@
S Skåne_Hanna skrev:
Vi ska försöka sälja vårt boende och har kontaktat ett par mäklare. Men hur dyrt är det inte att annonsera på Hemnet? Det är ju sjuka priser! Finns det vettiga, bra - och billigare - alternativ? Har själv inte varit ute och sökt bostad på några år så jag har inte hängt med alls. Hur gör ni andra? Biter i det sura äpplet?
Beror väl på vad du ska sälja! Förväntar du dig att få 400 000 kr... använd blocket och sälj själv. Har du ett betydligt dyrare objekt... använd en mäklare och Hemnet!

• Gilla
Skåne_Hanna och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
OK, vi struntar i kostnaden att tillhandahålla tjänsten och ser bara på nyttan av tjänsten. Nyttan är att få objektet sålt.

Det finns ingen koppling mellan nyttan och värdet av objektet eller området objektet ligger i.

Däremot påverkar det mäklarens arbete. Det blir ofta istället väldigt mycket enklare om objektet ligger i Täby, där det säljer sig självt. Jämfört med om det ligger i Korpilombolo där mäklaren inte ens har ett kontor.

Att relatera försäljningskostnaden till objektets värde är helt enkelt inte seriöst. Systemet har spårat ur rejält.

I exemplet med paraplyerna gäller motsatsen. Ett paraply är värt mer när det regnar och man måste ha det än när det blåser storm och det är oanvändbart.

Tjänsten att sälja bostäder har samma värde oavsett var bostaden ligger och vad den är värd. Ungefär som sophämtning och elnät. Skulle man prissätta sophämtning eller elnät på samma sätt som mäklare gör skulle det bli ett ramaskri. Med rätta!
Att tjänsten har samma värde är beroende på hur man ser det inte helt sant. 10% extra på en försäljning för 10M är mer än 10% på en försäljning för 1M.

Antar vi att Hemnets främsta syfte är att leverera spekulanter och antar vi att över en större mängd objekt så leder fler spekulanter till högre priser, så är det såklart så att värdet är större på objekt med högre pris.

Hemnets egna kostnader är naturligtvis irrelevanta för priset de tar ut, givet att de täcker sina kostnader. Är marginalen väldigt hög, kommer det såklart locka andra intressenter att konkurrera och potentiellt leda till färre kunder.

• Gilla
Skåne_Hanna och 2 till
  • Laddar…
Jag hade tyckt det var mer fair om man bara betalade sin Hemnet annons först när objektet är sålt. De skulle även kunna ha en trappa likt den mäklarna har, så ifall den går för mycket så får Hemnet mer och vise versa.

• Gilla
Skåne_Hanna
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du sålt med mäklare någon gång?

Jag har sålt med mäklare några gånger och ditt förslag skulle inte fungera särskilt väl. Det börjar med att mäklaren kommer och tittar på bostaden och sen sätter man sig ner och pratar. Mäklaren förklarar olika sätt att annonsera och kostnader för det, förklarar olika upplägg för hur arvode beräknad, man diskuterar när man vill sälja, tillträde, fotografering, eventuellt besiktning och en väkdig massa saker. Samma sak gör man (åtminstone de flesta) med flera mäklare innan man bestämmer sig för vilken man vill anlita. Då skriver man kontrakt och där står det hur arvodet beräknas och en massa andra saker som exempelvis kostnad för Hemnet och annan annonsering.

Är det efter du skrivit under kontraktet som du ska skicka iväg mäklaren för att du inte vill betala för Hemnet (du behöver inte betala för Hemnet om du inte vill, men förvänta dig inte att din bostad visas där då)?
Givetvis kan du säga upp kontraktet med mäklaren och skriva ett nytt med någon annan om du vill, men det brukar finnas med en klausul att mäklaren har ensamrätt i 3 månader, så din försäljning kommer dra ut på tiden.
Det är väl bara att inte skriva på, om inte mäklaren tar all kostnader för försäljningen.

Torbjärn Torbjärn skrev:
Jag hade tyckt det var mer fair om man bara betalade sin Hemnet annons först när objektet är sålt.
Det är i högsta grad fair redan nu. Du vet vad det kostar och vad du betalar för. Antingen tycker du att det är värt pengarna och betalar, eller så tycker du att det inte är värt pengarna och då betalar du inte. Skulle Hemnet stå för risken skulle det kosta betydligt mer för säljaren.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H HasseGy skrev:
Det är väl bara att inte skriva på, om inte mäklaren tar all kostnader för försäljningen.
Javisst men det var ju inte det som du skrev innan.
Du skrev:
"Mäklaren har väl redan gett ett pris, innan den diskussionen. Är in uppdraget påskrivet, är det ju bar a att visa mäklaren dörren om han vill höja sitt arvode."

Men du kan absolut göra precis som du vill, att säljaren tar alla kostnader för försäljningen. Det kommer givetvis innebära att du får betala för dessa kostnader ändå, även om det döljs lite för dig.

Exempel på hur det fungerar idag:
Arvode 1% av försäljningsbeloppet, säljaren betalar extra för fotografering,besiktning, dolda-felförsäkring, Hemnet, annons i lokaltidningen, reklam i området etc

Exempel på hur det fungerar om mäklaren ska ta alla kostnader:
Arvode 2% om du vill ha allt, 1,5% om du struntar i vissa saker etc

Allt är en förhandlingsfråga såklart, men om mäklaren idag tar säg 60' kronor och säljaren står för kostnader för Hemnet, besiktning etc, så kan vi nog alla räkna ut att mäklaren inte kan ta 60' om allt det ska ingå i arvodet.

Personligen föredrar jag faktiskt att jag själv kan få styra över vad jag vill ha och betala för det jag vill ha och slippa betala för det jag inte önskar, men man är olika.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Booli har väl flest objekt, vilket många uppskattar.
Hemnet har flest besökare, vilket jag skulle prioritera som säljare, men man är olika.
Sen finns Blocket etc också.

Jag håller lite koll på några försäljningar nu då det är grannar, vänner etc. Det är trögt fortfarande, så jag skulle verkligen vilja exponera min bostad så mycket som det går. Ett extra bud så är avgiften till Hemnet betald.
Bra synpunkt, det låter som ett vettigt resonemang.
L Linda-Andersson skrev:
Det är en sjuk prishöjning som har skett. När vi sålde vårt hus 2017 såg jag att priset var 600 kr för att annonsera på Hemnet....Ja det är ju helt galet, konstigt ändå att ingen ger sig in på att konkurrera ut dem.

Och återigen, nu söker jag inte bostad, men senaste 25 åren så har man bara kunnat söka på några få saker, antal rum, plats, villa eller fritidshus.

Varför kan man inte söka på andra parametrar? Byggår, eldstad, sjönära, om bredband finns osv.?
Varför finns inte relevant historik om priser, historiska försäljningar osv?

Är det att mäklarna inte klarar att tagga in sådan info? Är det att hemnets platform är skriven för windows95? Helt enkelt suger skiten.

Jag tror de resonerar som IKEA, att man ska behöva manuellt traggla igenom 1000-tals annonser istället för att gå direkt på det man vill ha, liksom att man måste gå genom en labyrint av varor för att köpa den där kastrullen man skulle ha.

Men folk orkar inte sitta och söka och bläddra tror jag, bättre att kunna filtrera fram det man verkligen vill ha. Är det ett sekelskifteshus med segelbåtsbrygga och kakelugnar i roslagen så ska man kunna mata in just det i sökfiltret eller bevakningen och lita på att det fångar nästan alla sådana hus. För troligen vill man isåfall inte få en stuga utan vatten på en åker norr om Enköping. Men å andra sidan, letar man just en sådan stuga i Enköping så vill man inte få objekten i skärgården (iofs kan man sortera på pris, men har jag förstått rätt så är det trubbigt då pris inte finns på alla objekt).

• Gilla
PeHåGe och 2 till
  • Laddar…
V Villa ursula skrev:
Min mäklare betalar hemnet för mig, hör med olika mäklarfirmor/ mäklare
Ok! Får jag fråga vad ni har kommit överens om för provision?

Fairlane Fairlane skrev:
Javisst men det var ju inte det som du skrev innan.
Du skrev:
"Mäklaren har väl redan gett ett pris, innan den diskussionen. Är in uppdraget påskrivet, är det ju bar a att visa mäklaren dörren om han vill höja sitt arvode."

Men du kan absolut göra precis som du vill, att säljaren tar alla kostnader för försäljningen. Det kommer givetvis innebära att du får betala för dessa kostnader ändå, även om det döljs lite för dig.

Exempel på hur det fungerar idag:
Arvode 1% av försäljningsbeloppet, säljaren betalar extra för fotografering,besiktning, dolda-felförsäkring, Hemnet, annons i lokaltidningen, reklam i området etc

Exempel på hur det fungerar om mäklaren ska ta alla kostnader:
Arvode 2% om du vill ha allt, 1,5% om du struntar i vissa saker etc

Allt är en förhandlingsfråga såklart, men om mäklaren idag tar säg 60' kronor och säljaren står för kostnader för Hemnet, besiktning etc, så kan vi nog alla räkna ut att mäklaren inte kan ta 60' om allt det ska ingå i arvodet.

Personligen föredrar jag faktiskt att jag själv kan få styra över vad jag vill ha och betala för det jag vill ha och slippa betala för det jag inte önskar, men man är olika.
Man kan också resonera så att det borde vara i mäjlarens intresse att sälja huset för högt pris och snabbt, dvs ha en bra annonsering. Nu finns ju även många möjligheter att ha objekt som bara riktas till vissa kunder och där kanaler som facebook och liknande används för att hitta rätt kunder. Återigen känns hemnet hopplöst utdaterade.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Se Hemnets avgift som en skatt bara.
L Linda-Andersson skrev:
Det är en sjuk prishöjning som har skett. När vi sålde vårt hus 2017 såg jag att priset var 600 kr för att annonsera på Hemnet....
Mäklarförbundet har sålt sajten. Tidigare var avgiften för Hemnet i praktiken inbakad i mäklaravgiften.

Mäklarna försöker få folk att använda andra sajter nuförtiden men det går trögt.

• Gilla
Skåne_Hanna
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Vill man öka chansen att sälja eller dumsnåla futtiga tusenlappar, det är frågan. Kan inte förstå varför vissa hakar upp sig på några tusenlappar när det handlar oftast om flera miljoner
Mja, i mitt fall är det enkelt - jag tror min bostad inte kommer att säljas förrän räntorna ev går ner mer så det känns som ”bortkastade” pengar, därav min grundfråga egentligen.

G Grannens Häck skrev:
Första inlägget och du marknadsför en ny tjänst, misstänker egenintresse.
Boneo är inget nytt påhitt så där har du helt fel!

• Älska
Grannens Häck
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Och återigen, nu söker jag inte bostad, men senaste 25 åren så har man bara kunnat söka på några få saker, antal rum, plats, villa eller fritidshus.

Varför kan man inte söka på andra parametrar? Byggår, eldstad, sjönära, om bredband finns osv.?
Varför finns inte relevant historik om priser, historiska försäljningar osv?

Är det att mäklarna inte klarar att tagga in sådan info? Är det att hemnets platform är skriven för windows95? Helt enkelt suger skiten.

Jag tror de resonerar som IKEA, att man ska behöva manuellt traggla igenom 1000-tals annonser istället för att gå direkt på det man vill ha, liksom att man måste gå genom en labyrint av varor för att köpa den där kastrullen man skulle ha.

Men folk orkar inte sitta och söka och bläddra tror jag, bättre att kunna filtrera fram det man verkligen vill ha. Är det ett sekelskifteshus med segelbåtsbrygga och kakelugnar i roslagen så ska man kunna mata in just det i sökfiltret eller bevakningen och lita på att det fångar nästan alla sådana hus. För troligen vill man isåfall inte få en stuga utan vatten på en åker norr om Enköping. Men å andra sidan, letar man just en sådan stuga i Enköping så vill man inte få objekten i skärgården (iofs kan man sortera på pris, men har jag förstått rätt så är det trubbigt då pris inte finns på alla objekt).
Jag tror att det är det vanliga, efterfrågan är inte tillräckligt stor för att det ska vara lönsamt, i kombination svårighet med gränsfallen.

Gränsfall är ju saker som sjönära exempelvis,vad är det? Mäklaren kastar ju stenar 2 km och går dagligen till/från tunnelbana 3-4 km, är det sjönära?
Efter att tittat på hur det fungerar när bilhandlarna knappar in uppgifter, där en dieselbil helt plötsligt går på bensin etc så är min bild att man ändå får kolla igen det man är intresserad av. Man kan även använda frisök och skriva in kakelugn om man vill.

Efterfrågan så tänker jag att det som de allra flesta är intresserade av är pris, storlek, avstånd till jobb/skola och liknande saker. En liten minoritet är mer krävande och ratar allt som inte uppfyller alla krav. Hemnet behöver helt enkelt inte uppfylla deras önskemål för att klara sig bra.

Fairlane
J JohanLun skrev:
Man kan också resonera så att det borde vara i mäjlarens intresse att sälja huset för högt pris och snabbt, dvs ha en bra annonsering. Nu finns ju även många möjligheter att ha objekt som bara riktas till vissa kunder och där kanaler som facebook och liknande används för att hitta rätt kunder. Återigen känns hemnet hopplöst utdaterade.
Mäklaren vill framförallt sälja snabbt, så att hen hinner med många försäljningar. Högt pris är ju bra för att få nya uppdrag, men även om mäklaren har procent på försäljningen så är vinsten av ett lite högre pris inte så extremt stor.

När vi sålde för några år sen så talade vi med ett antal mäklare och de hade lite olika upplägg. De värderade huset ungefär lika allihopa, inom 10%. Någon hade fastpris, någon rent procentuellt av försäljningspris och någon förespråkade en trappmodell. Oavsett vilken modell som användes så hamnade mäklararvodet ungefär lika för det belopp vi räknat att vid skulle få vid en försäljning.
Att tro att mäklaren som kanske tar 50-100' för en försäljning helt plötsligt ska ta kostnader för 20'-30' utan att höja arvodet tror jag inte riktigt på.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.