yoloboi skrev:
Naiv som jag är deltog jag lite i den fullkomligt urspårade tråden "Plejd - Vad är grejen", med förhoppningar om meningsfulla diskussioner men det var nära nog uteslutande pajkastning, med direkta otrevligheter som svar på konstruktiva inlägg. Sorgligt!

Prövar därför skapa en ny tråd där jag hoppas att bli övertygad om hemautomationens förträfflighet. Jag har ännu inte blivit imponerad. :( Missförstå mig inte nu, det finns många bra automatiserade grejer jag gillar, rumstermostat, rumshygrostat, brand- och vattenlarm för att nämna några, men dessa finns ju som vanliga "dumma" prylar sedan tidens begynnelse.

Så: vad är grejen med hemautomation som jag missat? Vad för problem har DU löst?
Jag har en shelly 1, inkopplad mot min shunt styrning. Det gör att jag kan vi telefonen sätta mitt värmesystem i underhållsvärme läge, och sedan starta det på distans så att det är varm när jag kommer hem.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Solceller har man väl för att lura sin elleverantör av lite el.

Robotgräsklippare har man väl när man tröttnat på bensindrivna bråkmaskiner, fast själv köpte jag dock batteridriven handmaskin och blev ifrågasatt varför just sådan. Just för att det finns robot till samma priser ;) Jag däremot orkar inte bråk. En robot är beroende av externa tjänster. Så visst en poäng till dig där jag håller med även om en del av mig kan förstå att man väljer bort bensindrivna klippare.

Elbil har du väl för att spara pengar?!
Vem köper idag en ny diesel som dessutom är beroende av skit som AD blue? En partikelfilter som kostar 15k byta osv osv. Ja i elbil har man en dyr batteri men det är ju stortsett det enda "rörliga" som kräver så småningom byte (bortsett nu från bromsar, däck osv).

Däremot har jag aldrig förstått dess molntjänster osv. Men det är väl business i sig! Få folk byta sakerna när nya mobiler kommer och åt andra hållet tvinga folk byta till ny mobil...
En elbil är inte på något vis billigare än en med förbränningsmotor, på grund av det höga inköpspriset, och framför allt inte med framtida höga elpriser
 
[QUOTE="
-notifiera när tvättmaskin/torktumlare i källaren är färdiga så man slipper kolla
[/QUOTE]

Hej, för detta antar jag att du har en modern smart tvättmaskin eller?
 
A Adamski74 skrev:
[QUOTE="
-notifiera när tvättmaskin/torktumlare i källaren är färdiga så man slipper kolla
Hej, för detta antar jag att du har en modern smart tvättmaskin eller?[/QUOTE]

Det går att lösa även med en gammal maskin, genom att man skickar en notifiering när den inte har någon effektförbrukning inom en viss tid, då är den färdig.

Sedan har jag även läckagelarm för vatten, både på tvättmaskin och diskmaskin.
Så blir det vattenläckage där bryts strömmen till den maskinen, men även inkommande vatten till huset.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
A Adamski74 skrev:
Hej, för detta antar jag att du har en modern smart tvättmaskin eller?
Moderna maskiner skickar notifiering utan att man behöver ha ett hemautomationssystem.
 
useless useless skrev:
Moderna maskiner skickar notifiering utan att man behöver ha ett hemautomationssystem.
Jo men nu vill du inte ha en app för varenda maskin utan samla ihop allting i ett system.
Samsung är en av föregångarna och de är då också med i Matter.
Utvecklingen kommer nu att gå ännu snabbare.
Exempel på tvättmaskiner
https://www.elgiganten.se/vitvaror/tvatt-tork/tvattmaskin/tvattmaskiner-med-wifi
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Moderna maskiner skickar notifiering utan att man behöver ha ett hemautomationssystem.
"Smarta" hemprodukter är ju hemautomation...det är det som även kallas Internet Of Things (IoT).
 
kisumisu
H Hällaborg skrev:
En elbil är inte på något vis billigare än en med förbränningsmotor, på grund av det höga inköpspriset, och framför allt inte med framtida höga elpriser
Beror ju på, jag jämförde med sprillans nya bilar. Betalade själv ca 100 000 mer för plug-in hybrid. Men den har betalat tillbaka. Mitt körande är korta sträckor och även vid längre resor drar den ungefär som en dieselbil fast utan dieselskatt, utan AD-Blue....

Elpriset behöver bli bra mycket mer för att det ska jämföras med vad bensin/diesel kostar.

Visst inköpspris kan jag inte jämföra med begagnat. Äger en fossilbil som jag betalade 20k tom det var överpris. Men den drar soppa och kommer komma framtida service som växellåda, kamrem etc etc...så går inte jämföra gammalt med nytt. Själv skulle jag dock kunna köpa beg elbil sen när dessa kommer. Bara stort sett batteri man behöver byta på dessa.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Bara stort sett batteri man behöver byta på dessa.
Bara? Det är väl ändå en tämligen rejäl servicekostnad att byta ett elbilsbatteri.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Beror ju på, jag jämförde med sprillans nya bilar. Betalade själv ca 100 000 mer för plug-in hybrid. Men den har betalat tillbaka. Mitt körande är korta sträckor och även vid längre resor drar den ungefär som en dieselbil fast utan dieselskatt, utan AD-Blue....

Elpriset behöver bli bra mycket mer för att det ska jämföras med vad bensin/diesel kostar.

Visst inköpspris kan jag inte jämföra med begagnat. Äger en fossilbil som jag betalade 20k tom det var överpris. Men den drar soppa och kommer komma framtida service som växellåda, kamrem etc etc...så går inte jämföra gammalt med nytt. Själv skulle jag dock kunna köpa beg elbil sen när dessa kommer. Bara stort sett batteri man behöver byta på dessa.
Teknikens värld har precis gjort en genomgång med anledning av de ändrade förutsättningarna med slopad bonus och skenande elpris. Med ett elpris på 1:50/kWh kostar en ny elbil i deras jämförelse mellan 50 och 70 kronor per mil de tre första åren vid 2 000 mils körning per år. Det ska jämföras med "en bensindriven Volvo V60 B4 FWD Core med en milkostnad på 62,03 kronor samt en dieseldriven Audi A4 40 TDI quattro Proline som kostar 65,13 kronor per mil"

Med ett ännu högre elpris blir det definitivt billigare att köra fossilbil än elbil.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/elbilen-kan-bli-svar-att-rakna-hem/

Jämförelsen gäller såklart nya bilar. Än så länge går det att köpa bättre begagnade fossilbilar till en bråkdel av nypriset för en elbil, men det kanske jämnar ut sig om några år?
 
P paralun skrev:
Klart tillkrånglat ;)
Köpte mig en temp/fukt sensor som kopplades till min Telldus som sedan styr en frånluftsfläkt på vinden till badrummet.
Frånluftsfläkten då matad via en billig Nexa-plugg, både fuktstart samt tid start/stop enkelt fixat i Telldusen.
[länk]
Köp du och pyssla med dina simpla whateverprylar, inget för mig. Är man programmerare så skriver man sådan här kod på nån dag och får det precis som man vill med kalibrering av sensorer, med matematisk algoritm och fuktkurvor som väger ute-temp-fukt mot inne-temp-fukt som i sin tur styr både till och frånluftsfäktar samt gratisavfuktning. Trygghetsvakten ville ha typ 25.000 för liknande funktioner :crysmile:.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Teknikens värld har precis gjort en genomgång med anledning av de ändrade förutsättningarna med slopad bonus och skenande elpris. Med ett elpris på 1:50/kWh kostar en ny elbil i deras jämförelse mellan 50 och 70 kronor per mil de tre första åren vid 2 000 mils körning per år. Det ska jämföras med "en bensindriven Volvo V60 B4 FWD Core med en milkostnad på 62,03 kronor samt en dieseldriven Audi A4 40 TDI quattro Proline som kostar 65,13 kronor per mil"

Med ett ännu högre elpris blir det definitivt billigare att köra fossilbil än elbil.

[länk]

Jämförelsen gäller såklart nya bilar. Än så länge går det att köpa bättre begagnade fossilbilar till en bråkdel av nypriset för en elbil, men det kanske jämnar ut sig om några år?
Vad räknar de med för bränslepris då?
Och med ett högre fossilbränslepris blir det billigare med elbil, och det finns väl inte så mycket som tyder på att det priset ska sjunka speciellt mycket heller. Framtiden är svår att sia om helt enkelt.
Undrar för övrigt hur många som betalat 1.5 kr i snitt för att tanka sin elbil i år.
 
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Bara? Det är väl ändå en tämligen rejäl servicekostnad att byta ett elbilsbatteri.
Är ju stortsett bara batteri som behöver service om man nu bortser från laddare, laddkablar, laddboxen....

Men i princip fint jobb byta, i alla fall för dem som kan någorlunda om el. Sen om det är lagligt och hur farligt det är osv börjar jaf inte tjafsa om nu.

Det är mycket snack om just det där batteriet. Vissa tom jämför bly batteriers egenskaper, något som användes på 80-90 talet och som används i "vanliga 12v" batterier.

Jag vågar dock inte påstå hur det sen är byta själv att måste datorn i bilen omprogrammeras (säkert olika beroende av märke, finns ju tom fossilbilar där 12v batteribyte kräver omprogrammering)...men annars är det ju bara skruva loss grejorna och i med nya! Thats it....

Sen förstår jag inte inlägg om att ny batteri är dyrare än en ny bil? :thinking:
Hur är det ens möjligt? Säljs bilarna till underpris:crysmile:

Sen går det ju alltid diskutera begagnat att är det lönt köpa en växellåda till en gammal bil för 20k när bilen kanske kostat 10k i inköp? Kanske kanske inte för att nåt annat paijar sen pga slitage och ålder ;)
 
Bromsar, stötdämpare, bussningar. Allt är samma som en bensin/diesel. Dock väger oftast elbilen mer så dessa bör slitas snabbare ?

Sen sitter det väll en värmepump i elbilarna också.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vad har olika typer av framdrivning av bilar och kostnaderna runt detta med hemautomation att göra? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.