Jag delar TS uppfattning att strandskyddet är absurt, men det är ju inte detsamma som att reglerna inte finns.

Så länge som det inte är en näringsfastighet där fisket är en del av verksamheten ser jag inte heller någon väg framåt med nuvarande lagstiftning.

Det om strandskyddet.

Att den fria rörligheten på marken utanför TS fastighet inte kan begränsas av TS hemfridszon ser jag dock som helt naturligt. Den är ju som sagt utanför zonen.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
C
V vinteg skrev:
Hur många dispenser á 13 000kr ska man behöva ha på 60kvm?
0 om strandskyddet upphävs.

Ge upp eller anlita jurist för ny ansökan med annan utformning.

V vinteg skrev:
Men hur nära tomtgräns / hemfridszon får / kan man vistas utan att störa?
Omedelbart utanför.

Ägarna av villatomter kan till exempel inte stänga av trottoar och gata utanför för att de finner gång eller fordonstrafik störande.

V vinteg skrev:
Vid avstyckning så klassades hela våra fastigheter (tomter) som hemfridszon
Detta beslut av kommunen är viktigt om du kan hitta det. Du skriver vidare att Länsstyrelsen skrivit

Länsstyrelsen Stockholm skrev:
Kommunens beslut är mycket tydligt: hela fastigheten avgränsas som tomtplats. Därmed ska hela fastigheten vara en privat zon, alltså även bryggan, eftersom den ligger i direkt anslutning till tomtplatsen.
Samtidigt har du tidigare, om jag förstår dig rätt, skrivit att fastigheten även innefattar visst vatten.

I så fall ger det inte ihop, men om vattnet är samfällt blir det begripligt.

V vinteg skrev:
Man kan inte lagligt ta sig till vår tomt landvägen
Nu blir det jätteroligt.

Har ni laga rätt att passera fastigheten innan er eller gäller där också motsvarande

Länsstyrelsen Stockholm skrev:
"Vad gäller vägen, så behöver ni, enligt kommunens beslut om tomtplatsavgränsning, inte upplåta den för passage av någon, inte ens era grannar, såvida det inte finns något servitut som tillåter passage"
Att er granne eventuellt är snäll och inte bråkar om saken är inte det centrala, om ni saknar rätt, även om ni kan framtvinga en sådan, har ni ett mycket starkt kort för någon lösning.

V vinteg skrev:
Vit linje är ca 10m gränsen från vår privata zon
Enligt ... er egen åsikt?

V vinteg skrev:
Jag har svårt för att en liten oansenlig brygga på egen mark o vattenområde ska kunna nekas för att allmänheten ska kunna vistas 5m från vår hemfridszon mitt i en vassrugge.
Du tror fel, att du förefaller agera efter detta minskar avsevärt din chans att nå framgång.

V vinteg skrev:
Hur fan tänker myndigheten? Dags att pröva vi JO?
Att de ska följa lagen din {raderade omlämpliga invektiv om dig}.

Lagen är sådan, myndigheternas roll är att upprätthålla den, inte att ändra i den.

Så, nu till dina möjligheter.

1. Anledningen till dispens är att du har någon sorts behov. Miljöbalkens lista är utgångspunkten.

2. Behovet vägs sedan mot intrånget.

3. Intrånget värderas utifrån "skadan" på allmänhetens möjligheter och naturen.

Behov är absolut inte att du vill eller önskar något eller inte tycker om något.

Om det är så att ni enligt ovan inte har rätt att ta er till fastigheten så har ni ett sådant behov. Att ägaren behöver en ändamålsenlig brygga håller även lagen med om, men det finns en risk att den tillåtna bryggan anses kunna byggas om.

Fiske säger du att du redan anfört och fått avvisat.

Ägaren och barnet som vistas där behov av brygga för att nyttja sin fiskerätt från jolle. Inte jättestarkt argument men kanske kan fungera. Dock troligtvis redan avvisat.

Någorlunda fullständiga resonemang av kommunen är här intressanta.

Sen gäller det att minska intrånget. Gör den låga delen mindre och om möjligt placera bara en liten avsats vid den större bryggan.

För att argumentera att miljöskadan är liten eller oväsentlig använder sig vissa av intyg från marinbiolog.

Men framförallt minska storleken.

När det gäller allmänhetens nytta av stranden så argumentera inte för att den är obefintlig utan för att den är liten. Ni ligger tex. mitt emellan naturreservat som är mer tillgängliga för allmänheten. På nedsidan här är ni nära stora tätorter och allmänhetens behov anses viktigare där många bor. Även naturreservaten kanske kan indikerar att de egentligen vill ha reservat av er ö också men inte kan. Översiktsplanen för området är intressant här.

Ett ytterligare argument kan vara ombyggnaden av kanalen, det ska ju gå större fartyg i den nu så kanske svallet blir större och bryggan därför behöver justeras. Här skulle jag kolla sjöfartsverkets dokument om kanalens ombyggnad. Har de skrivit något om bryggor så är det kanske ett mycket tungt argument.

Om jag ville ha chans att vinna detta hade jag gått igenom framgångsrika dispenser i kommunen och valt en juristbyrå som har lyckats med något liknande för att författa en ny ansökan om en ny mindre brygga eller bryggdel.

Lycka till.

• Gilla
Rasputitsa och 8 till
  • Laddar…
Heij83
V vinteg skrev:
Det är helt orimligt hur vissa tjänstemän hanterar dessa frågor. De argument som de anger gör att INGEN kan få bygga brygga! Så kan Sverige inte skötas, vi behöver bryggor o de måste få bli större för behoven ändras. Förr räckte det med en spång, sen kom en roddbåt, sen kom en motobåt, sen vart den större, sen vart man äldre .......
Natur- och Boverket säger: Strandskyddet ska gälla på ett likartat sätt i hela landet.
Bryggor kan innebära miljöproblem.
Att bara bygga större och större för våra ”behov” riskerar att skada djurlivet i vattnet.
Sen kanske det inte är så i detta fall…
https://www.natursidan.se/nyheter/d...terna-och-hur-de-skadas-av-bryggor-och-batar/

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Skumpe
V vinteg skrev:
Men hur nära tomtgräns / hemfridszon får / kan man vistas utan att störa?
Läser:
”Det är förbjudet att fiska från privata bryggor och tomter. Närmare än 50 meter ifrån dessa är det
också förbjudet att fiska från båt och flytring samt från is.”
”Fisket i enskilt vatten hör till fastigheterna och därmed till fastighetsägarna – fiskerättsägarna.
Detta innebär att allt fiske på enskilt vatten i både hav och insjöar ägs av någon och fisket i dessa
vatten således, tvärt emot vad många tror, inte är fritt eller ingående i allemansrätten.”
Snälla ange källan när du citerar, var står detta?

V vinteg skrev:
Flytbrygga får ej vara fast förankrad, ej ligga längre än 6 månader, måste flyttas/vara borta en "viss" tid. Samma sak med en bastuflotte. Vet för jag har kompis som vart tvingad att flytta/ta bort sin bastu som legat still mer än 1 år. Så den var borta över vintern o är nu tillbaka - allt frid o fröjd hos tjänstemännen ;-)
Jo vi måste göra något, vi får inte bara acceptera denna terror! Att Sverige stannar i utveckling!
Det går att få dispens, jag vet för tjänsteman på kommunen har fått!
Å va lätt det är att vara tangentbords tyckare.
Sitter du inne med så här smaskig information tycker jag att du
1. öppet, (så att du får kred) tar nyheten till den lokala tidningen.
2. om det inte är sant tar tillbaka ditt påstående här

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Angående hemfridszon, eftersom det går en väg genom tomten så kan folk tro att tomten slutar längs med vägen och alltså kan gå på den. Det är så folk gör. Så är det bara.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Bygger man inte bara det man behöver/vill (dock inom smakfullhetens gränser) och sen ser man till att ha så goda relationer till grannarna att ingen skvallrar?

Hej

jag älskar dina tydliga pdf:er!

Min erfarenhet är att juridiken står långt från både logik och folkvett. Jag önskar dig stort lycka till men jag tror du har mycket svårt att få dispens.

finns det någon möjlighet att på godkänd brygga göra en ombyggnad så att trappsteg ned kan befinna sig i den befintliga bryggans placering?

• Gilla
vinteg
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
1 till 5 är utan tvekan ok att vara på, men även på 6 har jag svårt att se hur passerande i båt eller på is ska känna igen det som hemfridszon
Jag läser:

En tomtplats behöver inte sammanfalla med fastighetsgränsen.
Hur långt skyddet når från byggnaderna varierar med hänsyn till omständigheterna, som terrängförhållandena. Träd, buskar och berg knallar som hindrar insyn mot bostadshus gör att man kan passera så nära som 10- 15 meter från ett bostadshus.
Är insynen fri blir avståndet längre, men den som passerar på 60-70 meters avstånd riskerar inte att straffas.

R Räknenisse skrev:
Du säger att det röda är hemfridszon. Vem är det som gjort den bedömningen och enligt vilka kriterier?
Var ligger bostadshuset? Behövs mer överblick för att uttala sig.
Finns det beslut om tomtplatsavgränsning?
Baserar dispensen för sjöbod och brygga sig på att de ersätter äldre byggen på samma plats eller på att de ligger inom tomtplatsen? Det är inte givet att de ligger inom hemfridszon bara för att de har strandskyddsdispens.
Hela tomten och bryggan är av Länsstyrelsen klassad som hemfridszon.

R Räknenisse skrev:
Kanske, om det ligger ett hus precis vid överkanten på bilden.
Men bryggan borde inte kunna vara hemfridszon när vattnet ligger utanför TS fastighet. Brukar man rita in det i tomtplatsen ändå?
Nej, hemfridszonen kan ju variera efter förutsättningarna i situationen också. Det är ju inte ett tillträdesförbud, bara en begränsning av omotiverade och oproportionerliga störningar.
Vid förrättning så skrevs det in att hela "tomten" är hemfridszon och i och med att bryggan funnits sen MYCKET lång tid tillbaka så vart även den klassad hemfridszon.

Karlia Karlia skrev:
Trots att vår strand är inom hemfridszonen får vi inte göra en ny brygga. Vi kommer att lösa det med någon form av flytbrygga som jag förstått är tillåtet. Så småningom kommer vi också söka på nytt.

Det är retligt ja. Jag har svårt att se att det skulle störa. Samtidigt finns inte mycket annat att göra än att acceptera och försöka se vilka lösningar som finns med lagliga möjligheter. Ingen idé att vara irriterad övet något som i nuläget inte går att ändra.
Flytbrygga (bastu) är OK men du får inte ha den "ordentligt" förankrad samt att du måste flytta den lite då o då.
Visst är det en härlig lag!

• Ledsen
Bror9
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Angående hemfridszon, eftersom det går en väg genom tomten så kan folk tro att tomten slutar längs med vägen och alltså kan gå på den. Det är så folk gör. Så är det bara.
Jo så är det tyvärr! Att det finns ett antal skyltar som säger vad som gäller spelar många gånger ingen roll.
Jag brukar fråga - Har du körkort? Bra, då kan du läsa.
Brukar du gå på tomter inne i stan oxå?

Karlia
Allemansrätten tycker jag är fantastisk. Att stränder är tillgängliga för allmänheten istället för bakom plank där någon tar betalt för tillträde tycker jag också är bra.

Sedan vore det ju trevligt med viss flexibilitet, vi har en lång kustlinje där inte allt behöver eller kan vara tillgängligt för allmänheten.

• Gilla
vinteg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.