Nissens
R RoAd skrev:
Haha, du är otrolig. Så fort Plejd inte löser en sak så är det onödigt :)

Jag får i.a.f. en del beställda saker i lådan. Och att man just får så lite post idag gör i.a.f. att jag glömmer att kolla den under rätt långa perioder ibland. Då hade det varit bra att få en blänkare om att något lagts i den.

Tror att detta kan bli något jag tar tag i närmsta tiden. Borde som sagt räcka med en rörelsesensor i locket, och det finns det rätt många till zigbee. Så om räckvidden är tillräcklig för att nå in borde det vara löst på 20 minuter (inklusive konfiguration i home assistant).
Jag brukar få beställda varor via Postnord, Schenker, eller DHL - och de aviserar via sms och jag får flaggning via en app oxå.
Vet inte varför du drar in Plejd i detta.
Om man ändå väntar att få ett paket i lådan så vet man sannolikt om att det är på väg.

Skulle jag haft en sådan funktion så hade det varit ständiga falsklarm när det ständigt läggs reklam i lådan.

Det är ofta sådant här hemautomation handlar om, man ”löser” problem som inte finns. Det är mer som en hobby, inget fel i det - men det löser inget reellt problem. Det är väl det som skiljer Plejd från det du håller på med, de fokuserar mer på det som löser verkliga problem för de sllra flesta. :)
 
I
Hur känslig är Aqara sensor för vibrationer? Skulle man kunna sätta den på baksidan av postlådan så när posten slänger i grejerna och stänger locket så känner den av det? Eller krävs det mer rörelse än så?

Jag kollar inte heller lådan så ofta men ibland beställer man hem grejer som går direkt till postlådan istället för ombudet och då vill man gärna ha en liten notis.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag har samma problem...lådan är en mycket effektiv faradays bur, så det är inte en chans att enheten kan sitta på insidan. Min ljussensor hade jag fixat så att bara själva fotoresistorn befann sig inne i brevlådan och sändenheten var på utsidan. Det funkade på så sätt att signalerna gick fram, men det verkar som ett den lilla mängd ljus som släpptes in när Postis öppnade brevinkastet inte räckte till för att trigga signalen.

Det stora problemet jag har är att vår brevlåda är en sk paketbrevlåda. Det innebär att den har två luckor, ett brevinkast och en större lucka. Hade det bara varit en lucka hade en vanlig magnetsensor funkat...
Jag har också en sådan låda och har också, förutom signalproblemet, funderat på hur man skulle placera sensorn. Ville man vara säker på att vibrationssensorn triggade vid post så triggade den även vid vind... :crysmile:
 
I Installation skrev:
Ok. Så då förreglas alltså upplåsningsfunktionen från brandlarmet när du låser dörren på vanligt sätt. Hur aktiverar du brandlarmsfunktionen nör du är hemma?
Jag har tre telefoner och en eller två är alltid hemma så hos mig är det bara att skicka in en rökpatron och gå in... Och vi är fyra i familjen med minst en telefon var och Androidtelefonen till styrenheten i friggeboden är alltid "hemma".
Alla såna här grejer kräver en hel del pyssel med den s.k. alarmlogiken för att det ska bli rätt.
 
I Ironside skrev:
Hur känslig är Aqara sensor för vibrationer? Skulle man kunna sätta den på baksidan av postlådan så när posten slänger i grejerna och stänger locket så känner den av det? Eller krävs det mer rörelse än så?

Jag kollar inte heller lådan så ofta men ibland beställer man hem grejer som går direkt till postlådan istället för ombudet och då vill man gärna ha en liten notis.
Det går att ställa känsligheten. Problemet med att sätta för hög känslighet blir att den kan detektera post när det i själva verket är blåsigt...
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ofta sådant här hemautomation handlar om, man ”löser” problem som inte finns. Det är mer som en hobby, inget fel i det - men det löser inget reellt problem. Det är väl det som skiljer Plejd från det du håller på med, de fokuserar mer på det som löser verkliga problem för de sllra flesta. :)
Men samtidigt kan man tänka som så att om jag ändå har ett hemautomatiseringssystem som faktiskt löser VERKLIGA problem, varför är det då fel att passa på att lösa några i-landsproblem när man ändå har möjligheten? Jag tvivlar på att någon köper en Homey enbart för att kolla posten, men kanske att det kan vara värt en extra sensor för en hundring för somliga. Saker KAN faktiskt vara roliga och göra nytta samtidigt så att anse att bara tråkiga lösningar är okej känns minst sagt bakåtsträvande.
 
  • Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Jag brukar få beställda varor via Postnord, Schenker, eller DHL - och de aviserar via sms och jag får flaggning via en app oxå.
Inte om det skickas som brev. Då ligger det bara i lådan efter några dagar.

Inse att dina behov inte är andras behov. 95% vill ha denna funktion ;)

Nissens Nissens skrev:
Vet inte varför du drar in Plejd i detta.
Inte jag heller, det kan ju inte lösa problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Haha, du är otrolig. Så fort Plejd inte löser en sak så är det onödigt :)
Ah, så "Nissens" är Plejd fanboy...då är det ju ingen större idé att diskutera hemautomation med honom. (y)

David Wallin David Wallin skrev:
Det går att ställa känsligheten. Problemet med att sätta för hög känslighet blir att den kan detektera post när det i själva verket är blåsigt...
Det var precis det jag tänkte på när vibrationssensor nämndes. Jag tänker även passerande lastbilar/motorcyklar...brevlådan är ju en stor resonanslåda, så den kan nog vibrera en hel del av motorer med lite tryck. Jag hade en gång ett billarm i min veteranbil som till en garagelängegrannes stora förnöjelse reagerade på när han varvade sin HD en bit ifrån...jag plockade ur det larmet. :rofl:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Att hantera saker genom fjärrkontroll (t.ex. mobil) är knappast automation eller 'smart'. Måste man peta med telefonen för att öppna garagedörren är det samma lösning som funnits sen åtminstone 80-talet med fjärrkontroll till garageporten. Skulle man kalla systemet automatiskt eller smart så ska det detektera när bilen kommer in på tomten och då öppna porten. RFID på bilen t.ex.

Eller har jag ett smart hem om jag har fjärrkontroll till TVn?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att hantera saker genom fjärrkontroll (t.ex. mobil) är knappast automation eller 'smart'. Måste man peta med telefonen för att öppna garagedörren är det samma lösning som funnits sen åtminstone 80-talet med fjärrkontroll till garageporten. Skulle man kalla systemet automatiskt eller smart så ska det detektera när bilen kommer in på tomten och då öppna porten. RFID på bilen t.ex.

Eller har jag ett smart hem om jag har fjärrkontroll till TVn?
Definitionen av hemautomation har vi redan diskuterat i tråden.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att hantera saker genom fjärrkontroll (t.ex. mobil) är knappast automation eller 'smart'. Måste man peta med telefonen för att öppna garagedörren är det samma lösning som funnits sen åtminstone 80-talet med fjärrkontroll till garageporten. Skulle man kalla systemet automatiskt eller smart så ska det detektera när bilen kommer in på tomten och då öppna porten. RFID på bilen t.ex.

Eller har jag ett smart hem om jag har fjärrkontroll till TVn?
Jag håller med.

Det enda smarta jag har är att garageport upp/ner triggar att belysning tänds/släcks samt att när TVn sätts på tänds belysning och när den stängs av släcks belysningen igen med lite fördröjning så jag hinner lämna rummet utan att famla i mörker.
 
L lbgu skrev:
Att hantera saker genom fjärrkontroll (t.ex. mobil) är knappast automation eller 'smart'. Måste man peta med telefonen för att öppna garagedörren är det samma lösning som funnits sen åtminstone 80-talet med fjärrkontroll till garageporten. Skulle man kalla systemet automatiskt eller smart så ska det detektera när bilen kommer in på tomten och då öppna porten. RFID på bilen t.ex.

Eller har jag ett smart hem om jag har fjärrkontroll till TVn?
Det smarta är nog i grunden mest att olika saker i hemmet kan kommunicera med andra saker i hemmet och att en sak kan reagera på vad en annan sak gör. Hur man sedan gör för att tända en lampa eller öppna en garageport tycker jag mer är ett val man gör för hur man vill utnyttja "smartheten".
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De flesta får nog mest elektroniskt idag, någon gång kommer något från myndigheter, men även de brukar allt oftare skicka elektroniskt, via Kivra. Tänker på skatteverket o liknande.
Ja, vanlig post får man nästan aldrig nu för tiden och skulle man få något så spelar det ingen större roll om man hämtar in den på en gång eller i morgon.
Däremot har fler och fler små paket med prylar man köper börjat levereras direkt i brevlådan. Oftast av nya aktörer, typ Early Bird, som levererar på konstiga tider.
Av den anledningen skulle jag vilja veta om/när någon har stoppat något i lådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Av den anledningen skulle jag vilja veta om/när någon har stoppat något i lådan.
Det här med att känna av vibrationer verkar lite skakigt (sorry :oops:). Borde det inte fungera stabilare med en mikrobrytare eller liknande som aktiveras när locket öppnas kopplat till lämplig "manick". Tänker mig alltså något brytare liknande denna vid brevlådelocket.

Mikrobrytare med svart plasthölje, metallarm och två stift för elektrisk anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Definitionen av hemautomation har vi redan diskuterat i tråden.
Precis. Det är just delen "automation" i hemautomation som är förvillande.
Borde heta hemstyrning eller hemkontroll istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.