12 150 läst · 71 svar
12k läst
71 svar
Hemmabio i trädgården - välj rätt projektor, duk, sittplatser och belysning
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 112 inlägg
Varför skulle det sänka fastighetsvärdet?OlssonX skrev:Där dog den här redaktionen. Att bygga en boombox (och poängtera vikten kraftig bas) i en villaträdgård är nog ungefär det sämsta förslag jag sett.
Hur i h-e kan man vara så korkad?
Ni glömde förresten att berätta hur mycket det här sänker fastighetsvärdet. Och hur många minuter det
tar innan grannarna ringer polis.
Bor ni i lägenhet allihop?
Visst. I norra Norrland är det perfekt: Solen går aldrig ner och myggen lämnar köttsår över kroppen.S segv skrev:Ja, jag skulle vilja säga att den här tanken kan funka nånstans i Norrland eller så. Här i Skåne tex finns troligtvis inte ett enda hus som ligger så att man inte hade stört någon granne med biovisning med rejäl bas. Vid midnatt dessutom. Skrikiga ungar hörs nog cirka 500 meter och skällande hund typ en kilometer. En bra stereo kan nog slå en hund.
Om man har möjlighet att använda VLC som mediaspelare kan man justera synken mellan bild och ljud så att det matchar högtalarens fördröjning, om man nu tvunget ska köra blåtand. Förstår inte varför upplösning skulle vara en större faktor utomhus än inomhus, det är väl avståndet till duken som spelar roll.
Extra smart är förstås att leta rätt på en mörk del av trädgården - och sedan sätta upp en ljusslinga.
Är det här ett aprilskämt?Redaktionen skrev:
Hur kan man ens komma på iden att göra en hemmabio i trädgården utan hänsyn till grannar.
Kraftig bas och bäst bild vid midnatt....
Det räcker med alla dessa egoister som spelar musik utomhus och som visar noll hänsyn till övriga grannar.
Kul ide, jobbar själv med ljud och bild men inte inom hemmabio utan mer med kommeriella anläggningar. Prioriteringen av högt ljus ör helt rätt. Det ör inte ett bra val inomhus dör ljudet hade varit för högt för film i normala rum. Däremot är rådet med lakan förkastligt. Den absorberar ljus istället för att reflektera. Man få nog vara glad om man kan nyttja hälften av ljuset. Även En riktigt billig duk ör en enorm förbättring.
Kul projekt! Blev riktigt bra Trist att det mestadels blev sån sjuk negativ respons på inlägget bara..
Tänk om grannarna faktiskt bara uppskattade det och tyckte att det var roligt att det hände något i området? Eller att dom inte brydde sig ett dugg? Sjukt tanke jag vet
Tänk om grannarna faktiskt bara uppskattade det och tyckte att det var roligt att det hände något i området? Eller att dom inte brydde sig ett dugg? Sjukt tanke jag vet
Administrator
· Skåne
· 7 856 inlägg
Duk och projektor plockar man med sig in när man inte tittar. Ljudet har man så lågt att grannarna inte störs.J jack23 skrev:
Vår tonåring har suttit där med sina kompisar nu två kvällar i rad efter jag har gått och lagt mig och jag har inte hört något alls trots att jag sover med öppet fönster.
Varför står det då precis tvärtom i artikeln?Marlen Eskilsson skrev:
Kraftig bas, nej visa respekt till grannar tack.
Det är väl du som skrivit artikeln?
Men om man nu har en ”kraftig bas”, hur får man ljudet från den att stanna innanför tomtgränsen? Basljud hörs väldigt långt normalt sett.Marlen Eskilsson skrev:
Ett alternativ är att köra ljudet via hörlurar.
Tittar själv på den lösningen.
Har en liknande produkt som denna liggandes https://m.thomann.de/se/behringer_ha8000_v2.htm?o=0&search=1624088036
Bäst är ju förstås trådlös överföring men vet inte om det finns någon lösning än som inte kostar skjortan och halva ärmen? Bra om varje person kan ställa sin egen volym.
Har även ett insynsskydd som man drar ut åt sidan (som en liggande projektorduk). Fungerar det blir det 2 lösningar i 1.
Det enda som saknas är projektor.......
Tittar själv på den lösningen.
Har en liknande produkt som denna liggandes https://m.thomann.de/se/behringer_ha8000_v2.htm?o=0&search=1624088036
Bäst är ju förstås trådlös överföring men vet inte om det finns någon lösning än som inte kostar skjortan och halva ärmen? Bra om varje person kan ställa sin egen volym.
Har även ett insynsskydd som man drar ut åt sidan (som en liggande projektorduk). Fungerar det blir det 2 lösningar i 1.
Det enda som saknas är projektor.......
Ja, ovanligt korkat att se film utomhus i villaområde med högtalare. Musik är väl illa nog nattetid i arbetsveckor men då är det ljud som man åtminstone kan lyssna på. Men ljudet från film?
nä, hörlurar på så är det väl okej. Annars nej. Jag kan förstå alla föräldrar som vill slippa höra tonåringarna inne men det betyder inte att alla grannarna vill höra på dem.
undrar hur en omröstning av grannar hade sett ut. ”Tycker du det låter mysigt när grannarnas ungar ser på film halva natten igenom, framförallt i veckorna?”
nä, hörlurar på så är det väl okej. Annars nej. Jag kan förstå alla föräldrar som vill slippa höra tonåringarna inne men det betyder inte att alla grannarna vill höra på dem.
undrar hur en omröstning av grannar hade sett ut. ”Tycker du det låter mysigt när grannarnas ungar ser på film halva natten igenom, framförallt i veckorna?”
Administrator
· Skåne
· 7 856 inlägg
Kan man inte ha bra bas med låg ljudvolym? Alla har olika förutsättningar. Ha så bra ljud du kan utan att störa grannarna. Eller så bjuder du in dem på filmkväll.J jack23 skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 392 inlägg
En bra bas betyder att den har vissa kvaliteter som att den inte ligger kvar och vibrerar efter bastonen spelat. Bra bas ! = stark bas.
Enbart en bra subwoofer kostar dock mer än hela det där party paketet så tvivlar den är tip topp
Enbart en bra subwoofer kostar dock mer än hela det där party paketet så tvivlar den är tip topp
Redigerat:
Snälla, kan du inte fortsätta på din ängsliga bana och länka den också, så det verkligen är glasklart för alla hur mycket dina prylar kostar?AndersMalmgren skrev:
Låter otroligt häftigt och kompromisslöst! 1 hz är dock långt under det hörbara området och 150 db är direkt skadligt för oss människor, så det kanske mer är en spec-grej än något som faktiskt kan utnyttjas..P Patrik Friberg skrev:Vet inte riktigt varför jag skriver det här inlägget. Troligen bara för att det är riktigt häftigt. Jag har i jobbet blivit engagerad i att installera ventilationssystemet i en hemmabio under uppförande.
Målet är "topp tio i världen".
Allt är helt sjukt och budgeten ligger på runt 30 milj.
Ljudanläggningen ska kunna spela ner till en (1) Hz och leverera ljudtryck upp till 150 dB...
Inget för villaträdgården.
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dårå"