22 265 läst · 101 svar
22k läst
101 svar
Hemnet eller inte?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 142 inlägg
Ja, men mitt svar var ju till en person som tycker man skulle skicka ut mäklaren efter påskrivet kontrakt. Jag utgår ifrån att du och mäklaren pratat om kostnader för annonsering (Hemnet och andra ställen) innan ni signerade avtal?V Villa ursula skrev:Jag har sålt med mäklare de 7 ggr under ca 30 år jag ägt hus. I början fanns inte hemnet, när hemnet kom tog en del mäklare kostnaden men från 2021 betalade jag själv. Nu är det vansinniga priser men tyvärr ett av de bättre sätten att nå ut. Jag har en mäklare från en känd firma på mitt fritidshus. Hon står för hemnetkostnaden. Det är ju inte bara den kostnaden utan en massa annat som besiktningar, dolda fel försäkringar mm mm som de försöker lägga på oss säljare. Många vill ha biter av kakan när det handlar om att sälja hus
Ja det finns kostnader för besiktning, dolda-fel-försäkring etc om man som säljare vill ha de sakerna. Vill man inte ha det så tackar man nej.
De kontrakt och kontraktsförslag jag fått från mäklare har varit väldigt tydliga. Det har varit med hur stort arvodet är (grundarvode, procent, trappa etc) och vad man får för detta. Därtill har man kunnat välja tillval som besiktning, dolda-fel-försäkring, Hemnet, annonsering i lokaltidning etc där man kunde bocka i rutan om man ville ha det och så står priset bredvid.
Att din mäklare tar kostnaden för Hemnet betyder bara att de tycker de tjänar tillräckligt ändå. Du och andra kunder betalar för det, men inte lika synligt.
Då föreslår jag att du startar en sådan sajt, med samma pris för alla. Marknaden måste ju vara gigantisk.O skrev:
Skillnaden mot sophämtning är att sophämtning är ett åtagande som alla hushåll måste ha - och betala för enligt givna principer. Att sälja sin bostad är ett eget val, och det står säljaren fritt att välja mäklare och marknadsföringskanaler för detta.
Jag har själv aldrig tittat på andra ställen än hemnet.S Skåne_Hanna skrev:Vi ska försöka sälja vårt boende och har kontaktat ett par mäklare. Men hur dyrt är det inte att annonsera på Hemnet? Det är ju sjuka priser! Finns det vettiga, bra - och billigare - alternativ? Har själv inte varit ute och sökt bostad på några år så jag har inte hängt med alls. Hur gör ni andra? Biter i det sura äpplet?
Jag skulle alltså aldrig ens veta att du har en bostad till salu.
Vad kostar det hos hemnet mot att få två budgivare som drar upp priset 100 000?
Jag kollar bara på Hemnet. Dom få gånger jag har landat på Booli har det inte funnits mkt av intresse.
Spontant tänker jag också att om man är för snål för att publicera på Hemnet så funderar jag generellt på vad annat som snålats på i huset…
Dvs en till synes enkel sak kan göra att man tappar en hel affär.
Spontant tänker jag också att om man är för snål för att publicera på Hemnet så funderar jag generellt på vad annat som snålats på i huset…
Dvs en till synes enkel sak kan göra att man tappar en hel affär.
Vi sålde vårt hus nyligen.
Satte bara ut den på Booli tillsammans med mäklaren. Fick 30 par på första två visningarna. Dock ingen som ville lägga bud.
Vi fick lite panik och la in en annons på Hemnet. Fick 8 par till nästa visning, och fick bud och sålt.
Köparen hade dock inte sett annonsen på Hemnet, utan det var på Booli. Lätt att vara efterklok, men vi hade kunnat spara 14 000 kr genom att ha lite mer is i magen.
Jag tittar personligen aldrig på Hemnet, eftersom allt finns på Booli.
Fråga till er som bara tittar på Hemnet: ni vet om att alla annonser som kommer ut på Hemnet kommer ut på Booli också? Och sen tillkommer en hel del till annonser på Booli. Ni missar alltså bostäder genom att bara kolla på Hemnet.
Satte bara ut den på Booli tillsammans med mäklaren. Fick 30 par på första två visningarna. Dock ingen som ville lägga bud.
Vi fick lite panik och la in en annons på Hemnet. Fick 8 par till nästa visning, och fick bud och sålt.
Köparen hade dock inte sett annonsen på Hemnet, utan det var på Booli. Lätt att vara efterklok, men vi hade kunnat spara 14 000 kr genom att ha lite mer is i magen.
Jag tittar personligen aldrig på Hemnet, eftersom allt finns på Booli.
Fråga till er som bara tittar på Hemnet: ni vet om att alla annonser som kommer ut på Hemnet kommer ut på Booli också? Och sen tillkommer en hel del till annonser på Booli. Ni missar alltså bostäder genom att bara kolla på Hemnet.
Medlem
· Halland
· 4 122 inlägg
På vilket sätt är avgiften befogad för att de har monopol?S SirMayo skrev:
Sedan kan jag tala av egen erfarenhet här i Kungsbacka att Hemnet har ett mediokert utbud och mycket är sådant som inte gått att sälja. Booli har ett betydligt större utbud.
Mäklarna är oftast rätt tydliga med att annonsen på hemnet tillkommer, om man vill ha den.H HasseGy skrev:
Om man vill ha en dyrare mäklare med det inbakat så finns det antaligen också.
Det pris du får av mäklaren är alltså inte inklusive annonsen, och vill du inte betala det tillkommande priset så får du troligen bara annons på mäklarens hemsida, och därmed antaghlien färre spekulatner och kanske inte det bästa priset.
Men som du antyder är det helt upp till dig vilken mäklare/annonsering du vill använda.
Tyvärr har ju Hemnet mer eller mindre monopol sen bovision försvann. Man kan bara hoppas att det kommer en konkurrent snart, för priserna, även om det inte är mycket pengar i en miljonaffär, börjar bli löjliga.
På Hemnet ja. Men om det finns andra alternativ som funkar så kan det ju bli så att Hemnet istället tvingas sänka sina priser för att inte helt tappa det.H Henric79 skrev:Jag har lite då och då sparat ner Hemnets priser, och har därför en liten historik.
Jämför man exempelvis med premium-priserna de hade för 3 år sedan, har de ökat med ca 280-300 procent (en snittökning på ca 67% varje år, men sedan har man ju "ränta-på-ränta"-effekten, som gör att det landar på omkring 280-300% i slutänden) - och de har hållit ungefär den takten ända sedan riskkapitaliserna tog över.
(Se bild, det är ett litet utdrag av deras priser för 3 år sedan)
I Australien kostar en annons med baspaket ca 20 000 kr (mot ca 6000 kr här i Sverige). Så det är däråt de sikar.
Detta visar även värderingen av företaget. Aktieägarna tror att Hemnet kan fortsätta pusha upp priserna långt utöver de nivåer de ligger på idag. Bolaget är värderat till ca 100 ggr vinsten, vilket är helgalet. Normalt sett ligger ett företags värdering runt 15 ggr vinsten.
Det kan man tolka som att aktieägarna antar att Hemnet kommer fortsätta pusha upp priserna så pass mycket att det ändå bara tar typ 15 år för att få tillbaka pengarna om man skulle köpa bolaget.
Så... håll i hatten och sälj fort. Om ett år eller två kommer det kosta mycket mer än det gör idag.
En stor bidragande anledning till man behöver ha mäklare är att man annars kan missa en hel del potentiella köpare. Bankerna har ofta kravet att objektet ska vara förmedlat via en mäklare annars får de inte lånet. De tänker att det sänker sin risk medan jag tycker mäklarna och bankerna och även Hemnet är i en lömsk maskopi med monopolliknande ställning.Siggelito3000 skrev:
Jag hoppas verkligen Booli och Bonava mm seglar upp och kan ge Hemnet en match. Tänk om Google helt plötsligt skulle börja ta betalt per sökord och suggestiv höja priserna. Google är ju bäst men tids nog börjar man ju leta alternativ när det känns orimligt. Att en villa i Stockholm sk kosta runt 15k för en annons bara för att det är höga slutpriser är inget annat än girighet från Hemnets sida. 🥹
När vi sålde vår lägenhet senast så lades den ut som kommande på mäklarens hemsida, på Booli och på Boneo. Boneo säger sig ha flest annonser om kommande försäljningar, men jag hade inte hört talas om den sidan förrän då. Skönt nog så såldes lägenheten direkt och vi slapp lägga ut den på Hemnet, men jag hade aldrig tvekat att lägga ut den där eftersom Hemnet har flest antal besökare och det är värt de tusenlapparna en annons kostar om det hjälper en att få sålt.
Hemnet är störst och sämst. De lever enbart på att de är störst. Så fort som någon annan närmar sig deras besökssiffror tror jag att de kommer haverera eller tvingas byta strategi.
Har inte booli minst samma utbud som hemnet, iom att jag fått för mig att de också "söker på" hemnet (på samma sätt som google söker på andra sajter). Det torde alltså alltid som bostadsköpare vara bättre att börja på booli?
Har inte booli minst samma utbud som hemnet, iom att jag fått för mig att de också "söker på" hemnet (på samma sätt som google söker på andra sajter). Det torde alltså alltid som bostadsköpare vara bättre att börja på booli?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 357 inlägg
Fördelen med Booli som bostadsköpare är att du just får se alla "kommande" med, vi var på förhandsvisning på ett intressant objekt som vi såg på Booli.
Antar att man inte vill satsa på en dyr hemnet-annons i det läget.
Jag tror också Hemnet håller på att skjuta sig i foten, och med det sagt skulle jag i dagsläget fortfarande inte våga sälja utan en annons på hemnet (när man väl går skarpt).
Antar att man inte vill satsa på en dyr hemnet-annons i det läget.
Jag tror också Hemnet håller på att skjuta sig i foten, och med det sagt skulle jag i dagsläget fortfarande inte våga sälja utan en annons på hemnet (när man väl går skarpt).
I varje individuellt fall är det troligen värt att välja hemnet, men sett över tid är det pga det är en sällanköpstjänst med mycket pengar inblandade så att de inte säljer på en bra produkt utan på sin dominans.G G.L. skrev:
Om mäklaren betalde denna summa varje gång är jag övertygad det skulle komma bättre alternativ.
Problemet är väl att hela bostadsköpdbranchen är rätt rutten.