53 151 läst · 597 svar
53k läst
597 svar
Hemautomation - vad är grejen?
Helt rätt egentligen. Men styrning av billaddning har ju med automation att göraP Paxman skrev:
Även här är frågan vad som behövs och inte. Använder själv laddbox och Tibber. Men kommer nästa vecka sätta boxen offline då det blir fastprisavtal
Här är också frågan vilken koll elbolag, myndigheter mm kommer ha om allt loggas och vem som i slutändan betalar mobilräkningen.
Redigerat:
Jag kan nu berätta att jag nästan nådde upp till 50% (47%) elanvändning under dygnets sju billigaste timmar under årets fyra sista månader. Detta lyckas jag med tack vare min hemautomatisering där jag lagt ut uppvärmning av hus, varmvatten och billaddning till nätterna.
Att jag sedan med hjälp av detta och smart styrning av min nya LLVP har sparat in 9500kr bara sedan början av september, ja det gör ju inte ont i själen.
Hemautomatiseringen har både sänkt elförbrukningen och förlagt den till billigare timmar.
Att jag sedan med hjälp av detta och smart styrning av min nya LLVP har sparat in 9500kr bara sedan början av september, ja det gör ju inte ont i själen.
Hemautomatiseringen har både sänkt elförbrukningen och förlagt den till billigare timmar.
Sen blir det strömavbrott och allt skiter sige02jr skrev:Mest styrning av lampor relaterat till om någon är i rummet eller inte.
Den bästa just nu är att lampan i badrummet tänds automatiskt när man går in, släcks ca 10s efter att man lämnar. Har man varit i badrummet i 5 minuter blinkar belysningen för att påminna en om att sluta surfa eller att man ska skynda sig i duschen ☺️
Släcka alla lampor + Tv etc när man går och lägger sig.
Släcka huset när vi åker iväg.
Automatiskt tända/släcka utebelysning utifrån solen och var man öppnar dörrar.
Informera om att det kommit post, påminna om att tvätten är klar eller att soptunnan ska ställas ut, timer på strykjärnet, starta kaffebryggaren strax innan klockan ringer på vardagar.
Loggning in av ALLA temperaturer och energiförbrukning per rum.
Mycket hade gått att göra tidigare eller med dumma enheter, men det blir svårare att ändra och koppla saker när det behövs.
Absolut en hobby och underhållning för min del
Sen är jag en periodare i vilka hobbyprojekt som är roligast just nu, ibland är det hemautomation för hela slanten i ett par veckor, ibland snurrar det bara på utan att jag ändrar något i ett halvår.
Målet på det stora hela är att förenkla så att huset sköter små detaljer själv.
Jag trodde du värmde huset med"direktverkande shelly -puckar".pacman42 skrev:Jag kan nu berätta att jag nästan nådde upp till 50% (47%) elanvändning under dygnets sju billigaste timmar under årets fyra sista månader. Detta lyckas jag med tack vare min hemautomatisering där jag lagt ut uppvärmning av hus, varmvatten och billaddning till nätterna.
Sorry, kunde inte låta bli..
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
P Putte 9497 skrev:
Har inte haft råd... Men hittils har allt startat igen efter strömavbrott. Och just när det ÄR strömavbrott bryr jag mig väldigt lite om huruvida mina lampor styrs eller inte...pacman42 skrev:
99kr för ett batteripack på 10Ah med 5V och USB just nu på Jula. Ha det i en plåtlåda för säkerhets skull.David Wallin skrev:
Det funkar bra till en Raspberry Pi.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det jag har från Kjelle klarar det. Annars är det inte svårare än att ha ett relä som styrs av inkommande 5V som kontrollerar källan till Raspberrien. Omslagstiden är normalt sett tillräckligt kort.David Wallin skrev:
Plåtlådan är för att litiumbatterier blir väldigt varma när de kortsluter. De bör egentligen inte laddas utan översyn.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nu blir det ju i fel tråd, men tror inte det har bråkats något om detta i de senaste plejd-trådarna än: Att har man ingen gateway till Plejd så tappar puckarna tidsuppfattningen efter strömavbrott (tills man kommunicerar med dem igen med sin telefon). Så sitter man och dricker sangria i Spanien så är det kört att får sina scheman att hamna rätt igen utan en gateway. Eller har jag fattat fel?Alfredo skrev:
Man får ha en telefon liggande hemma och sedan logga in på den med TeamViewer. Men då blir ju den en sorts Gateway...David Wallin skrev:Nu blir det ju i fel tråd, men tror inte det har bråkats något om detta i de senaste plejd-trådarna än: Att har man ingen gateway till Plejd så tappar puckarna tidsuppfattningen efter strömavbrott (tills man kommunicerar med dem igen med sin telefon). Så sitter man och dricker sangria i Spanien så är det kört att får sina scheman att hamna rätt igen utan en gateway. Eller har jag fattat fel?