Analog notis vid levererad post har funnits i andra länder hur länge som helst, så uppenbarligen är det många som ser ett behov av det. Av någon anledning har det aldrig slagit igenom i Sverige.

Grön brevlåda på stolpe med tidningar och röd flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Personligen har jag alltid saknat det, så om jag kan lösa det tekniskt helt utan att det kräver något av Postis (ni vet ju hur mycket Postmord skyr arbetsuppgifter) är det ju toppen. Ni som tycker det är löjligt/onödigt/töntigt etc kan ju tycka det om ni vill.
 
  • Gilla
Ironside och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Precis. Det är just delen "automation" i hemautomation som är förvillande.
Borde heta hemstyrning eller hemkontroll istället...
Jag tycker (helt självsvåldigt) att man till att börja med har ett "smart hem". Bland funktionerna i det finns funktioner för "automation". Att trycka på knappar för att göra saker hör ihop med det smarta hemmet och har mindre med automation att göra. Så "hemstyrning" och "hemautomation" är olika saker enligt mig.
 
Angående postlådan: En lösning är att låta en kamera detektera "ljusblå bil" och sen avisera. Men då funkar det inte om någon annan än Postnord levererat...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det här med att känna av vibrationer verkar lite skakigt (sorry :oops:). Borde det inte fungera stabilare med en mikrobrytare eller liknande som aktiveras när locket öppnas kopplat till lämplig "manick". Tänker mig alltså något brytare liknande denna vid brevlådelocket.
Det skulle bli väldigt avancerat rent mekaniskt i min låda. Den har en lucka som öppnas inåt och en som öppnas utåt. När lådan ska vittras följer båda dessa luckor med, så det kräver klart mer insats än vad det är värt. Dessutom är det inte helt enkelt att integrera en sådan brytare i hemautomationssystemet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Angående postlådan: En lösning är att låta en kamera detektera "ljusblå bil" och sen avisera. Men då funkar det inte om någon annan än Postnord levererat...
Vilket får mig in på en annan fråga: Om postlådan är tom, hur vet man då om posten inte kommit än eller om just jag inte fått någon post idag?? Skulle behöva sensorer på alla grannars lådor också... :cool:;):rofl:
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Dessutom är det inte helt enkelt att integrera en sådan brytare i hemautomationssystemet.
Det måste väl finnas någon batteridriven Zigbee "sensor" som kan känna av en extern styrsignal, eller?
 
L lbgu skrev:
Att hantera saker genom fjärrkontroll (t.ex. mobil) är knappast automation eller 'smart'. Måste man peta med telefonen för att öppna garagedörren är det samma lösning som funnits sen åtminstone 80-talet med fjärrkontroll till garageporten. Skulle man kalla systemet automatiskt eller smart så ska det detektera när bilen kommer in på tomten och då öppna porten. RFID på bilen t.ex.

Eller har jag ett smart hem om jag har fjärrkontroll till TVn?
Det smarta i mitt fall är att jag kan låsa upp och låsa huset, samt öppna garaget direkt från mittkonsollen i bilen. Det tycker jag är smart. Att automatiskt tända är inte så smart om det inte är det man vill.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det här med att känna av vibrationer verkar lite skakigt (sorry :oops:). Borde det inte fungera stabilare med en mikrobrytare eller liknande som aktiveras när locket öppnas kopplat till lämplig "manick". Tänker mig alltså något brytare liknande denna vid brevlådelocket.

[bild]
Fönsterbrytare, magnetisk?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Om postlådan är tom, hur vet man då om posten inte kommit än eller om just jag inte fått
Spelar det någon roll?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll?
Ja, om jag väntar på någon spännande smartahem-pryl som kommer "idag eller någon annan dag" så vill man helst slippa gå och kolla lådan 28ggr innan klockan är 19 och man kan vara säker på att postbilen har passerat. :rofl:
 
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Dessutom är det inte helt enkelt att integrera en sådan brytare i hemautomationssystemet.
En trådlös rörelsesensor inuti brevlådan då?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Precis. Det är just delen "automation" i hemautomation som är förvillande.
Borde heta hemstyrning eller hemkontroll istället...
Om vi nu måste nagelfara definitioner så funkar inte dina förslag heller:

Hemstyrning: vad har loggning av t ex temperaturer med styrning att göra?

Hemkontroll: vad har rörelsestyrd belysning med kontroll att göra?

"Smart hem" föreslår några...men det går ju att skjuta ned med att passiva magnetsensorer för ett larm inte är smarta.

Jag agerar djävulens advokat här...jag kommer alltid använda ordet hemautomation då min uppfattning är att om någon säger ordet "hemautomation" så förstår de alla flesta vad det handlar om och då behöver man inte söka orsaker till att det inte passar. Det är nog rätt omöjligt att hitta ett ord som täcker in alla aspekter av denna företeelse.

Lite som att väldigt många säger "bult" om maskingängad skruv. De b*jsnödiga tillrättavisar direkt och hävdar (helt korrekt men ganska onödigt) att det heter skruv, inte bult.
 
  • Gilla
  • Älska
Fumble och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En trådlös rörelsesensor inuti brevlådan då?
Japp, det har vi diskuterat nyligen i tråden...och det är något jag ska grotta ned mig lite i framöver. (y)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ja så länge ingen kallar byggnader för fastigheter kan man väl använda valfri terminologi. :D
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det måste väl finnas någon batteridriven Zigbee "sensor" som kan känna av en extern styrsignal, eller?
Tveksam till det. Än så länge är dessa enheter väldigt konsumentinriktade, alltså mer design (fruar ska kunna acceptera alla små enheter i hemmet) än avancerade funktioner. Tillverkarna riktar sig till kundgruppen som bara vill standardintegrera grejerna i systemet, inte oss som vill "tänja på gränserna". Åtminstone än så länge...det lär komma mer prylar framöver som går att använda till mer än basic funktioner.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.