använde, utöver lasern, sloda, en asfaltsraka och en vibrostav för att få betongen på plats.
Smal sloda och dildo bokat inför fredagen!
 
Man ser inte hur dina väggar ser ut på bilderna. Men tänk på att det kommer stänka betong uppåt. Även om man är försiktig så skulle jag rekommendera att täcka väggar etc (om det är något du skall ha kvar).

I övrigt håller jag med om att lägga ut Flexslang kan vara bra.

Lägg ut en tumstock och plåta mycket så att du vet var alla rör ligger.

Lägg ut papp utanför rummet så att du inte drar omkring massa betong på övriga golv.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.