harry73 harry73 skrev:
Men grannen har servitut enligt dig, och då behöver ni upplåta den till alla som besöker grannfastigheten
Jo, så är det!
Och det är svärmor som bor där ;-)
 
V vinteg skrev:
Flytbrygga får ej vara fast förankrad, ej ligga längre än 6 månader, måste flyttas/vara borta en "viss" tid. Samma sak med en bastuflotte. Vet för jag har kompis som vart tvingad att flytta/ta bort sin bastu som legat still mer än 1 år. Så den var borta över vintern o är nu tillbaka - allt frid o fröjd hos tjänstemännen ;-)
Jo vi måste göra något, vi får inte bara acceptera denna terror! Att Sverige stannar i utveckling!
Det går att få dispens, jag vet för tjänsteman på kommunen har fått!
Bygg en likadan flytbrygga som grannen och byt med varandra varje halvår.
 
Efter lite googling så verkar det vara lite otydligt om samfällda vägar kan gå i hemfridszon eller inte.

Oavsett lär det bli svårt att få någon "straffad" och polisen lär inte bry sig.

Så rådet om man vill ha bort folk är att jaga bort dem och till slut lär man ju bli känd på trakten. Och då får man antingen vara ifred eller inte...

Folk måste väl gå av en anledning...?

Är de nyfikna på ditt hus eller leder vägen till nåt skogsområde eller nåt annat?

/ATW
 
Redigerat:
harry73
V vinteg skrev:
Jo, så är det!
Och det är svärmor som bor där ;-)
Betvivlar om det spelar någon roll
 
V vinteg skrev:
Sorry, fel. Hemfridszon kan sluta utanför fastighetens gränser. Det är bara att läsa allemansrätten.

Väg över tomt som förvaltas av SFF gör inte att SFF blir ägare av tomt som väg upptar. Jag är fortfarande ägare av tomten som är klassad hemfridszon och enligt allemansrätten så får obehörig inte vistas på min hemfridszon.
Nej, hemfridszonen kan inte gå utanför fastigheten. Om du inte arrenderar mark som ingår i tomten eller något sådant udda undantag.
 
Är hela tråden ett försök att få svärmor att flytta genom att säga ingen får besöka henne eftersom deras väg (med servitut) inkräktar i hemfridszonen?
 
  • Haha
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, hemfridszonen kan inte gå utanför fastigheten. Om du inte arrenderar mark som ingår i tomten eller något sådant udda undantag.
Sorry Daniel, du verkar inte veta vad som menas med hemfridszon.
 
V vinteg skrev:
Sorry Daniel, du verkar inte veta vad som menas med hemfridszon.
har du något som styrker att hemfridszonen skulle kunna gå utanför den egna fastigheten? Tänk annars på konsekvenserna, din hemfridszon skulle alltså kunna göra att din granne inte kan vistas på sin egen mark.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
V vinteg skrev:
Utdrag av dokument från 2015:

"Kommunens beslut från 2011 är mycket tydligt: hela fastigheten avgränsas som tomtplats. Därmed ska hela fastigheten vara en privat zon, alltså även bryggan, eftersom den ligger i direkt anslutning till tomtplatsen. Badplatsen ligger inom fastigheten och därmed inom tomtplatsen"

"Vad gäller vägen, så behöver ni, enligt kommunens beslut om tomtplatsavgränsning, inte upplåta den för passage av någon, inte ens era grannar, såvida det inte finns något servitut som tillåter passage."

OK? Hur ser du på detta?
Det där är ju bara någons tolkning av kommunens beslut, finns inte kommunens egna ord i beslutet att läsa?
 
L lodin92 skrev:
Det där är ju bara någons tolkning av kommunens beslut, finns inte kommunens egna ord i beslutet att läsa?
TS skriver ju att Länsstyrelsen också klassat allt som hemfridszon. Har inte sett att det finns utlagt i tråden dock (kan ha missat det).
V vinteg skrev:
Hela tomten och bryggan är av Länsstyrelsen klassad som hemfridszon.
 
K Kane skrev:
TS skriver ju att Länsstyrelsen också klassat allt som hemfridszon. Har inte sett att det finns utlagt i tråden dock (kan ha missat det).
Så kan det vara.

Men som jag förstått det går det en väg rakt över tomten som leder till en annan fastighet/skog etc.

Det finns några som har servitut på vägen så det är en samfällighetsväg.

För mig är det oklart vem som skulle kunna/få hindra cyklister/fotgängare (och bilar (om ingen bom finns) att använda vägen.

Det finns flera trådar om folk som vill hindra folk att använda deras vägar men det verkar vara svårt.

/ATW
 
harry73
Karta över Kiholmen som visar fastigheterna 2:11 och 2:20, hemfridszoner och servitutsvägar i en diskussion om rättigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstår allting rätt, bor TS på fastighet 2:11 och svärmor på 2:20. Så som det ser ut är hela fastighet 2:20 tomt och hemfridszon. Om nu fastighet 2:7 inte har servitut på vägen över TS fastighet, får människor som vill promenera på ön (fastighet 2:7) inte ta vägen över TS fastighet, bara besökare till 2:20 (svärmor), och eftersom det troligtvis inte finns allemansrätt på 2:20, kan man inte bara säga att man ska till 2:20 för att promenera. Så TS väg är relativt privat, även om 2:20 har servitut. Med det sagt skulle jag inte gilla om min granne skulle sätta en kameraövervakningsskylt vid min servitutsväg och det skulle anmälas om samtal inte hjälper, men nu är det svärmodern, så hon tycker antagligen det är OK.
Angående bryggan, kan det vara så att det här är ett undantag, där man kan ha hemfridszon utanför fastigheten. Vattenområdet är fastighet 2:7, som är en samfällighet TS är del av, och på samma sätt som en bostadsrätt kan ha hemfridszon på samägd mark, kan det här också vara så. Generellt är rättigheterna längs fastighetsgränserna lite luddigare när det handlar om en strandremsa. Så har lantmäteriet sagt att bryggan som ligger på samägt vatten tillhör TS hemfridszon, då är det troligtvis sant, men det gör det också väldigt märkligt att TS inte skulle få dispens för den lilla utökningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
TS skriver ju att Länsstyrelsen också klassat allt som hemfridszon. Har inte sett att det finns utlagt i tråden dock (kan ha missat det).
Ja men tänkte mer att det inte borde vara några problem att bifoga mail eller dokument där detas uttalande står. Tycker allt för många trådar kämpar på innan det visar sig att ts hade missat något väsentligt..
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Om jag förstår allting rätt, bor TS på fastighet 2:11 och svärmor på 2:20. Så som det ser ut är hela fastighet 2:20 tomt och hemfridszon. Om nu fastighet 2:7 inte har servitut på vägen över TS fastighet, får människor som vill promenera på ön (fastighet 2:7) inte ta vägen över TS fastighet, bara besökare till 2:20 (svärmor), och eftersom det troligtvis inte finns allemansrätt på 2:20, kan man inte bara säga att man ska till 2:20 för att promenera. Så TS väg är relativt privat, även om 2:20 har servitut. Med det sagt skulle jag inte gilla om min granne skulle sätta en kameraövervakningsskylt vid min servitutsväg och det skulle anmälas om samtal inte hjälper, men nu är det svärmodern, så hon tycker antagligen det är OK.
Angående bryggan, kan det vara så att det här är ett undantag, där man kan ha hemfridszon utanför fastigheten. Vattenområdet är fastighet 2:7, som är en samfällighet TS är del av, och på samma sätt som en bostadsrätt kan ha hemfridszon på samägd mark, kan det här också vara så. Generellt är rättigheterna längs fastighetsgränserna lite luddigare när det handlar om en strandremsa. Så har lantmäteriet sagt att bryggan som ligger på samägt vatten tillhör TS hemfridszon, då är det troligtvis sant, men det gör det också väldigt märkligt att TS inte skulle få dispens för den lilla utökningen.
Jag skulle nog säga att det är uppförsbacke att hindra någon promenera/cykla på vägen.

Ringa polisen?

/ATW
 
harry73
A ArneTW skrev:
Jag skulle nog säga att det är uppförsbacke att hindra någon promenera/cykla på vägen.

Ringa polisen?

/ATW
Sätta staket och grind borde räcka, sedan handlar mitt inlägg inte om att övertyga någon att TS kan jaga bort folk från vägen, men ser det som ett försök att förklara länsstyrelsens märkliga utlåtande att vägen (och bryggan) är TS hemfridszon.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.