B
Allemansskyldigheten att inte störa eller förstöra gäller oxå..
 
  • Gilla
vinteg
  • Laddar…
Det väldigt mycket mar i Sverige som är privatägd. Allemansrätten gäller även på den. Vägar får man generellt beträda. Det är tomter som man inte får beträda.
 
V vinteg skrev:
Hej alla som tagit sig tid!

Grundfrågan är lagd till Länsstyrelsen, 3 olika handläggare. Ingen vågar svara! Blivit ombedd att hänvisa frågan till jurist på Länsstyrelsen men får ingen mail adress, namn eller telnr. De avslutar därmed min fråga.

Rotar vidare och återkommer med ny tråd om jag någon gång får svar på frågan. Behövs bara få tag i någon som vågar svara!

Frågan om vägen på vår fastighet/tomt som är klassad som hemfridszon har tagits till höga höjder.

Har därför plockat fram fastighetsbildningen 1996 och läser:
”Det avstyckade området omfattar endast mark som redan före avstyckningen utgör tomtmark och som är undantagen allmänhetens fria tillträde.”
Väg fanns vid avstyckning.

Länsstyrelsens granskning 1996:
Vad gäller strandskyddsfrågan ligger husen så nära stranden att hemfridszon torde gälla redan idag.”

Till detta så har vi Länsstyrelsens skrivning 2015 efter att jag villa ha frågan provad:
”…..beslut om tomtplatsavgränsning, inte upplåta den för passage av någon, inte ens era grannar, såvida det inte finns något servitut som tillåter passage.”

Kan det faktum att hela ön med vägnät tidigare var privatägd innan avstyckning spela roll?

Jag vet inte men hoppas på att vi har ett avslut på frågan som från början var en helt annan ;-)

Kan vi ta följande istället?
Jag har svårt att svälja att om ett antal människor gör en väg på sina ”ägor” för att få sitt liv att fungera så ska allmänheten ha tillgång till den!
Förstår inte detta!

Jag skulle inte gå eller mindre åka bil där!
Jag kan ha missat något i tråden, och det är lite vanskligt att tolka lösryckta citat. Men här ska tilläggas att ett fastighetsbildningsbeslut är inte ett beslut om tomtplatsavgränsning och har inte den betydelsen vid en framtida prövning. Lantmäteriet har inget mandat att lämna beslut om tomtplatsavgränsning, som är en dispensfråga och lämnas vid tex bygglov. Är dina byggnader uppförda med dispens från strandskyddet? Är byggnaderna från före strandskyddet infördes har det i regel inte gjorts någon tomtplatsavgränsning varför prövningsmyndigheten har för uppgift att pröva frågan om strandskyddet gäller.

Och strandskyddet syfte anger tydligt att det är långsiktigt, dvs helt korrekt att skydda även de som kanske har mindre betydelse idag, eftersom det kan komma att ändras i framtiden.
 
Jag kan trösta ts med att jag aldrig skulle gå på hans väg om det fanns nåt som indikerade att den var privat. Så många håller sig nog borta.
Om sen det värsta som hänt var att en kille plockade en blomma i rabatten för några år sedan känns det inte som det är nåt större problem.
Det jag funderar över är svärmor. Vad händer om/när hon inte kan bo kvar? Kommer hennes hus att säljas till nån utomstående?
 
  • Gilla
vinteg
  • Laddar…
Myrstacken
Hade jag bott på fastlandet säg på andra sidan denna lilla bron och jag och mina vänner eller barn hade velat gå över på ön för att fiska eller bada...
Efter att sett på nätet nu hur tomterna är indelade--
Och en fåne som dig dyker upp och säger att jag inte får gå på vägen för att den är på privat mark...
Hade jag bara fortsatt gå till det stället vi velat fiska på eller bada.
 
  • Gilla
  • Ledsen
vinteg och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
V vinteg skrev:
Men! Det är väl ändå vår egen väg?
Sen, hemfridsfrågan är vidimerad och klar så onödigt att fortsätta hobbyspekulera.
Ja det är en enskild väg. Men grundtanken i Sverige är att alla får utnyttja alla vägar. (dom allra flesta vägarna i Sverige (ca 75%) är enskilda och det skulle bli ohållbart om man skulle behöva söka tillstånd för att åka på samtliga enskilda vägar som man passerar)
 
Claes Sörmland
V vinteg skrev:
Men! Det är väl ändå vår egen väg?
Sen, hemfridsfrågan är vidimerad och klar så onödigt att fortsätta hobbyspekulera.
Det står er som vägens ägare fritt att sätta upp bommar, grindar och vissa skyltar, t ex förbud mot trafik med motorfordon av visst slag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Jag kan ha missat något i tråden, och det är lite vanskligt att tolka lösryckta citat. Men här ska tilläggas att ett fastighetsbildningsbeslut är inte ett beslut om tomtplatsavgränsning och har inte den betydelsen vid en framtida prövning. Lantmäteriet har inget mandat att lämna beslut om tomtplatsavgränsning, som är en dispensfråga och lämnas vid tex bygglov. Är dina byggnader uppförda med dispens från strandskyddet? Är byggnaderna från före strandskyddet infördes har det i regel inte gjorts någon tomtplatsavgränsning varför prövningsmyndigheten har för uppgift att pröva frågan om strandskyddet gäller.

Och strandskyddet syfte anger tydligt att det är långsiktigt, dvs helt korrekt att skydda även de som kanske har mindre betydelse idag, eftersom det kan komma att ändras i framtiden.
Frågor verkar oändliga ;-)
Fastighetsbildningsmyndigheten har gjort förrättningen.
Alla byggnader (hus) har dispens.
 
V vinteg skrev:
Frågor verkar oändliga ;-)
Fastighetsbildningsmyndigheten har gjort förrättningen.
Alla byggnader (hus) har dispens.
Ja, förrättningen är ju inte frågan i och med att beslut om tomtplatsavgränsning inte kan meddelas av den myndighet som genomför förrättningen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.