Bob_the_builder skrev:
Trycket har inget med typen av uppvärmningskälla att göra. Jag har svårt att se motiv för högre tryck än 1 bar i en normal villa. Hur många våningsplan har du?
Markplan + Källare.
Pannan i källare.
2 Slingor i källare, 2 ÖP.
5 Radiatorer ÖP, 4 Radiatorer Källare.
 
Tryck med 1,5 bar enligt instruktion, använd kommunalt vattentryck för att trycksätta.
 
  • Gilla
UlfTolf och 2 till
  • Laddar…
Har alltid haft vatten i slingorna vid gjutning så att de inte kan lyfta/flyta upp vid gjutningen.
 
Ska vi gissa att betongfrossan är på max nu?


20160129_080244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Bob_the_builder
Är ni grannar, eller är du bara en stalker? :D
 
Stalker.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Som elnörd reagerar man på blanktråd på stolpar?
Har ni inte kommit längre i kungliga huvudkommunen?

Protte
 
Fyyyyy så svettigt!!! :wow:
 
  • Gilla
Bob_the_builder och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Som elnörd reagerar man på blanktråd på stolpar?
Har ni inte kommit längre i kungliga huvudkommunen?

Protte
Galningarna här pratar tillochmed om att K-märka dessa satans stolpar med tillhörande koppartråd......


I praktiken är det så att det är för dyrt att gräva ner kablarna för nätägaren (finns bara asfalt att gräva i) och samma sak gäller Skanova som även hänger upp fibern i stolparna.
 
Puuh, äntligen inne igen. Vilken pärs alltså!
Inte nog med att gatan var full av trafik inför skoldagen så hamnade rännan i sådan vinkel att allt hamnade i en ände av pannrummet, så det hela slutade med att man fick skotta och raka ut allt över hela rummet.
Önskar att jag knäppte av lite bilder under arbetets gång men det var som att betongen inte ville sluta komma ur den där förbaskade bilen. :x

Kortfattat kan jag bara tacka för alla tips i tråden!

Tryckte slingan med vatten till ca 3.1 bar igår. Över loppet av tre timmar så sjönk trycket till nästan 3.0 bar. När jag sedan gick och la mig vid 0100 så var trycket fortfarande 3.0 bar, släppte då till ca 1 bar som det stått med över natten. Imorse var trycket något högre på cirka 1.1 bar. Släppte sedan ned det till 0 innan gjutningen.

Gjöt fast brunnen samt ett par kluttar på avloppsrören redan i onsdags och det fanns således inte en tillstymmelse att något skulle flyta upp.
Lämnade brunnen på 85mm ovan cellplast med tanken att den skulle hamna cirka 15 mm under färdigt golv - Som det ser ut nu skulle jag säga att den ligger kanske 12 mm under plattan och det skall skrapas till ett lokalfall runt brunnen så snart det härdat lite.

Ett annat bra tips var matolja på stövlarna - Rena och fina efter en snabb dusch med slangen.

Dildo skulle jag säga var ett måste för att få finare yta på betongen och verkligen jobba ut den i hörnen och mot väggar.

Sloda på liten yta är jobbigt, skaftet är långt och trots att jag hyrde en liten sloda så var den ändå otymplig och jag fick jobba mot mitten för att sedan jobba mig ut genom dörren där jag fick avsluta med en bredspackel.

Tillverkade en mätsticka av en platta på 30x30 samt en 45 regel med lite snestag, otroligt smidigt att jobba med tillsammans med en rotationslaser och enligt den så är hela golvet inom ett 3-4 millimeters tolerans. Mätte eftersom på ca 16 punkter.

En upplevelse helt klart! Sen att BigBag var riktigt snälla och dumpa en container till grannen nästan rakt utanför min infart gjorde denna hela spännande att navigera ut bilen mellan staketet, Container och en Volvo. Vissa människor har som inget sunt förnuft.

Men det är väl bilder ni vill ha?

3.0 bar efter ett antal timmar:
IMG_1370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning kring brunn, invägd med vattenpass:
IMG_1368.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätsticka:
IMG_1369.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutet och klart!
IMG_1375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Bra jobbat, förstår att det känns skönt!
 
Lagd betong ligger.

Gjutarordspråk
Protte
 
  • Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
Sitter just nu och mer eller mindre firar dagens bedrift med en pilsner - 0745 kommer bilen, 0945 är allt i princip slodat och klart, verktygen tvättade och återlämnade vid 1045 - 1120 är man på kontoret utan att någon märkte att man var borta för att sedan rulla hemåt vid 1450.

Nu har jag karvat fram brunnen och insåg att den låg lite väl lågt så det fick bli en sväng till Dahl för en Purus förhöjningsring - Nu är det perfekt och jag fick ett lokalt fall ca 40cm runt brunnen.
Det kommer nog inte att bli något flytspackel på det där - Tvättstuga och enda anledningen till brunn är för eventuella fel på VVB samt panna och för skvallerhål för Golvvärmefördelare samt fördelare till tappvatten - Som alla hamnar precis vid brunnen.
Kilat över golvet med ett 120cm pass och måste säga att det ser ruggigt bra ut - Gnuggade till lite kanter efter slodan med en våt svamp och hade en liten bulle vid dörren, sista biten som man gick över...

Klockrent! Vad skulle jag göra utan alla er?
 
Redigerat:
Sa ju det, grattis till golvet. :)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Snyggt jobbat ser bra ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.