51 924 läst · 597 svar
52k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 106 inlägg
Nä, när man är borta låses det som vanligt. Om brandlarmet skickar notis kan man samtidigt ringa en granne, kolla kameror samt låsa upp.I Installation skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Är det därför brandkåren så ofta säger att vi kan inget göra mer än att skydda byggnader runt omkringP paralun skrev:
Frågan är varför man skall ha det. Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam. Tidningar och räkningar, avier mm kommer elektroniskt sedan länge. Räcker att kolla lådan typ en gång i veckan..O Ossian K Olsson skrev:
Typiskt exempel på hemautomation som inte löser någonting, den funktionen är endast en rolig grej, som ett hobbyprojekt. Ungefär som det mesta med det man kallar ”riktig” hemautomation…
Jag har samma problem...lådan är en mycket effektiv faradays bur, så det är inte en chans att enheten kan sitta på insidan. Min ljussensor hade jag fixat så att bara själva fotoresistorn befann sig inne i brevlådan och sändenheten var på utsidan. Det funkade på så sätt att signalerna gick fram, men det verkar som ett den lilla mängd ljus som släpptes in när Postis öppnade brevinkastet inte räckte till för att trigga signalen.David Wallin skrev:
Det stora problemet jag har är att vår brevlåda är en sk paketbrevlåda. Det innebär att den har två luckor, ett brevinkast och en större lucka. Hade det bara varit en lucka hade en vanlig magnetsensor funkat...
Så är det för dig ja...andra kanske får viktig post vid varje utdelningsdag som måste tas om hand på en gång. Har man då en bit till sin brevlåda, och opålitliga tider för utdelning så löser notiser problemet med att gå i ogjort ärende. Men har man negativ inställning till något så är det ju svårt att se att andra kan ha annan uppfattning.Nissens skrev:
Haha, du är otrolig. Så fort Plejd inte löser en sak så är det onödigtNissens skrev:Frågan är varför man skall ha det. Åtminstone i min låda kommer det nästan bara reklam. Tidningar och räkningar, avier mm kommer elektroniskt sedan länge. Räcker att kolla lådan typ en gång i veckan..
Typiskt exempel på hemautomation som inte löser någonting, den funktionen är endast en rolig grej, som ett hobbyprojekt. Ungefär som det mesta med det man kallar ”riktig” hemautomation…
Jag får i.a.f. en del beställda saker i lådan. Och att man just får så lite post idag gör i.a.f. att jag glömmer att kolla den under rätt långa perioder ibland. Då hade det varit bra att få en blänkare om att något lagts i den.
Tror att detta kan bli något jag tar tag i närmsta tiden. Borde som sagt räcka med en rörelsesensor i locket, och det finns det rätt många till zigbee. Så om räckvidden är tillräcklig för att nå in borde det vara löst på 20 minuter (inklusive konfiguration i home assistant).
Om man kan modda rörelsesensorn så själva sensorelementet är på insidan och sändardelen på utsidan så är det ju kirrat. Zigbee är ju dessutom mesh, så om avståndet till hubben är för stort kan man ju sätta en zigbee-plugg emellan om förutsättningarna finns.R RoAd skrev:
Finns det rörelsesensor för utomhusbruk som går på zigbee?
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Ok. Så då förreglas alltså upplåsningsfunktionen från brandlarmet när du låser dörren på vanligt sätt. Hur aktiverar du brandlarmsfunktionen nör du är hemma?[SKPG]Zamora skrev:
Har tyvärr inget lämpligt ställe att sätta en repeater på mellan brevlåda och huset så det är tyvärr inte en lösning. Men väl en lampa i fönstret åt det hållet. Så förhoppningsvis kommer det räcka. Jag kan nog dessutom sätta detektorn på utsidan av lådan med lite ingengörskonst.P Paxman skrev:Om man kan modda rörelsesensorn så själva sensorelementet är på insidan och sändardelen på utsidan så är det ju kirrat. Zigbee är ju dessutom mesh, så om avståndet till hubben är för stort kan man ju sätta en zigbee-plugg emellan om förutsättningarna finns.
Finns det rörelsesensor för utomhusbruk som går på zigbee?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 106 inlägg
Ok, nu pratar vi nog förbi varandra, eller så använder jag fel terminologi. Jag ska skaffa smarta brandvarnare, som när de löser ut skickar en notis till HA som låser upp ytterdörren när någon är hemma, samtidigt som samtliga lampor tänds på 100%I Installation skrev: