harry73 harry73 skrev:
Sätta staket och grind borde räcka, sedan handlar mitt inlägg inte om att övertyga någon att TS kan jaga bort folk från vägen, men ser det som ett försök att förklara länsstyrelsens märkliga utlåtande att vägen (och bryggan) är TS hemfridszon.
Jag ser det lite annorlunda...

Nu verkar det ju vara svärmor som bor längst in...

Men hade jag bott längst in så hade jag inte accepterat filmning/skyltar/staket.
Jag skulle inte vilja att mina vänner/besökare etc skulle känna sig ovälkomna på vägen till mig.

Dvs Svärmors vara eller inte borde ju inte påverka hur man får hantera vägen.

/ATW

Skulle heller inte förvåna mig om man använt faktumet att man har en väg nedanför huset som en anlening att få bygglov på huset...

/ATW

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
harry73
A ArneTW skrev:
Dvs Svärmors vara eller inte borde ju inte påverka hur man får hantera vägen.
Det gör det ju i alla fall på något sätt.

Det är ju inte 100% säkert att länstyrelsens beslut är lagligt även om det verkligen finns. Men man kommer ju inte veta annat med mindre än om det faktiskt prövas i domstol.

harry73 harry73 skrev:
Det gör det ju i alla fall på något sätt.
Skulle också vara konstigt om ägaren av skogen 2:7 inte skulle få använda vägen då den går till stor del på dennes mark...

/ATW

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
harry73
Ägaren till skogen (öns samfällighet) får säkert använda vägen på den delen som ligger på fastighet 2:7, men varför skulle den få använda TS fastighet (om det nu inte finns servitut för det)

Skyltar ser ut som någon som försöker ta sig en rätt de inte har att blockera trafik, grindar som att det är en privat tomt. De som läser skyltar tenderar att ha en viss känsla för den praktiska verkan sådana skyltar har, vilken är låg.

Den rimliga lösningen är att sätta upp en grind vars typ signalerar privat villatomt och annan vägbeläggning efter grinden. Grinden bör sättas utanför alla fastigheter som accepterar en grind. Grinden bör låsas med ett enkelt kodat hänglås.

Om vägbeläggningen, tex. färg på gruset, ändras vid grinden ökar intrycket av att för allmänheten tillgänglig väg övergår till infart på tomt. Även andra villaträdgårdsliknande vägtillbehör kan nog vara av nytta.

Om vägens fortsättning efter första tomten inte kan observeras från grinden är även det avhållande.

Var sitter Svärmors postlåda?

/ATW

D Daniel 109 skrev:
Nej, hemfridszonen kan inte gå utanför fastigheten. Om du inte arrenderar mark som ingår i tomten eller något sådant udda undantag.
Hej Daniel,
Vad tror du om bifoga PDF211217

Jag tror att du missförstått. Hemfridszonen sammanfaller med tomtplatsen, inte fastigheten. Utanför tomtgränsen har du inte hemfridszon.

harry73 harry73 skrev:
[bild]
Om jag förstår allting rätt, bor TS på fastighet 2:11 och svärmor på 2:20. Så som det ser ut är hela fastighet 2:20 tomt och hemfridszon. Om nu fastighet 2:7 inte har servitut på vägen över TS fastighet, får människor som vill promenera på ön (fastighet 2:7) inte ta vägen över TS fastighet, bara besökare till 2:20 (svärmor), och eftersom det troligtvis inte finns allemansrätt på 2:20, kan man inte bara säga att man ska till 2:20 för att promenera. Så TS väg är relativt privat, även om 2:20 har servitut. Med det sagt skulle jag inte gilla om min granne skulle sätta en kameraövervakningsskylt vid min servitutsväg och det skulle anmälas om samtal inte hjälper, men nu är det svärmodern, så hon tycker antagligen det är OK.
Angående bryggan, kan det vara så att det här är ett undantag, där man kan ha hemfridszon utanför fastigheten. Vattenområdet är fastighet 2:7, som är en samfällighet TS är del av, och på samma sätt som en bostadsrätt kan ha hemfridszon på samägd mark, kan det här också vara så. Generellt är rättigheterna längs fastighetsgränserna lite luddigare när det handlar om en strandremsa. Så har lantmäteriet sagt att bryggan som ligger på samägt vatten tillhör TS hemfridszon, då är det troligtvis sant, men det gör det också väldigt märkligt att TS inte skulle få dispens för den lilla utökningen.
Hej Harry,
Tack för kanonbra inlägg!
Du har landat helt rätt.
2:7 har ej servitut på väg som du säger.
Du borde jobba med dispenser med tanke på din sista mening!!!

Innan jag läste så hade jag plitat ihop PDF211217 som jag bifogar

harry73
V vinteg skrev:
211217 hemfridszon utanför tomtgräns? 1/1 Exempel på hemfridszon utanför tomtgräns. Stora 4-kanten är en ö, alla som bor på ön äger ön tillsammans via en Ga som förvaltas av SFF. Varje fastighetsägare har egen tomt. Jag har lagt in 5 tomter med huskropp. Vid förrättning så har hela tomten (fastigheten) klassats som hemfridszon. Det gråa sträcket är väg (samt bro) som ingår som del i Ga och ger varje fastighetsägare via servitut rätt att nyttja. Inget ekonomiskt stöd. De blå husen ligger ganska nära tomtgräns. Utanför tomtgräns så är det allemans-rättig mark som endast kan nås med båt, simma, flyga. Men enligt allemansrätten så får ändå inte allmänheten vistas vid tomtgräns då de stör på grund av fri sikt hus - tomtgräns. (Hade det varit skog, berg eller liknande som skymmer så skulle allmänheten kunna passera nära tomtgräns.) Så tolkar jag det. Rött hus ligger så nära vägen att allmänheten inte får vistas på vägen för de stör. Om du tycker att du kan lagar, förordningar hyggligt bra – kom gärna med dina synpunkter. Uppskattar att få relevanta synpunkter hyggligt baserade på lag, förordning och förstånd.
Skiss av en byggnadsplan med markerade rum och trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Schematisk ritning av en trappkonstruktion med markerade steg och plan.
    Skapa konto
harry73
V vinteg skrev:
Hej Harry,
Tack för kanonbra inlägg!
Du har landat helt rätt.
Jag håller dock inte med med allt du skriver.

Jag tror att allemansrätten gäller på bron. Nu kan förbjuda motorfordon, men inte fotgängare eller cyklister. Hästar kan man förbjuda om de skulle orsaka skada på bron, annars inte.

Allemansrätten gäller på 2:7 (på land i alla fall) och de blåa hus kan inte hävda hemfridszon på 2:7, även om huset står nära fastighetsgräns. Eventuellt kan man med samfällighetens tillstånd förfoga över en del av 2:7 som tomt, men det går bara om det inte krocka med samfällighetens ändamål.

Det röda huset kan absolut inte hävda hemfridszon på vägen, inte ens om samfälligheten skulle godkänna det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om man tänker sig att fastigheten längst in skulle hålla på med någon slags verksamhet tex målningsatelje/hönsäggsförsäljning och ville att sina "kunder" och besökare skulle känna sig välkomna...

Kan denne då hindra tex en låst grind?

/ATW

F
Är en interessant fråga med hemfridszon och fastighetsgräns. Själv så kan jag råka ut för att nån smäller upp tältet 3 meter från stugan då lantmäteriet vägrade förlägga fastighetsgränsen närmare sjökanten vid avstyckningen för ett par år sedan.
Hittade denna illustration på Mora kommuns hemsida:

VAD ÄR EN TOMTPLATSAVGRÄNSNING?
Tomten är det område där markägaren kan hävda en privat zon, där allmänheten inte har rätt att vistas. Utanför tomtplatsen eller hemfridszonen gäller allemansrätten. En tomtplats är inte samma sak som en fastighet och den behöver inte sammanfalla med fastighetsgränser. Men en tomtplats kan inte nå bortom den egna fastighetsgränsen.

Vid en tomtplatsavgränsning för en strandskyddsdispens ska alltid en fri passage lämnas närmast vattnet.

I ett beslut om strandskyddsdispens krävs det att det ingår en avgränsning av den tomtplats eller den mark som får användas.
Avgränsningen ska vara markerat på en karta, gärna med en röd linje.
Illustration av tomtplatsavgränsning med stuga, bod och fastighetsgräns nära sjö.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.