12 159 läst · 71 svar
12k läst
71 svar
Hemmabio i trädgården - välj rätt projektor, duk, sittplatser och belysning
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
F fruktanki skrev:Snälla, kan du inte fortsätta på din ängsliga bana och länka den också, så det verkligen är glasklart för alla hur mycket dina prylar kostar?
Låter otroligt häftigt och kompromisslöst! 1 hz är dock långt under det hörbara området och 150 db är direkt skadligt för oss människor, så det kanske mer är en spec-grej än något som faktiskt kan utnyttjas..
Jag ändrade så du inte behöver bajsa på dig i onödanF fruktanki skrev:Snälla, kan du inte fortsätta på din ängsliga bana och länka den också, så det verkligen är glasklart för alla hur mycket dina prylar kostar?
Låter otroligt häftigt och kompromisslöst! 1 hz är dock långt under det hörbara området och 150 db är direkt skadligt för oss människor, så det kanske mer är en spec-grej än något som faktiskt kan utnyttjas..
När övergår hemmabion till att helt enkelt bara vara en fet Bio?P Patrik Friberg skrev:Vet inte riktigt varför jag skriver det här inlägget. Troligen bara för att det är riktigt häftigt. Jag har i jobbet blivit engagerad i att installera ventilationssystemet i en hemmabio under uppförande.
Målet är "topp tio i världen".
Allt är helt sjukt och budgeten ligger på runt 30 milj.
Ljudanläggningen ska kunna spela ner till en (1) Hz och leverera ljudtryck upp till 150 dB...
Inget för villaträdgården.
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dårå"
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag var initialt personligen skeptisk till att lägga ganska mycket pengar på ljudet.
Men eftersom ljudet är mycket bra (inte världsbäst men det bästa portabla ljudet jag har upplevt), högtalaren är mobil (just nu står den mot husväggen vid poolen och spelar loungemusik, på låg ljudnivå, så klart), använder bluetooth och eftersom jag inte upplever något lagg på bild vs ljud så är jag positivt överraskad.
Jag förstår ungdomarnas entusiasm och håller med. Bra ljud skapar en bra bio-känsla.
Men eftersom ljudet är mycket bra (inte världsbäst men det bästa portabla ljudet jag har upplevt), högtalaren är mobil (just nu står den mot husväggen vid poolen och spelar loungemusik, på låg ljudnivå, så klart), använder bluetooth och eftersom jag inte upplever något lagg på bild vs ljud så är jag positivt överraskad.
Jag förstår ungdomarnas entusiasm och håller med. Bra ljud skapar en bra bio-känsla.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Per Eskilsson skrev:Jag var initialt personligen skeptisk till att lägga ganska mycket pengar på ljudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag provade att göra hemmabio ute med vitmålade spånskivor som duk och tog ut min Benq 5000w med ljudanläggning från biorummet. Slutsatsen är att det jag inte gör om det. En vanlig projektor funkar bara när det blir mörkt ute, man ser INGET när det är dagsljus ute. Det blir mygg ute beroende på årstid och väderförhållande. Mycket jobb att fixa fram och tillbaka allt om det inte är permanent. Tror man behöver mycket pengar för att få till rätt sort projektor som fixar dagsljus och ljudstark anläggning för utomhus.
En bild från 2014 när jag bjöd min sambo på utomhusbio med mycket mygg efter solnedgången.
Provade att få till utomhus bio 2015 med en skit-TV 43" 720p jag fick av morsan, som jag välte och gick sönder efter första biofilmen.
Gjorde en ny bio-TV 65" 4k 2020 med riktig rullbart ställning och soundbar inbyggd. Funkar kanon även om solen skiner. Skön känsla att sitta ute vid hockey-VM och fotbolls-EM.
En bild från 2014 när jag bjöd min sambo på utomhusbio med mycket mygg efter solnedgången.
Provade att få till utomhus bio 2015 med en skit-TV 43" 720p jag fick av morsan, som jag välte och gick sönder efter första biofilmen.
Gjorde en ny bio-TV 65" 4k 2020 med riktig rullbart ställning och soundbar inbyggd. Funkar kanon även om solen skiner. Skön känsla att sitta ute vid hockey-VM och fotbolls-EM.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Någon av dessa måste du nog satsa på om det ska bli okej i skyningsljusDanne_72 skrev:Jag provade att göra hemmabio ute med vitmålade spånskivor som duk och tog ut min Benq 5000w med ljudanläggning från biorummet. Slutsatsen är att det jag inte gör om det. En vanlig projektor funkar bara när det blir mörkt ute, man ser INGET när det är dagsljus ute. Det blir mygg ute beroende på årstid och väderförhållande. Mycket jobb att fixa fram och tillbaka allt om det inte är permanent. Tror man behöver mycket pengar för att få till rätt sort projektor som fixar dagsljus och ljudstark anläggning för utomhus. [bild]
[bild]
[bild]
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s465185260
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Krävs dock dessa för bra bild om det inte är mörkt ute. Jag har en betydligt billigare med 1800 lumen men den skulle inte fungera förrens solen gått nerDanne_72 skrev:
Mja, enligt han som bygger bion så är de riktigt djupa bastonerna inte skadliga vid de ljudtrycken.
Man kan höra toner ner till ca 20 Hz, under det kallas det infraljud och uppfattas rent fysiskt.
Infraljud ska tydligen också kunna ha effekter på psyket så helt hälsosamt kanske det inte är, haha!
Har för övrigt för mig att åskmuller går ner till runt 10 Hz.
Men lite för spelarna är det nog också. Kan säga att det är ett helt sjukt projekt. Men det blir absolut toppklass där ingenting lämnas åt slumpen!
Man kan höra toner ner till ca 20 Hz, under det kallas det infraljud och uppfattas rent fysiskt.
Infraljud ska tydligen också kunna ha effekter på psyket så helt hälsosamt kanske det inte är, haha!
Har för övrigt för mig att åskmuller går ner till runt 10 Hz.
Men lite för spelarna är det nog också. Kan säga att det är ett helt sjukt projekt. Men det blir absolut toppklass där ingenting lämnas åt slumpen!
Popcornmaskinen saknas !
det är väl upp till grannarna att avgörs om de blir störda. Då får de väl säga till. Alla kanske inte kör action film på fullt ös halvs natten.J jack23 skrev:
Ser ingen skillnad mot att ha trädgårdshögtalare av div slag. Jag har ljud iträdgården som skulle kunna reta upp halva samhället om jag nyttjade det oansvarsfullt. Har aldrig fått klagomål, även om de blir 1-2 fester per sommar lite senare. Själv stör jag mig mest på folk dom bara ser problem…
Vill man ha biokänsla så får man spela in bakgrundsorlet av folk som pratar, prasslar med påsar etc. och sedan spela upp detta i samband med biotittandet.AndersMalmgren skrev:
Skämt åsido, hemmabio i trädgården ligger långt ner på min lista, jag kan kanske bära ut tvn. Men den tar jag nog hellre ner i källaren för att få det lite svalare.