slacker skrev:
Och jag blev medlem 2009.... :rolleyes:
Det ÄR tillåtet att läsa inlägg skrivna innan med blev medlem.

Fundera ut var betongbilen ska dumpa eventuellt överbliven betong, och var ni ska göra av slasket som blir när ni spolar av verktygen.

Se till att du har gummistövlar att kliva i betongen med. Man kan olja in dem, så de blir lättare att göra rena.
 
thomasx skrev:
Jo då, så länge betongen fäster på brunnen blir den ett bra sänke och hindrar brunner från att flyta upp.
Brukar bli mer problem att gjuta fast brunnen innan , svårare att fixa efteråt när den lossnat och det är en kaka betong som är ivägen
 
tänk på att släppa på trycket i slangen när du gjutit, betongen blir varm och vattnet expanderar

en planka rakt över rummet kan vara bra, då kan man ta sig in utan att klampa i betongen
 
Ja, har man tur så är den det... Annars gäller det att vara med när den kommer igång :wow:
 
Tänk nu på att denna är byggd med delar till Uponor 17mm Slang, Uponor kör med R20 anslutningar så jag tyckte att det var lika enkelt att köra så gott som R20 på det mesta.
Dubbelnipplarna är där för att få fasad kant mot klämringen på Uponor anslutningarna.
Dyrast är ju självklart kulventilerna samt T stycket som även det är konat för att kunna sätta slangen direkt på.
Slangkopplingen hade jag liggandes och delarna för lufttryck är ju bara om man vill helt enkelt...
Hoppas att det går att läsa alla nummer.
Självklart går ju denna att bygga hur man vill men jag tog det jag tyckte var enklast att använda med målet att få fasad kant mot klämringarna på slanganslutningarna.

Manometer finns på Jula alternativt de tre RSK nummer som jag angav - Alla är ganska lika, LK's är väl dyrast.

Glöm inte Lin och Locher Pasta.

IMG_1367.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyllde slingan med ca 1.1 bar luft och den har nu på cirka 3 timmar fallit ned till ca 1.05 = Slingan är felfri. (y)
 
Mer tryck!
LK säger väl 1,43 * Tryckklassen sedan sänkning (?) Andra fabrikat vet jag inte.
Läs manualen
 
Redigerat:
  • Gilla
henrikpalm och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Arbetstryck x 1,5 låter som en bekant uppgift annars.
 
Du skall tänka på att ha ett välladdat batteri till kamera av valfritt slag så du kan dokumentera på ett ingående sätt till alla nyfikna forumister samt en uppsättning välkyld öl av valfri sort att belöna dig med efter väl utfört arbete.
Kommer gå bra det här hörru. :)
 
  • Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
Arbetstryck x 1,5 låter som en bekant uppgift annars.
Läser precis samma i alla manualer - Så frågan kvartstår? Vad är arbetstrycket?
 
Bob_the_builder
Det tryck du har i ditt värmesystem 😎
 
Bob_the_builder skrev:
Det tryck du har i ditt värmesystem 😎
Mjo, men - Just nu ligger pannan och jobbar mot radiatorerna på 1bar. Men pannan skall under året (Så snart golvet och resten är på plats) bytas ut mot en EcoZenith från CTC. Så frågan är ju vad vi pratar för tryck då?

Nåväl, trycker slingan idag igen med vatten och pressar väl upp den en bit så att jag kan testa enligt rekommendation.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Bob_the_builder
slacker skrev:
Mjo, men - Just nu ligger pannan och jobbar mot radiatorerna på 1bar. Men pannan skall under året (Så snart golvet och resten är på plats) bytas ut mot en EcoZenith från CTC. Så frågan är ju vad vi pratar för tryck då?
Trycket har inget med typen av uppvärmningskälla att göra. Jag har svårt att se motiv för högre tryck än 1 bar i en normal villa. Hur många våningsplan har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.