Jag skulle definitivt boka mer betong. Inge större extrakostnad att ta lite mer mot att behöva en till lass för att det inte räcker (hända mig sist jag gjöt). Ska du eventuellt ha 11.5 cm och 11 kvm så blir det inte mycket marginal. Sen är det också en myt att de skickar med lite extra betong, varför skulle de nånsin göra det? Förbered hellre något ställe att gjuta om det blir lite över, en trapp eller fågelbad kanske?
 
Gjut fast brunnen om inte så kommer den att hamna ur läge, garanterat.
OCH bestäm höjden nu inte senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddex och 1 till
  • Laddar…
Det är 10,3 kvadratmeter och räknar med en platta på 100mm. Så beställningen hamnade på 1,3kbm - Tog faktiskt i lite extra med tanke på kanalerna för avlopp.

Alternativet är att jag sätter höjden på brunnen nu, gjuter fast den imorgon. Avslutar brunnen med avspärrningsband. Låter betongen brinna så pass att jag kan skrapa ett fall mot brunnen. (Skall endast vara lokalfall och brunnen är endast där för VVB och Panna i händelse av fel). Då utesluter vi flytspackel och man skulle då kunna slipa golvet innan klinker.

Eller så sätter jag fast brunnen, avslutar gjutningen i rätt höjd - Utanför pannrummet har jag en ihålig stödmur som endast är fylld till marknivå vilket gör att jag enkelt skulle kunna lyfta på ett lock och slå i resten av betongen där. Rymmer garanterat ett par hundra liter...
 
Bestäm höjden på brunn och gjut fast den och ha den som "utgångshöjd" Har du hjälp av någon som har lite vana gjuter ni lätt det lokala fallet mot brunnen.
 
Du behöver ingen vibbra med den betongen. Du behöver bara peta lite i kanterna och runt detaljer.
Finns ingen självnivellerande betong, men självkompakterande och lättarbetad.
Bestäm höjden innan. Lägg en stor sten på brunn. Stryk till betongen med vad du vill.
Behövs förmodligen ingen spackling, räcker med bruket till klinkersen, det var ett pannrum
Med de små mängderna och små returer det kan bli frågan om,
så kan ingen vettig leverantör fakturera retur/tippavgift. Betala inte.
Ekonomiskt vettigaste alternativet torde vara att köra in betongen med kärra
Se dock till att ha en riktig betong/bruks-kärra med pumpade hjul då..
Lägg ut nån kvadrat plast vid lossplats, blir lätt lite dropp.. /Betongåkarn
 
  • Gilla
Bob_the_builder och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har jafobrunnar och jag ångrar att jag inte köpte detta tillbehör (bilden) och fixerade brunnarna ordentligt i höjd och våg.
Alternativt gjöt dom i rätt läge innan.

Dom rörde sig tyvärr lite vid gjutningen, det blev inte katastrofalt på något vis, men ändå onödigt.
5049_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjuta fast brunnen är ett bra tips. Det gjorde jag med när jag tänker efter. Det kan ju också vara ett sätt att fixera avlopps rör på lämpliga ställen.


Jag ser inga rör för radonsug nånstans.....kanske lite sent att tänka på det nu men du har ju radon i marken......
 
S
Primer runt om syll? behöver du ej
Släta ut med planka på skaft?
Täcka med plast efteråt? behövs inte
Säkra brunnen innan gjutning? det kan du göra blanda till betong
Säkra rören innan gjutning? hur tänker du säkra?

vad för betong skall du ha?
 
MathiasS skrev:
Jag ser inga rör för radonsug nånstans.....kanske lite sent att tänka på det nu men du har ju radon i marken......
Och det säger du nu!? :x
 
SBH skrev:
Primer runt om syll? behöver du ej
Släta ut med planka på skaft?
Täcka med plast efteråt? behövs inte
Säkra brunnen innan gjutning? det kan du göra blanda till betong
Säkra rören innan gjutning? hur tänker du säkra?

vad för betong skall du ha?
Säkrar rören initialt med J formade armeringsjärn så att jag behåller fallet.
Enligt många tips så bör jag bestämma höjd och gjuta fast brunnen vilket jag troligen gör imorgon - Får ta halvdag helt enkelt. När jag gjuter brunnen så kastar jag i runt rören så att dem ligger kvar på plats och fallet sitter.
bestämmer även en fast höjd - Kollade av med lasern idag och cellplasten lutar 15mm som mest på hela sträckan så sätter jag brunnen på 100 (Där golvet är som högst) så borde det hela bli prima.

Hamnar brunnen trots detta ovan golv när allt är hällt, tja, då blir det mer flytspackel!

Betongen är följande: "C30/37 16 RED FSM 650 VCT 0.50"
 
Robert Af Eurenius skrev:
Du behöver ingen vibbra med den betongen. Du behöver bara peta lite i kanterna och runt detaljer.
Finns ingen självnivellerande betong, men självkompakterande och lättarbetad.
Bestäm höjden innan. Lägg en stor sten på brunn. Stryk till betongen med vad du vill.
Behövs förmodligen ingen spackling, räcker med bruket till klinkersen, det var ett pannrum
Med de små mängderna och små returer det kan bli frågan om,
så kan ingen vettig leverantör fakturera retur/tippavgift. Betala inte.
Ekonomiskt vettigaste alternativet torde vara att köra in betongen med kärra
Se dock till att ha en riktig betong/bruks-kärra med pumpade hjul då..
Lägg ut nån kvadrat plast vid lossplats, blir lätt lite dropp.. /Betongåkarn
Tack!
Ytterdörr i pannrummet så rännan kommer in genom dörren!
 
D
Se ut något ställe där betongbilen kan spola rent och dumpa.
 
Snygg bild i blänkaren om tråden på förstasidan, ser väldigt bekant ut, måste ju vara sist gång jag gjöt hemma för mitt utbygge, betongen räckte precis blev bara en skottkärra över.

Fallen och yta i detta lilla utrymme borde du fixa utan flytspackel. En sloda tillverkar du lätt i lämplig storlek av ett 110m pvc rör och ett kvastskaft. Lycka till
 
Här har ni hela bilden ☺

20150615_110910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske något minne/märke att gjuta in oxå?
20150615_084422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.