17 184 läst · 131 svar
17k läst
131 svar
Har vi byggt ett passivhus?
Energieffektiviteten är precis som du beskriver det. Så länge grunden är sämre isolerad går det mer energi.R Robert-san01 skrev:Talade lite med kollegorna som är experter på hus och energi om varmgrunden.
De hade svårt att se hur den skulle kunna bli energisnålare när man i praktiken ersatt 30cm vägg med 240-300mm isolering med en betongbalk och 8cm PUR. Skall den vara lika eller bättre än platta behöver man isolera utrymmet under golvet likt det man har under en platta var deras slutsats och lika mycket som en vägg på utsidan grunden.
Utan isoleringen kommer det bli förluster från energin som strålar ut från grunden, nedåt och på sidorna.
Sedan dök frågan upp hur det var tänkt att inspektera grunden. Skall man krypa på PUR skiktet?
Visst finns många fördelar med en betongplatta, men också massor av nackdelar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Märkligt! Hur får du luften att "stå stilla"?L largab skrev:
Rimligen är det kallare underst, mot marken, och varmast uppåt, mot bjälklaget.
Och då kommer luften naturligtvis att "cirkulera" och fördela värmen genom konvektion.
Du har väl hört talas om konvektion, va?
Nja varm luft stiger , det är konvektion. Det sker om man ha varmt golv som då värmer upp den kalla sjunkande luften. När golvet är kallt och taket varmt (varmgrund) så inträffar det förträffliga att luften skiktar sig med ett kallt lager nere som inte värms upp och varmare uppe mot taket som redan är varmt. Då blir det minimal / ingen konvektion. Dvs värme överför med ledning samt strålning istället.KnockOnWood skrev:
Blir det inte så att man värmer i princip hela världen då ? En plintgrund är väl likvärdigt med att låta luften blåsa ut i det fria ?D Djurmo skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Du kommer att ha en zon där bjälklaget möter grunden där varmare luft möter en kallare mur. Kommer inte den luften att sjunka och skapa rörelse? Det skall väl även gå ner rör för frånluft till agget som också har annan temp än den som är i grunden?L largab skrev:Nja varm luft stiger , det är konvektion. Det sker om man ha varmt golv som då värmer upp den kalla sjunkande luften. När golvet är kallt och taket varmt (varmgrund) så inträffar det förträffliga att luften skiktar sig med ett kallt lager nere som inte värms upp och varmare uppe mot taket som redan är varmt. Då blir det minimal / ingen konvektion. Dvs värme överför med ledning samt strålning istället.
Jag har svårt att tro att all luft där nere blir helt stillastående så den går att betrakta som isolering.
Lokal konvektion kommer naturligtvis att förekomma. Lite i ytterkanterna framförallt samt runt rör som du skriver. Men det gör inte att hela volymen får homogen temp. Men det är ju enkelt att mäta temperaturskillnaden mellan bottenytan och takytan. Hela den tempskillnaden är ju pga luften därimellan oavsett konvektion, ledning, strålning.R Robert-san01 skrev:Du kommer att ha en zon där bjälklaget möter grunden där varmare luft möter en kallare mur. Kommer inte den luften att sjunka och skapa rörelse? Det skall väl även gå ner rör för frånluft till agget som också har annan temp än den som är i grunden?
Jag har svårt att tro att all luft där nere blir helt stillastående så den går att betrakta som isolering.
Att bara säga att X mm i grunden + Y mm i bjälklaget är mindre än Z mm som normal isoleringstjocklek tycker jag är en kraftig förenkling.
Edit:
Jag mätte nu nu i mina egna utrymmen som liknar denna varmgrund. Min källare, rum med kalla element, rumstemp ca 21. Det skiljer 3-5 grader mellan golvtemp ("oisolerat" källargolv) och taktemp (isolerat bjälklag). Denna tempskillnad är ju resultat av luftens isolering pga övergångsmotstånd i konvektionssnitten, luftskiktning (högre temp uppe taket än närmare golvet). Det finns ju en anledning att man inte sätter konvektionsradiatorer i tak, de monteras i golv.
Edit 2: det är just varm ovandel vs kall botten som ger ökat värmemotstånd fr konvektion
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 857 inlägg
Det svåra är ju just att förutse hur mycket luften i krypgrunden isolerar. Att den isolerar är ju givet men hur mycket?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Jag tycker det intressanta är om varmgrund isolerar bättre/drar mindre med energi än andra grunder eller om den löser något annat problem som andra grunder har återkommande problem med.
Hittills har jag inte kunnat se någon fördel med isolerad krypgrund.
Hittills har jag inte kunnat se någon fördel med isolerad krypgrund.
Billigare och snabbare än platta på mark.R Robert-san01 skrev:
Har man gjutit in delar i plattan på fel ställe som ju händer ibland är det ju väldigt svårt att i efterhand åtgärda utan att bygget blir försenat eller fördyrat.
I varmgrund gör man alla installationer när väl huset står på plats
Allt behöver inte mätas i energieffektivitet.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Blir det verkligen billigare med varmgrund om man räknar in PUR, uppregling, golvspån, konvektorplåtar osv ?Bowser skrev:Billigare och snabbare än platta på mark.
Har man gjutit in delar i plattan på fel ställe som ju händer ibland är det ju väldigt svårt att i efterhand åtgärda utan att bygget blir försenat eller fördyrat.
I varmgrund gör man alla installationer när väl huset står på plats
Allt behöver inte mätas i energieffektivitet.
Siffran 85.000 trod nånstans i tråden, där själva sprayisoleringen va huvuddelen. Man behöver ju inte spraya isolering heller, går ju lika bra med cellplast om man skulle vilja det.R Robert-san01 skrev:
Golvspån och uppregling som du nämner tillhör ju för mig huset, men visst att det blir ett extra moment i jämförelse med betongplatta... men är huset prefab så spelar det mindre roll då allt bara lyfts på plats.
Golvspån och några reglar är ju ändå billigt.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Bara spårat golvspån och plåtar kostar drygt 400kr/m2 och det är ex arbete.Bowser skrev:Siffran 85.000 trod nånstans i tråden, där själva sprayisoleringen va huvuddelen. Man behöver ju inte spraya isolering heller, går ju lika bra med cellplast om man skulle vilja det.
Golvspån och uppregling som du nämner tillhör ju för mig huset, men visst att det blir ett extra moment i jämförelse med betongplatta... men är huset prefab så spelar det mindre roll då allt bara lyfts på plats.
Golvspån och några reglar är ju ändå billigt.
Jag skulle gärna vilja se en sammanställning som visar att varmgrund verkligen blir billigare än platta på mark.
Redigerat: