O
P Paxman skrev:
Bra tanke...men anar många källor till felindikation (läs: mycket svårt att ställa in lagom känslighet) och ser heller inte att den klarar utomhusbruk.
Jag hade en Aqara vibrationscensor i vår brevlåda. Det fungerade bra. Satte den i ”locket” och ställde känsligheten på det lägsta.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Hur förreglas detta då när man är borta? Via påkoppling av larmet? Finns det ytterligare ett lås då?
Det är väl hyffsat mycket viktigare att säkerställa funktionen när man inte är hemma. Dvs att ett utlöst brandlarm öppnar. Behovet när man är hemma begriper jag.
Nä, när man är borta låses det som vanligt. Om brandlarmet skickar notis kan man samtidigt ringa en granne, kolla kameror samt låsa upp.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag hade en Aqara vibrationscensor i vår brevlåda. Det fungerade bra. Satte den i ”locket” och ställde känsligheten på det lägsta.
Jag testade med en sån, men min låda är av metall så sensorn orkade inte kommunicera ut genom plåten.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo de har en kofot modell större som bräcker det mesta. Sen tar de enklast altanvägen som oftast är ännu enklare att forcera. Misslyckas de med stora kofoten så tar man till stora kapmaskinen.
Det är ju småpengar vid en konstaterad brand och att få stopp på elden.
Är det därför brandkåren så ofta säger att vi kan inget göra mer än att skydda byggnader runt omkring:rofl:
 
Nissens
O Ossian K Olsson skrev:
Jag hade en Aqara vibrationscensor i vår brevlåda. Det fungerade bra. Satte den i ”locket” och ställde känsligheten på det lägsta.
Frågan är varför man skall ha det. Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam. Tidningar och räkningar, avier mm kommer elektroniskt sedan länge. Räcker att kolla lådan typ en gång i veckan..

Typiskt exempel på hemautomation som inte löser någonting, den funktionen är endast en rolig grej, som ett hobbyprojekt. Ungefär som det mesta med det man kallar ”riktig” hemautomation…
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag testade med en sån, men min låda är av metall så sensorn orkade inte kommunicera ut genom plåten.
Jag har samma problem...lådan är en mycket effektiv faradays bur, så det är inte en chans att enheten kan sitta på insidan. Min ljussensor hade jag fixat så att bara själva fotoresistorn befann sig inne i brevlådan och sändenheten var på utsidan. Det funkade på så sätt att signalerna gick fram, men det verkar som ett den lilla mängd ljus som släpptes in när Postis öppnade brevinkastet inte räckte till för att trigga signalen.

Det stora problemet jag har är att vår brevlåda är en sk paketbrevlåda. Det innebär att den har två luckor, ett brevinkast och en större lucka. Hade det bara varit en lucka hade en vanlig magnetsensor funkat...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är varför man skall ha det. Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam. Tidningar och räkningar, avier mm kommer elektroniskt sedan länge. Räcker att kolla lådan typ en gång i veckan..
Så är det för dig ja...andra kanske får viktig post vid varje utdelningsdag som måste tas om hand på en gång. Har man då en bit till sin brevlåda, och opålitliga tider för utdelning så löser notiser problemet med att gå i ogjort ärende. Men har man negativ inställning till något så är det ju svårt att se att andra kan ha annan uppfattning.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Frågan är varför man skall ha det. Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam. Tidningar och räkningar, avier mm kommer elektroniskt sedan länge. Räcker att kolla lådan typ en gång i veckan..

Typiskt exempel på hemautomation som inte löser någonting, den funktionen är endast en rolig grej, som ett hobbyprojekt. Ungefär som det mesta med det man kallar ”riktig” hemautomation…
Haha, du är otrolig. Så fort Plejd inte löser en sak så är det onödigt :)

Jag får i.a.f. en del beställda saker i lådan. Och att man just får så lite post idag gör i.a.f. att jag glömmer att kolla den under rätt långa perioder ibland. Då hade det varit bra att få en blänkare om att något lagts i den.

Tror att detta kan bli något jag tar tag i närmsta tiden. Borde som sagt räcka med en rörelsesensor i locket, och det finns det rätt många till zigbee. Så om räckvidden är tillräcklig för att nå in borde det vara löst på 20 minuter (inklusive konfiguration i home assistant).
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Borde som sagt räcka med en rörelsesensor i locket, och det finns det rätt många till zigbee. Så om räckvidden är tillräcklig för att nå in borde det vara löst på 20 minuter (inklusive konfiguration i home assistant).
Om man kan modda rörelsesensorn så själva sensorelementet är på insidan och sändardelen på utsidan så är det ju kirrat. Zigbee är ju dessutom mesh, så om avståndet till hubben är för stort kan man ju sätta en zigbee-plugg emellan om förutsättningarna finns.

Finns det rörelsesensor för utomhusbruk som går på zigbee?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, när man är borta låses det som vanligt. Om brandlarmet skickar notis kan man samtidigt ringa en granne, kolla kameror samt låsa upp.
Ok. Så då förreglas alltså upplåsningsfunktionen från brandlarmet när du låser dörren på vanligt sätt. Hur aktiverar du brandlarmsfunktionen nör du är hemma?
 
Nissens Nissens skrev:
Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam.
Alla är inte som du. Jag får "riktig post" i princip varje dag som det delas ut post.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
P Paxman skrev:
Om man kan modda rörelsesensorn så själva sensorelementet är på insidan och sändardelen på utsidan så är det ju kirrat. Zigbee är ju dessutom mesh, så om avståndet till hubben är för stort kan man ju sätta en zigbee-plugg emellan om förutsättningarna finns.

Finns det rörelsesensor för utomhusbruk som går på zigbee?
Har tyvärr inget lämpligt ställe att sätta en repeater på mellan brevlåda och huset så det är tyvärr inte en lösning. Men väl en lampa i fönstret åt det hållet. Så förhoppningsvis kommer det räcka. Jag kan nog dessutom sätta detektorn på utsidan av lådan med lite ingengörskonst.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Alla är inte som du. Jag får "riktig post" i princip varje dag som det delas ut post.
Då tycker jag nästan att behovet av avisering är mindre. När jag fick post ofta så var jag van att kolla lådan varje dag. Numera kan det gå en vecka mellan.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Ok. Så då förreglas alltså upplåsningsfunktionen från brandlarmet när du låser dörren på vanligt sätt. Hur aktiverar du brandlarmsfunktionen nör du är hemma?
Ok, nu pratar vi nog förbi varandra, eller så använder jag fel terminologi. Jag ska skaffa smarta brandvarnare, som när de löser ut skickar en notis till HA som låser upp ytterdörren när någon är hemma, samtidigt som samtliga lampor tänds på 100%
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Alla är inte som du. Jag får "riktig post" i princip varje dag som det delas ut post.
De flesta får nog mest elektroniskt idag, någon gång kommer något från myndigheter, men även de brukar allt oftare skicka elektroniskt, via Kivra. Tänker på skatteverket o liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.