Hemnet eller inte, det är nog tyvärr ett måste än så länge.
Men de är riktiga grisar och duktiga på att ta betalt.
Vi beslöt oss för att byta mäklare nu under säljprocessen och då var det bara att slanta upp nya sköna tusenlappar, för Hemnet de vill ha betalt en gång till trots att avtalet är mellan mig som säljare och hemnet, inte mellan mäklaren och hemnet.
Betalade 3690 för baspaketet första gången plus 3460 för premiumpaketet => 7150
Nu andra gången blev det 3700 för bas och 1500 för pluspaketet => 5200
Objektet är f.ö. en bostadsrätt.

Kan rekommendera boneo.se som några mäklarkedjor ligger bakom
https://www.boneo.se/om-oss

Har man en av mäklarna som ligger bakom Boneo så kan det hända att mäklaren står för boneoannonsen.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
G
P PeHåGe skrev:
Hemnet eller inte, det är nog tyvärr ett måste än så länge.
Men de är riktiga grisar och duktiga på att ta betalt.
Vi beslöt oss för att byta mäklare nu under säljprocessen och då var det bara att slanta upp nya sköna tusenlappar, för Hemnet de vill ha betalt en gång till trots att avtalet är mellan mig som säljare och hemnet, inte mellan mäklaren och hemnet.
Betalade 3690 för baspaketet första gången plus 3460 för premiumpaketet => 7150
Nu andra gången blev det 3700 för bas och 1500 för pluspaketet => 5200
Objektet är f.ö. en bostadsrätt.

Kan rekommendera boneo.se som några mäklarkedjor ligger bakom
[länk]

Har man en av mäklarna som ligger bakom Boneo så kan det hända att mäklaren står för boneoannonsen.
Första inlägget och du marknadsför en ny tjänst, misstänker egenintresse.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
S Skåne_Hanna skrev:
Vi ska försöka sälja vårt boende och har kontaktat ett par mäklare. Men hur dyrt är det inte att annonsera på Hemnet? Det är ju sjuka priser! Finns det vettiga, bra - och billigare - alternativ? Har själv inte varit ute och sökt bostad på några år så jag har inte hängt med alls. Hur gör ni andra? Biter i det sura äpplet?
Sålde min lägenhet i våras. Först låg den ute på Hemnet i ca 6 månader och en visning som det kom 2 personer på. Bytte mäklare och la ut enbart på Booli och den blev såld på 2 månader. Jag tror allt handlar om hur din mäklare jobbar.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Första inlägget och du marknadsför en ny tjänst, misstänker egenintresse.
Intresse av vad? Att sänka Hemnets monopol? Vettigare prissättning för mig som säljare?
Kan för övrigt berätta att Boneo lanserades för 5 år sedan så speciellt ny tjänst är det inte.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
S Skåne_Hanna skrev:
Vi ska försöka sälja vårt boende och har kontaktat ett par mäklare. Men hur dyrt är det inte att annonsera på Hemnet? Det är ju sjuka priser! Finns det vettiga, bra - och billigare - alternativ? Har själv inte varit ute och sökt bostad på några år så jag har inte hängt med alls. Hur gör ni andra? Biter i det sura äpplet?
Min mäklare betalar hemnet för mig, hör med olika mäklarfirmor/ mäklare
 
  • Gilla
Skåne_Hanna
  • Laddar…
Fairlane
H HasseGy skrev:
Mäklaren har väl redan gett ett pris, innan den diskussionen. Är in uppdraget påskrivet, är det ju bar a att visa mäklaren dörren om han vill höja sitt arvode.
Har du sålt med mäklare någon gång?

Jag har sålt med mäklare några gånger och ditt förslag skulle inte fungera särskilt väl. Det börjar med att mäklaren kommer och tittar på bostaden och sen sätter man sig ner och pratar. Mäklaren förklarar olika sätt att annonsera och kostnader för det, förklarar olika upplägg för hur arvode beräknad, man diskuterar när man vill sälja, tillträde, fotografering, eventuellt besiktning och en väkdig massa saker. Samma sak gör man (åtminstone de flesta) med flera mäklare innan man bestämmer sig för vilken man vill anlita. Då skriver man kontrakt och där står det hur arvodet beräknas och en massa andra saker som exempelvis kostnad för Hemnet och annan annonsering.

Är det efter du skrivit under kontraktet som du ska skicka iväg mäklaren för att du inte vill betala för Hemnet (du behöver inte betala för Hemnet om du inte vill, men förvänta dig inte att din bostad visas där då)?
Givetvis kan du säga upp kontraktet med mäklaren och skriva ett nytt med någon annan om du vill, men det brukar finnas med en klausul att mäklaren har ensamrätt i 3 månader, så din försäljning kommer dra ut på tiden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PeHåGe skrev:
Hemnet eller inte, det är nog tyvärr ett måste än så länge.
Men de är

Kan rekommendera boneo.se som några mäklarkedjor ligger bakom
[länk]

Har man en av mäklarna som ligger bakom Boneo så kan det hända att mäklaren står för boneoannonsen.
Kostnad och värde är två olika saker. Hemnets priser var uppe i en annan tråd för ett tag sedan. Anledningen till varför det kostar mer hos Hemnet är enkel: de har många gånger fler besök på sajten än andra bostadssajter. Fler besök innebär rimligen fler möjliga köpare.
 
Att annonspriset baseras på postnr och utgångspris är i mina ögon helt absurt. Det är en digital plattform och borde väl ändå vara samma pris för alla!?

I mitt fall kostar bas 6350, plus 8550 och premium 12 550. För en digital annons som består av lite text och ett gäng bilder. Helt sinnesjukt!
Det enda positiva i sammanhanget är att man fick 500 kr i rabatt om man betalade direkt.
Min mäklare rekommenderade mig att ta premium och först var jag lite skeptisk men lyssnade på argumentet att det dels innehåller en ”raketen” gratis men framför allt att annonsen går att nollställa.
Äsch huset kommer ju säljas rätt fort så det kommer aldrig behövas, tänkte jag med tanke på att det ligger i en väldigt eftertraktad ort. Men nej tji fick man. Nu har det varit otaliga visningar och inte något bud alls.
Annonsen nollställdes nyligen med förhoppning att nya tittare ser det och då inte att det legat ute ett tag. Med det sagt så var det med facit i hand lätt värt den extra kostnaden även om det är riktigt sura pengar.

Men det har kanske ingen exponering då eftersom inget bud lagts? Jo ca 1500 visningar på mäklarens egen hemsida och över 5000 visningar på hemnet.
Bland de billigaste på orten och inget överpris så marknaden är fortfarande väldigt seg. Förstår inte varför då räntan redan börjat krypa ned vilket på lite sikt borde innebära att priserna rör sig uppåt igen så rätt tid borde vara att köpa nu och inte om 6-12 månader.

Hoppas verkligen det kommer någon utmanare till hemnet som får till följd att deras hutlösa priser måste pressas ned!
Det finns förstås redan utmanare som ex booli men det räcker inte då för många tittar enbart via hemnet och som säljare har man inte råd att missa dessa.
 
  • Gilla
PeHåGe och 1 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Att annonspriset baseras på postnr och utgångspris är i mina ögon helt absurt. Det är en digital plattform och borde väl ändå vara samma pris för alla!?
Attraktiva områden (som därmed betingar högre priser) attraherar troligen fler besök (eftersom områdena är attraktiva), och representerar därmed högre värde för säljaren. Du betalar för nyttan, inte för kostnaden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Attraktiva områden (som därmed betingar högre priser) attraherar troligen fler besök (eftersom områdena är attraktiva), och representerar därmed högre värde för säljaren. Du betalar för nyttan, inte för kostnaden.
Jag är ledsen men har läst ditt svar flera gånger och förstår det inte.
Huset är i ett attraktivt område och därför blir det fler besökare på annonsen. Därför ska de ha mer betalt för sin annons trots att det inte är några extra kostnader för dem överhuvudtaget?

Att huset är i ett attraktivt område har ju inget med deras annons att göra och att det teoretiskt blir fler besökare är inte deras förtjänst. Så varför ska de ha mer betalt? Den logiken förstår jag ingenting av. De tar betalt för att de kan göra det pga deras position på marknaden.

Jobbar själv med mjukvaruutveckling och kan knappast se att denna prissättningen är i rimlig nivå kontra vad man får för pengarna, och vad de internt behöver lägga i utvecklingskostnader. Där finns ingenting som motiverar de sjuka prishöjningarna de gjort de senaste 6-7 åren.
 
  • Gilla
PeHåGe och 2 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Jag är ledsen men har läst ditt svar flera gånger och förstår det inte.
Huset är i ett attraktivt område och därför blir det fler besökare på annonsen. Därför ska de ha mer betalt för sin annons trots att det inte är några extra kostnader för dem överhuvudtaget?

Att huset är i ett attraktivt område har ju inget med deras annons att göra och att det teoretiskt blir fler besökare är inte deras förtjänst. Så varför ska de ha mer betalt? Den logiken förstår jag ingenting av. De tar betalt för att de kan göra det pga deras position på marknaden.

Jobbar själv med mjukvaruutveckling och kan knappast se att denna prissättningen är i rimlig nivå kontra vad man får för pengarna, och vad de internt behöver lägga i utvecklingskostnader. Där finns ingenting som motiverar de sjuka prishöjningarna de gjort de senaste 6-7 åren.
Jag var i New York för några år sedan. Utanför hotellet stod en kille och sålde lite olika saker, bl a paraplyer. När det var sol kostade paraplyerna $3, när det var mulet kostade de $5 och när det började regna kostade de $10. Förstår du logiken nu? Det är samma paraply hela tiden, och den kostar lika mycket för honom att köpa in oavsett väder. Men värdet för köparen varierar med situationen, m a o får säljaren mer betalt för att han står där när kunderna har som mest nytta av det han erbjuder. Samma sak gäller för Hemnet. De tar betalt för det värde de kan skapa för deras kund, d v s personen som vill sälja sin bostad.

Utvecklingskostnaden är helt ointressant för ekvationen (så länge som betalningen de får täcker kostnaden). Man kan tycka att det inte är deras förtjänst att området är attraktivt, men det är inte desto mindre Hemnet och ingen annan som levererar besökarna. Och det är detta man tar betalt för. Det står dig så klart fritt fram att köpa annonsplats någon annanstans och skapa trafiken den vägen - men så länge som Hemnet har en smidigare och bättre lösning till en totalt sett lägre kostnad är de framgångsrika.

Enkelt uttryckt finns det två sätt att ta betalt: cost+ eller customer value. Säljer du dina timmar som utvecklare (= cost+) spelar det således ingen större roll hur bra eller snabbt du utvecklar. Snarare finns det en nackdel i att vara för bra, för då kan du ju ta fram lösningen snabbare - men tjänar mindre eftersom du tar betalt per timme. Men om du tar betalt för värdet spelar det ingen roll för kunden hur snabbt eller långsamt du jobbar, så länge som du levererar en bra lösning. Det är nyttan man betalar för, inte insatsen.
 
  • Gilla
esortho och 2 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Attraktiva områden (som därmed betingar högre priser) attraherar troligen fler besök (eftersom områdena är attraktiva), och representerar därmed högre värde för säljaren. Du betalar för nyttan, inte för kostnaden.
OK, vi struntar i kostnaden att tillhandahålla tjänsten och ser bara på nyttan av tjänsten. Nyttan är att få objektet sålt.

Det finns ingen koppling mellan nyttan och värdet av objektet eller området objektet ligger i.

Däremot påverkar det mäklarens arbete. Det blir ofta istället väldigt mycket enklare om objektet ligger i Täby, där det säljer sig självt. Jämfört med om det ligger i Korpilombolo där mäklaren inte ens har ett kontor.

Att relatera försäljningskostnaden till objektets värde är helt enkelt inte seriöst. Systemet har spårat ur rejält.

I exemplet med paraplyerna gäller motsatsen. Ett paraply är värt mer när det regnar och man måste ha det än när det blåser storm och det är oanvändbart.

Tjänsten att sälja bostäder har samma värde oavsett var bostaden ligger och vad den är värd. Ungefär som sophämtning och elnät. Skulle man prissätta sophämtning eller elnät på samma sätt som mäklare gör skulle det bli ett ramaskri. Med rätta!
 
  • Gilla
PeHåGe och 1 till
  • Laddar…
H HasseGy skrev:
Det är mäklarens uppdrag att sälja, vill han annonsera på Hemnet får han ta kostnaden ur sitt arvode. Så skulle jag argumentera.
Det är mäklarens uppdrag att förmedla och den som äger bostaden som säljer. Hemnet fakturerar alltid säljaren.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du sålt med mäklare någon gång?

Jag har sålt med mäklare några gånger och ditt förslag skulle inte fungera särskilt väl. Det börjar med att mäklaren kommer och tittar på bostaden och sen sätter man sig ner och pratar. Mäklaren förklarar olika sätt att annonsera och kostnader för det, förklarar olika upplägg för hur arvode beräknad, man diskuterar när man vill sälja, tillträde, fotografering, eventuellt besiktning och en väkdig massa saker. Samma sak gör man (åtminstone de flesta) med flera mäklare innan man bestämmer sig för vilken man vill anlita. Då skriver man kontrakt och där står det hur arvodet beräknas och en massa andra saker som exempelvis kostnad för Hemnet och annan annonsering.

Är det efter du skrivit under kontraktet som du ska skicka iväg mäklaren för att du inte vill betala för Hemnet (du behöver inte betala för Hemnet om du inte vill, men förvänta dig inte att din bostad visas där då)?
Givetvis kan du säga upp kontraktet med mäklaren och skriva ett nytt med någon annan om du vill, men det brukar finnas med en klausul att mäklaren har ensamrätt i 3 månader, så din försäljning kommer dra ut på tiden.
Jag har sålt med mäklare de 7 ggr under ca 30 år jag ägt hus. I början fanns inte hemnet, när hemnet kom tog en del mäklare kostnaden men från 2021 betalade jag själv. Nu är det vansinniga priser men tyvärr ett av de bättre sätten att nå ut. Jag har en mäklare från en känd firma på mitt fritidshus. Hon står för hemnetkostnaden. Det är ju inte bara den kostnaden utan en massa annat som besiktningar, dolda fel försäkringar mm mm som de försöker lägga på oss säljare. Många vill ha biter av kakan när det handlar om att sälja hus
 
  • Gilla
Skåne_Hanna
  • Laddar…
Fler hus på Booli och i mitt tycke en bättre sökfunktion.
Har sett att flera startar med en annons på Booli, ger den inte resultat kommer den ut även på Hemnet. Tror Booli har framtiden för sig.
 
  • Gilla
PeHåGe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.